شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 141000

متخصص آنکولوژی عوامل خطری که باعث بروز ابتلا به سرطان دهان می‌شوند را اعلام کرد و گفت: بروز لکه‌های سفید و قرمز رنگ در دهان یا روی لب‌ها، خونریزی در دهان و احساس درد در موقع غذا خوردن از جمله علائم ابتلا به این سرطان هستند.

مهمترین عوامل سرطان دهان

رضا امیری در گفت‌وگو با  فارس گفت: سرطان دهان در گروه سرطان‌های سر و گردن قرار دارد و اغلب از زبان و کف دهان آغاز می‌شود.

وی افزود: همچنین سلول‌های سرطانی دهان می‌توانند به بخش‌های دیگر مثل گردن و ریه‌ها نیز سرایت کنند.

این متخصص آنکولوژی در مورد افراد در معرض خطر این نوع سرطان گفت: یافتن دلیل ابتلا به سرطان دهان در برخی افراد سخت است اما عوامل خطری وجود دارند که ابتلا به این سرطان را در گروهی از افراد بیشتر می کنند.

امیری ادامه داد: استعمال دخانیات بیشترین عامل خطر است. مصرف سیگار احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد و افرادی که به مدت طولانی سیگار مصرف می‌کنند بیش‌ از دیگران در معرض خطر هستند.

وی گفت: این خطر برای افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند بیشتر می شود قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید است که ابتلا به سرطان لب را موجب می‌شود بنابراین استفاده از کلاه‌های لبه‌دار مانع از رسیدن اشعه‌های مضر خورشید می شود.

بیشتر بدانید:سرطان دهان و شکل ظاهری آن

این متخصص آنکولوژی افزود: از طرفی احتمال ابتلا به سرطان‌های سر و گردن در افرادی که در گذشته به یک نوع از این سرطان‌ مبتلا شده‌اند افزایش می‌یابد.

امیری در مورد علائم رایج این سرطان گفت: بروز لکه های سفید و قرمز رنگ در دهان یا روی لب‌ها، ایجاد زخم در این ناحیه که بهبود نیابد، خونریزی در دهان، لق شدن یا افتادن بی‌دلیل دندان، احساس درد در موقع غذا خوردن، وجود غده در ناحیه گردن و گوش درد از علائم رایج است.البته بروز هریک از این موارد می‌تواند عاملی برای ابتلای به سرطان دهان نباشد اما باید جدی گرفته شوند و به محض بروز  آن، به پزشک مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha