اگر دائما و بدون هیچ دلیل خاصی دچار سوزش معده می‌شوید و هفته‌ایی 2یا3 بار و بیشتر از چهار هفته دچار این مشکل می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید. هر چند در بیشتر مواقع سوزش معده ناشی از برگشت اسید به مری است، اما گاهی می‌تواند نشانه ی زخم معده باشد.

چه زمانی رفلاکس نشانه ی زخم معده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک سوزش سر دل درد سوزشی در قفسه سینه، درست پشت سینه است. درد اغلب بعد از غذا خوردن، عصر، یا هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود. دل درد گاه به گاه شایع است و دلیلی برای هشدار نیست.

علائم سوزش سر دل عبارتند از:

  • درد سوزشی در قفسه سینه که معمولاً بعد از غذا خوردن رخ می دهد و ممکن است در شب رخ دهد
  • دردی که هنگام دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود
  • طعم تلخ یا اسیدی در دهان 

غذاها و نوشیدنی هایی که باعث سوزش معده میشوند:

  • غذاهای ادویه دار
  • پیازها
  • محصولات مرکبات
  • محصولات گوجه فرنگی مانند سس کچاپ
  • غذاهای چرب یا سرخ شده
  • نعناع تند
  • شکلات
  • الکل، نوشابه های گازدار، قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار
  • وعده های غذایی حجیم یا چرب
  • اضافه وزن یا باردار بودن نیز می تواند خطر ابتلا به سوزش سر دل را افزایش دهد.


 

سوزش معده در بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس علائم سوء هاضمه و سوزش معده زمانی بروز می کند که اسید موجود در معده، مخاط معده یا روده شما را تحریک کند. این باعث درد و احساس سوزش می شود.

اگر برای مدیریت علائم خود به کمک نیاز دارید یا اگر تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما مؤثر واقع نشد، به ماما یا پزشک عمومی مراجعه کنید. آنها ممکن است دارو را برای کاهش علائم شما توصیه کنند.

هنگام غذا خوردن صاف بنشینید. این باعث می شود فشار از روی شکم شما برداشته شود. هنگامی که به رختخواب می روید، بالا بردن سر و شانه ها می تواند مانع از بالا آمدن اسید معده در هنگام خواب شود.

همچنین در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید به ماما یا پزشک عمومی مراجعه کنید:

  • مشکل در خوردن یا نگه داشتن غذا
  • کاهش وزن
  • درد معده

ماما یا پزشک عمومی شما ممکن است در مورد علائم شما بپرسد و با فشار دادن به نواحی مختلف قفسه سینه و معده شما را معاینه کند تا ببیند آیا دردناک است یا خیر.

آروغ زدن مزمن ممکن است به التهاب پوشش معده یا عفونت با هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مسئول برخی از زخم های معده، مرتبط باشد. در این موارد آروغ زدن با علائم دیگری مانند سوزش سر دل یا درد شکم همراه است.

هنگامی که باردار هستید، به دلیل موارد زیر احتمال ابتلا به سوء هاضمه بیشتر است:

  • تغییرات هورمونی
  • کودک در حال رشد روی شکم شما فشار می آورد
  • ماهیچه‌های بین معده و روده شما شل می‌شوند و به اسید معده اجازه می‌دهند تا بالا برود

آروغ زدن و سوزش معده 

 این روش بدن شما برای دفع هوای اضافی از دستگاه گوارش فوقانی است. بیشتر آروغ زدن در اثر بلع هوای اضافی ایجاد می شود. این هوا اغلب هرگز حتی به معده نمی رسد، بلکه در مری تجمع می یابد.

اگر خیلی سریع غذا بخورید یا بنوشید، در حین غذا خوردن صحبت کنید، آدامس بجوید، آب نبات های سفت بمکید، نوشیدنی های گازدار بنوشید یا سیگار بکشید، ممکن است هوای اضافی را قورت دهید. برخی از افراد حتی زمانی که غذا نمی‌خورند یا نمی‌نوشند، هوا را به عنوان یک عادت عصبی می‌بلعند.

رفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) می تواند با افزایش بلع باعث آروغ زدن بیش از حد شود.

آروغ زدن مزمن ممکن است به التهاب پوشش معده یا عفونت با هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مسئول برخی از زخم های معده، مرتبط باشد. در این موارد آروغ زدن با علائم دیگری مانند سوزش سر دل یا درد شکم همراه است.

شما می توانید آروغ زدن را کاهش دهید اگر:

  • آهسته بخورید و بنوشید. وقت گذاشتن می تواند به شما کمک کند هوای کمتری را ببلعید. سعی کنید وعده های غذایی را به مناسبت های آرام بسازید. خوردن زمانی که استرس دارید یا در حال دویدن هستید، هوایی که می بلعید را افزایش می دهد.
  • از نوشیدنی های گازدار و آبجو خودداری کنید. گاز دی اکسید کربن آزاد می کنند.
  • از آدامس و آب نبات سفت صرف نظر کنید. وقتی آدامس می جوید یا آب نبات سفت می مکید، هوا بیشتر از حد معمول قورت می دهید. بخشی از چیزی که می بلعید هوا است.
  • هنگامی که دود را استنشاق می کنید، هوا را نیز استنشاق کرده و می بلعید.
  • دندان مصنوعی خود را بررسی کنید. دندان مصنوعی نامناسب می تواند باعث شود هوای اضافی را هنگام خوردن و آشامیدن ببلعید.
  • ممکن است پیاده روی کوتاه بعد از غذا خوردن کمک کند.
  • درمان سوزش سر دل برای سوزش معده گاه به گاه، داروهای ضد اسید بدون نسخه یا داروهای دیگر ممکن است مفید باشد. GERD ممکن است به داروهای قوی با نسخه یا درمان های دیگر نیاز داشته باشد.

کرونا و رفلاکس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کوپر هلث  ویروس کرونا و ریفلاکس می توانند علائم مشابهی مانند سرفه و درد قفسه سینه داشته باشند.

رفلاکس معده  زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری (لوله ای که دهان و معده شما را به هم متصل می کند) برمی گردد. این شستشوی معکوس ترشحات معده به مری (رفلاکس اسید) می تواند پوشش مری شما را تحریک کند.

هنگام غذا خوردن صاف بنشینید. این باعث می شود فشار از روی شکم شما برداشته شود. هنگامی که به رختخواب می روید، بالا بردن سر و شانه ها می تواند مانع از بالا آمدن اسید معده در هنگام خواب شود.
COVID-19 یک بیماری عفونی است که توسط یک ویروس جدید ایجاد می شود که باعث بیماری تنفسی (مانند آنفولانزا) با علائمی مانند سرفه، تب و در موارد شدیدتر، مشکل در تنفس می شود.
می‌توانید با شستن مکرر دست‌ها، دست نزدن به صورت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با پرهیز از تماس نزدیک با افرادی که در خانه شما زندگی نمی‌کنند، از خود در برابر COVID-19 محافظت کنید.

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه آیا کووید-19 باعث GERD می شود یا خیر وجود ندارد.

مهدی وجدی سیس، کارشناس تغذیه نوشت: امروزه بدلایل مختلف ازجمله استرس و مشکلات عصبی رایج وتغییر الگوی غذایی جامعه مشکلات معدی ازقبیل سوزش معده، متاسفانه بسیار شایع شده است. از آنجاییکه سوزش معده در واقع یک نشانه است در این مقاله سعی نموده‌ایم در ارتباط با عوامل ایجاد کننده و همچنین روش‌های کاهش آن با هم صحبت کنیم:

چه چیزی باعث سوزش معده می‌شود؟


انواع زخم‌های گوارشی:


زخم‌های گوارشی، زخم‌هایی هستند که بر روی مخاط و زیر مخاط مری، معده و بخش‌های بالایی روده کوچک در نتیجه فرسایش این بافت‌ها توسط اسید معده رخ می‌دهند. زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده جزء بیماری‌های شایع است. زخم معده را زخم گاستریک (Gastric Ulcer) نیز می‌نامند.

زخم در روده کوچک را "زخم دئودنال" می‌خوانند. زخم معده و زخم دئودنال را معمولا به نام زخم پپتیک(peptic Ulcer) می‌شناسند. سوء تغذیه در مبتلایان به زخم پپتیک می‌تواند بر سلول‌هایی مانند سلول‌های لوله گوارش که تقسیم سریع دارند، تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین جلوگیری از ایجاد کمبودهای تغذیه ای و برطرف کردن آنها می‌تواند در حفاظت علیه بیماری زخم پپتیک موثر باشد و همچنین ممکن است در التیام زخم‌ها نیز تا حدودی سودمند باشد. عوامل مختلفی می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل در مخاط معده، مری و دوازده شود.

مثل هلیکو باکتر پیلوری، این باکتری می‌تواند باعث عفونت و التهاب معده گردد.  میکروب هلیکو باکتر پیلوری از طریق دهانی – مدفوعی و با استفاده از آب و غذاهای آلوده منتقل می‌شود و در بزاق  دهان هم وجود دارد. به همین علت اگر یک فرد در یک خانواده مبتلا شود، احتمال ابتلا سایر اعضای خانواده بیشتر می‌شود. در نتیجه رعایت بهداشت در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر می‌باشد.

هلیکو باکتر پیلوری بیش از همه در مناطقی شایع است که ازدحام جمعیت، بهداشت نامناسب و عدم رعایت کافی نظافت وجود داشته باشد. داروهای خاص، مصرف مداوم داروهای آرام بخش همچون آسپرین نیز می‌توانند باعث تحریک و التهاب دستگاه گوارش شوند. افراد سیگاری در خطر بیشتری برای ابتلا به زخم معده می‌باشند. همچنین الکل به دلیل ملتهب کردن و خوردن مخاط دستگاه گوارش خطر ابتلا به زخم‌های گوارشی را افزایش می‌دهد.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم حاوی اسیدهای چرب ضروری موجود در روغنهای گیاهی می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند

زخم معده


اگر دائما و بدون هیچ دلیل خاصی دچار سوزش معده می‌شوید و هفته‌ایی 2یا3 بار و بیشتر از چهار هفته دچار این مشکل می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید. هر چند در بیشتر مواقع سوزش معده ناشی از برگشت اسید به مری است،  اما گاهی می‌تواند نشانه ی زخم معده باشد. این نوع زخم‌های گوارشی زخم‌هایی هستند که درون معده ایجاد می‌شوند. شایع‌ترین علامت زخم دستگاه گوارش سوزش در نواحی بین بالای ناف تا زیر قفسه سینه و در شدت‌های متفاوت می‌باشد. در بعضی موارد درد و سوزش زخم‌های گوارشی می‌تواند باعث بیدار کردن شما در شب شود. در بعضی از موارد زخم‌های کوچک گوارشی نشانه‌ای ندارند.
سایر علائم شامل: درد شدید بخصوص هنگام خالی بودن معده،  سوزش معده. . .
زخم معده اغلب همراه با زخم دوازده است و در مردان سیگاری میانسال یا مسن و پر استرس بیشتر دیده می‌شود. زخم‌های معده با سرعت کمتری از زخم دوازده التیام می‌یابند، بیشتر احتمال بدخیمی دارند و اغلب همراه با التهاب معده (گاستریت) هستند. اکثرزخم‌ها کوچک (با قطر کمتر از 2 سانتیمتر)بوده و پراکندگی زخم‌های پپتیک معده معمولا در ابتدای معده، بیشتر است.


نشانه های زخم معده : 

1-دشواری یا احساس درد هنگام بلع
2- وجود خون در استفراغ
3-مدفوع سیاه رنگ یا وجود خون در مدفوع
4-تنگی نفس و سر گیجه
5-تغییرات در اشتهای فرد و کاهش وزن غیر قابل توجیه
به علاوه باید بدانید که سوزش معده اگر ناشی از بازگشت اسید باشد بعداز خوردن غذا شدت می‌گیرد، اما سوزش معده ناشی از زخم معده غالبا قبل از غذا وخیم‌تر می‌شود.


زخم‌های پپتیک بدون درمان تمایل به عود دارند. در خصوص رژیم غذایی بیشتر تاکید به عدم مصرف مواد داغ و سوزاننده،  ادویه تند، الکل،  نوشابه‌های گاز دار و... می‌باشد. 

استفاده از یک رژیم غذایی سالم حاوی اسیدهای چرب ضروری موجود در روغنهای گیاهی می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند.  همچنین در خصوص مصرف برخی از داروها به خصوص داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و کورتون باید احتیاط کرد. اضطراب و فشار روحی می‌تواند به افزایش ترشح اسید در معده منجر شود. استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های آرام سازی می‌تواند در کاهش تنش و توازن و تنظیم ترکیبات نا متعادل بدن کمک کند.
 

گاستریت:


گاستریت یا ورم معده به حالتی گفته می‌شود که در آن معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در لایه  مخاطی می‌شود و به دو نوع تقسیم می‌شود: حاد و مزمن
گاستریت حاد: التهاب و تورم معده می‌باشد. در این نوع گاستریت معمولا تولید شیره گوارشی مختل نمی‌شود.
علل بروز گاستریت حاد افراط در نوشیدن الکل،  استفاده از غذاهای مسموم و فاسد،  استفاده از غذاهای سرد مثل بلعیدن بستنی در کودکان، مصرف زیاد داروهای سالسیلاتی (آسپرین)، کورتون و قرص آهن است.
گاستریت مزمن: به دو نوع تورم سطحی و تورم توام با آتروفی تقسیم می‌شود. بر حسب آتروفی تولید اسید و پپسین کاهش می‌یابد. گاهی اختلال در فاکتور داخلی نیز پدید می‌آید، بنابراین ویتامین ب 12 و آهن از مواردی هستند که در حالت آتروفی باید به آن توجه شود.


علل بروز گاستریت:


محیط معده اسیدی و با PH بین 3تا 5 است. این محیط اسیدی به میکروب‌ها اجازه رشد و فعالیت نمی‌دهد. حال اگر غذایی، ماهیت اسیدی داشته باشد، میزان اسیدیته معده را بالاتر می‌برد. اسید زیاد روی دیواره معده اثر می‌گذارد و باعث ایجاد التهاب معده می‌شود. مهم ترین موادی که اسیدیته معده را افزایش می‌دهند ادویه‌ها، ترشی‌ها، نوشابه‌های گاز دار، انواع شکلات، قهوه و... هستند.

مصرف گوشت فراوان، غذاهای چرب،  انواع غذاهای شور و دودی، مصرف غذایی که در آنها سلنیوم یا ویتامین‌های کمی وجود دارد، خوردن غذاهای مانده و بیرون از یخچال نگهداری شده که امکان آلودگی آنها افزایش می‌یابد نیز باعث ایجاد التهاب معده می‌شوند.

کشیدن سیگار، زیاده روی در خوردن بویژه مصرف مواد غذایی که به سادگی قابل هضم نیستند،  ترشح بیش از اندازه اسید معده که اغلب در نتیجه مصرف نوشیدنی‌های الکلی صورت می‌گیرد، ابتلا به عفونت‌های باکتریایی یا عفونت‌های ویروسی(که این نوع از ورم معده ممکن است مسری باشد)، استفاده مداوم از برخی از داروهای فشارخون، کاهش دهنده قند، آسپیرین، مسائل روانی همگی در اسیدی کردن معده موثر هستند.
 

علائم گاستریت:


1-احساس سیری و فشار در بالای شکم.
2- کاهش اشتها
3- تهوع و استفراغ
در یک فرد سالم طی عمل هضم، غذا از مری به معده می‌رود. معده برای هضم غذا،  اسید و آنزیم پپسین را تولید می‌کند. بعد از معده، غذا وارد ابتدای روده کوچک (دئودنوم) می‌شود. در آنجا عمل هضم و جذب مواد غذایی کامل می‌شود. بیماری که دارای زخم در دستگاه گوارش است، در هنگام غذا خوردن درد دارد،  زیرا غذا باید مسافت دهان تا روده را طی کند. به علاوه باید اسید و آنزیم ساخته شده در معده را نیز تحمل کند.
 

رفلاکس مزمن زمانی خطرناک می‌شود که پوشش مری از بین برود در این حالت احتمال بروز سرطان افزایش می‌یابد . سوزش معده معمولا تهدید جدی برای سلامتی نیست. اما ممکن است در موارد شدید، فراوان و دایمی رفلاکس اسید، مشکلاتی برای فرد اتفاق بیافتد. 

رفلاکس

در برخی افراد عضله اسفنکتر بین معده و مری به درستی عمل نمی‌کند ( این حلقه ماهیچه‌ای مانع برگشت محتویات معده به مری می‌شود). معمولا عوامل موثر در بروز این اختلال رژیم غذایی، سن و سبک زندگی است که به اسید اجازه می‌دهد به مری نفوذ کند (رفلاکس اسید)و باعث درد و تحریک آن شود. همه افرادی که رفلاکس دارند از سوزش معده رنج نمی‌برند، همچنین همه افرادی که علایم سوزش معده را دارند ممکن است در واقع رفلاکس اسید نداشته باشند بلکه مشکلات دیگری دارند که چنین دردی ایجاد می‌نماید. بسیاری از افراد که مبتلا به رفلاکس معدی هستند از بیماری خود بی اطلاع هستند. 

این افراد از سوزش مداوم معده و گلو درد رنج می‌برند. این بیماران اغلب تصور می‌کنند که این گلو درد مزمن ناشی از عفونت ویروسی است در حالی که هیچ ربطی به عفونت ندارد . بازگشت اسید به گلو سبب می‌شود که این ناحیه مدام به وسیله اسید تحریک شود و گلو درد مزمن ایجاد کند. برخی افراد به رفلاکس خاموش دچار هستند، به این معنی که بیماری با هیچ علامتی اعم از سوزش گلو و سر دل همراه نیست. این حالت بسیار خطرناک‌تر است. طیف وسیعی از افراد مبتلا به رفلاکس آسم دارند چرا که مقداری اسید به درون مجاری تنفسی راه می‌یابد.

رفلاکس مزمن زمانی خطرناک می‌شود که پوشش مری از بین برود در این حالت احتمال بروز سرطان افزایش می‌یابد . سوزش معده معمولا تهدید جدی برای سلامتی نیست. اما ممکن است در موارد شدید، فراوان و دایمی رفلاکس اسید، مشکلاتی برای فرد اتفاق بیافتد.  اگر سوزش معده شدید دارید که دو یا چند مرتبه در هفته اتفاق می‌افتد ممکن است دچار وضعیتی به نام رفلاکس مری – معده باشید. بدون درمان رفلاکس مزمن ممکن است دچار التهاب، زخم معده و مری شوید. رفلاکس مری-معده منجر به تغییراتی در سلول‌های آستر مری نیز شود که عنوان  مری بارت  شناخته می‌شود و این تغییرات خطر سرطان مری را افزایش می‌دهد.

شیره گوارشی محتوی اسید کلریدریک  یا همان جوهر نمک است . اسید کلریدریک ماده ای است با خاصیت خورندگی بسیار قوی که در صنعت برای تمیز کردن فلزات از آن استفاده می‌شود. در معده لایه ای وجود دارد که از آن در برابر اسید کلریدریک حفاظت می‌کند. در حالی که مری فاقد چنین پوششی است و به همین دلیل است که بازگشت اسید معده به مری باعث سوزش آن می‌شود گاهی این سوزش چنان شدید است که فرد آن را با حمله قلبی اشتباه می‌گیرد. رفلاکس عموما بعد از صرف غذا رخ می‌دهد و ممکن است تا چند ساعت ادامه داشته باشد بعضی وقت‌ها ممکن است که درد بعد از خم شدن یا دراز کشیدن بدتر هم شود، از سایر نشانه‌های آن احساس مایع ترش مزه در دهان، مشکل در بلعیدن و یا احساس گیرنمودن غذا در قفسه سینه است. سرفه‌های مزمن و یا حملات آسم نیز ممکن است با رفلاکس همراه شود. بیشتر از نصف زنان باردار از رفلاکس شدید بخصوص در سه ماه دوم و سوم شکایت دارند. تغییر سطح هورمون‌ها و فشار بیشتر در معده در هنگام بارداری باعث افزایش خطر رفلاکس و سوزش معده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
    با سلام من نزدیک به دوسال است بعداز غذا خوردن سوزش سردل داشتم و بعداز یک سال برطرف شد اما این پایان کار نبود و شروع به برگشت غذا کرد که همان ریفلاکس معده گفته میشود ولی اینم درمان شد و مجبور شدم به دکتری دیگه مراجعه کنم که بعداز چهارماه تجویز قرص خوب نشدم دکتر آندوسکوپی کرد و گفت که معده ات هم میکروبی و هم عصبی میباشد حالا یه سری کپسول و یه چندتا قرصی دیگه داد تا 14 روز گفت بخور تا بعد از یکماه بیا تست تنفس ازت بگیرم ببینم میکروب رفع شده یانه تا مشکل عصبیشو برطرف کنم بعد ولی یک هفته‌ای میشه که قرصهای میکروبی تمام شده سوزش سردل و معده دارم و خیلی کاهش وزن داشتم نزدیک به 15 کیلو وزن کم کردم در این دوسال خیلی اعتماد به نفسم ضعیف شده و هرروز بدتر میشوم خواهشمندم یه توضیح مفیدومختصری در رابطه با این مشکل من بدید ممنون مرسی
    • مهرداد ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
      ناموسا فازتون چی بوده که به این سوالات منفی دادین؟
  • samenta ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    من معدم همیشه درد میکنه بعضی وقتا هم احساس مبکنم تو گلوم چیزی گیر کرده دلیلش چیه