مکمل های سیر مانند داروهای ضد فشار خون استاندارد خط اول در کاهش فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون موثر است. سیر کیولیک همچنین با کاهش سفتی شریان، افزایش سطح کلسترول و چسبندگی خون در بهبود سلامت قلب و عروق نویدبخش است.

سیر چگونه باعث کاهش فشار خون می شود؟

سیر یکی از گیاهان دارویی و به عبارتی مواد غذایی است که فواید بی شماری برای سلامت انسان دارد، تحقیقات بسیاری درباره خواص دارویی سیر انجام گرفته و از نظر علمی بسیاری از آن ها ثابت شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، سیر یک داروی طبیعی ایمن و موثر برای کاهش فشار خون است. می توان آن را به اشکال مختلف از جمله سیر خام، روغن سیر، عصاره سیر کهنه شده و مکمل های پودر سیر مصرف کرد.

دوزهای نسبتاً زیادی قبل از مشخص شدن اثرات مورد نیاز است، اما به نظر می رسد این درمان ها به اندازه داروهای فشار خون معمولی موثر هستند و عوارض جانبی بسیار کمتری دارند. بنابراین، استفاده از سیر به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد.

با این حال، قبل از افزودن مکمل سیر به برنامه روزانه خود، حتماً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید، به خصوص اگر دارو مصرف می کنید یا یک بیماری زمینه ای دارید.

دکتر دانیال نصیرزاده -متخصص تغذیه و رژیم درمانی در وب سایت خود نوشت: سیر حاوی ماده ای طبیعی به نام آلیسین است که دارای خاصیت ضد باکتری بوده و مانند یک پنی سیلین ضعیف عمل می کند و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان بسیاری از مشکلات از آلرژی گرفته تا التهاب لوزه کارایی دارد.

مصرف آنتی بیوتیک های شیمیایی به مرور زمان موجب مقاوم شدن باکتری ها و ویروس ها می شوند اما سیر این گونه عمل نمی کند به همین جهت یک داروی گیاهی فوق العاده برای زمانی است که دچار سرما خوردگی می شوید، سیر حاوی گوگر طبیعی نیز بوده که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون می شود و همچنین به کبد کمک می کند تا سموم، فلزات سمی و سایر مواد زائد راحت تر از بدن دفع شوند. امروزه با توجه به نوع تغذیه، آلودگی محیط زیست همه ما نیاز داریم از کبد خود بیشتر مراقبت کنیم، کبد به مانند فیلتر عمل می کند و وظیفه تصفیه خون و دفع مواد زائد را بر عهده دارد و یکی از گیاهان مفید برای کبد بدون شک سیر است.

سیر حاوی ماده ای دیگر بنام آدنوزین(Adenosine) بوده که ضد اسپاسم و شل کننده عضلات است، اشخاصی که دچار گرفتگی عضلات می باشند و یا ورزشکاران برای جلوگیری از کوفتگی و گرفتگی عضلات بعد از تمرینات بیشترین منفعت را از مصرف سیر خواهند برد. آدنوزین همچنین باعث افزایش خاصیت ارتجاعی رگ ها شده و برای کسانی که دچار تپش قلب می باشند بسیار مفید است.

سیر باعث افزایش تولید گلوتاتیون(Glutathione) می شود، گلوتاتیون یک اسید آمینه ای است که در بدن تولید و دارای خاصیت آنتی اکسیدان بسیار قویی بوده و اثرات مخرب رادیکال های آزاد را ختثی می کند و با این مکانیزم باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می گردد، رادیکال های آزاد باعث آسیب به غشای سلول ها شده و بر روند پیری و فرسودگی بدن بی افزایند، رادیکال های آزاد به عنوان عاملی در بروز سرطان، بیماری های التهابی، قلبی و عروقی شناخته می شوند.

کی سیر بخوریم بهتر است؟

بهتر است سیر را ظرف یک یا دو ساعت پس از فعال شدن آلیسین مصرف کنید. شما می توانید این را به طور منظم (400 میلی گرم در روز) بخورید و با استفاده از فشارسنج سطح فشار خون خود را چک کنید.

سیر باعث کاهش فشار خون می شود؟

آلیسین موجود در سیر فعالیت پروتئینی بنام آنژیوتانسین 2 (Angiotensin 2) را مهار می کند، این پروتئین مسئول افزایش فشار خون است، همچنین سیر حاوی ماده ای بنام پلی سولفید است که توسط گلبول های قرمز خون به گازی بنام سولفید هیدروژن تبدیل و باعث گشاد شدن عروق خونی می گردد و با این مکانیزم کمک به کاهش فشار خون می کند.
موادی که به آن ها آنتی اکسیدان گفته می شود باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شوند و از جمله می توان به ویتامین E و ویتامین C اشاره کرد.

چقدر سیر بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین مقدار مصرف سیر و اثر آن بر بدن برای بیماری های مختلف متفاوت است و بهتر است دوز مصرف آنرا پزشکتان مشخص کند.
اما به عنوان یک دوز استاندارد جهت بهره بردن از خواص درمانی و ارتقای سلامت بدن 2 الی 3 حبه سیر بصورت تازه و نه پخته شده مناسب برای اکثر افراد بوده و بهتر است آنرا در 2 الی 3 نوبت با فاصله زمانی مناسب بصورت روزانه مصرف کنید(به عنوان مثال یک حبه صبح و یک حبه ظهر و یک حبه شب)

دوزها و اشکال موثر

تاکنون، اکثر مطالعاتی که اثرات کاهش فشار خون را گزارش می‌کنند، اشکال و مقادیر سیر زیر را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده‌اند

  • 188 میلی گرم پودر سیر در روز به مدت 12 هفته
  • 400 میلی گرم سیر خام در روز به مدت 6 ماه
  • 240-2400 میلی گرم عصاره سیر کهنه شده در روز به مدت 2-23 هفته
  • 600-2400 میلی گرم پودر سیر در روز به مدت 8 تا 24 هفته
  • 12.3 میلی گرم روغن سیر در روز به مدت 16 هفته

اگرچه کاهش فشار خون با تمام اشکال بالا مشاهده شده است، برخی معتقدند که عصاره سیر کهنه ممکن است مفیدترین باشد

در هر صورت، قبل از امتحان سیر به عنوان یک داروی کاهش فشار خون، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در کشف بهترین شکل و موثرترین دوز کمک کنند.

سیر چگونه باعث کاهش فشار خون می شود؟

عوارض جانبی سیر چیست؟

گاهی در برخی افراد مصرف سیر باعث علائم و عوارضی از قبیل خارش پوست و کهیر می شود البته همیشه این نشانه بدی نیست، گوگرد موجود در سیر به تصفیه کبد کمک می کند و ممکن است در اوایل مصرف آن دچار آلرژی پوستی شوید اما اگر بعد از 10 روز مصرف سیر کماکان این علائم پا بر جا بودند مصرف آنرا قطع و با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیر خام خطرناک است؟

اگرچه سیر خام طعم قوی تر و بوی تندتری نسبت به سیر پخته دارد، اما مصرف آن بی خطر است. سیر خام همچنین آلیسین بیشتری را در خود نگه می دارد که این ترکیب حاوی گوگرد است که مسئول بسیاری از اثرات مفید سیر برای سلامتی است.

تاثیر سیر روی سلامت قلب

مطالعات نشان می دهند هم سیر تازه و هم مکمل های غذایی سیر باعث کاهش سرعت انعقاد خون و از خطر لخته شدن خون و بروز سکته قلبی و مغزی می کاهند. سیر به مانند یک آسپرین طبیعی عمل کرده و خون رسانی به قلب را افزایش می دهد. چنانچه از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس و غیره استفاده می کنید نباید در مصرف سیر زیاده روی کنید چون احتمال خون ریزی داخلی افزایش می یابد.

همچنین اگر بصورت روزانه مقدار قابل توجهی سیر مصرف می کنید و قصد انجام عمل جراحی و یا مراجعه به دندان پزشکی دارید بهتر است مصرف سیر را برای چند روز متوقف کنید.

تاثیر سیر روی کاهش کلسترول و فشار خون


تحقیقات حاکی از آن است مصرف متداول سیر باعث کاهش میزان کل کلسترول(Total Cholesterol) و تری گلیسیرید می شود، البته بدیهی است افرادی که دارای کلسترول بالا می باشند در کنار مصرف روزانه سیر باید شیوه زندگی خود را نیز اصلاح کنند، برنامه غذایی مناسب، کاهش وزن، ورزش مرتب از امور ضروری برای کاهش میزان کلسترول می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله کلسترول را مطالعه کنید.

سیر اثر کاهنده بر فشار خون دارد و برای افراد مبتلا به فشار خون در کنار سایر درمان های طبیعی می تواند مفید باشد، در تحقیقی مشاهده گردید افرادی که به مدت 12 هفته بطور روزانه سیر مصرف کرده اند با 10% کاهش فشار خون روبرو شده اند، قابل ذکر است سیر باید بصورت خام مصرف شود و ظاهرا سیر پخته شده اثری بر کاهش فشار خون ندارد.
سیر به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک تا 11.2 میلی متر جیوه کمک می کند. در برخی موارد، مکمل‌های سیر ممکن است به اندازه داروهای استاندارد کاهش فشار خون مؤثر باشند و عوارض جانبی بسیار کمتری داشته باشند.

اثر مثبت سیر بر کاهش قند خون

سیر در طب گیاهی چینی به عنوان درمان گیاهی برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده و ظاهرا باعث آزاد شدن انسولین بیشتر در جریان خون می شود، مطالعات اولیه بروی موش های آزمایشگاهی و تعداد کمی از انسان ها نشان می دهند سیر اثر مثبت بر کاهش قند خون دارد، البته برای اثبات این مطلب تحقیقات بیشتری نیاز است اما به نظر می رسد در کنار درمان استاندارد پزشکی و اصلاح شیوه زندگی سیر برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید است. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله دیابت را مطالعه کنید.

کاهش ابتلا به سرماخوردگی با خوردن سیر


تحقیقی بروی 500 نفر در فصل زمستان در آمریکا توسط موسسه پزشکی مدیکال پلاس(Medical Plus) صورت گرفت، به 250 نفر از این افراد روزانه در 3 نوبت مکمل های غذایی سیر داده شد و مشاهده گردید این افراد در قیاس با250 نفر دیگر بسیار کمتر دچار سرخوردگی می شوند و در صورت ابتلا به آن نیز سریع تر بهبود می یابند.

مصرف سیر شما را در برابر سرطان روده و معده ایمن میکند؟


برخی تحقیقات نشان می دهند احتمالا افرادی که به طور روزانه سیر خام و یا پخته شده مصرف می کنند کمتر به برخی از انواع سرطان دستگاه گوارش از قبیل سرطان معده و روده کوچک مبتلا می شوند. گرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات این مطلب لازم است.

افراد مبتلا به کم خونی سیر بخورند


سیر کمک به متابولیزم عنصر آهن در بدن می کند، ماده ای در سیر بنام سولفید دیالیل(Diallyl Sulfide) وجود دارد که باعث افزایش تولید پروتئینی به نام فروپرتین(Ferroportin) می گردد، این پروتئین به سلول هایی که آهن را در خود ذخیره دارند کمک می کند آنرا آزاد و به فرم فعال و قابل استفاده تبدیل کنند، به همین جهت مصرف سیر برای افراد مبتلا به کم خونی مفید است.

رابطه سیر و سلامت پوست و مو


سیر حاوی سلنیوم است، سلنیوم نقش مهمی در سلامت پوست و موها ایفا می کند و ظاهرا سلنیوم موجود در سیر براحتی قابل جذب برای بدن است،

سیر خاصیت ضد انگلی دارد


مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند اگر مقدار زیادی سیر تازه و خام همزمان خورده شود دارای خاصیت ضد انگلی است و سبب آزار و از بین رفتن برخی از کرم های گرد در روده ها می شود.

خاصیت ضد التهابی سیر


گوگرد یکی از موادی است که خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش التهاب در بدن شده و برای بیماری های التهابی، درد مفاصل، التهاب در دستگاه تنفس و غیره مفید است، سیر، پیاز، ترب سیاه، سفیده تخم مرغ سرشار از گوگرد در فرم طبیعی می باشند.

تاثیر سیر روی از بین رفتن خارش ناشی از گزش حشرات


می توانید سیر را له و آنرا بروی پوست و در محل گزش حشرات از قبیل پشه قرار دهید در زمان بسیار کوتاه سبب از بین رفتن خارش و سوزش ناشی از گزش می شود.

تاثیر سیر روی بهبودی زگیل های پوستی


چنانچه بروی پوست بدنتان دارای زگیل می باشید کافیست مقداری سیر را له کرده و برای یک الی چند دقیقه بروی زگیل قرار دهید و این عمل را روزی دو الی سه بار به مدت 5 روز انجام داده و شاهد از بین رفتن زگیل به طور معجزه آسایی خواهید بود.

مکمل های سیر خواص درمانی سیر را دارند؟


همان طور که می دانیم مصرف سیر باعث بوی نامطلوبی در دهان می شود، می توانید به جای آن از مکمل های غذایی سیر استفاده کنید، کاملا همان خواص درمانی سیر تازه را دارا می باشند.

بعضی از مکمل های سیر از عصاره سیر تهیه می شوند و مواد فعال موجود در آن ها معادل چندین حبه سیر بوده و دارای اثر درمانی بیشتری می باشند.

اگر بلافاصله بعد از خوردن سیر دهان، زبان و دندان های خود را با مسواک و خمیر دندان شستشو دهید تا 90 درصد از بوی نامطلوب سیر در دهان کاسته می شود.

سیر چگونه به فشار خون کمک می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و علت اصلی مرگ و میر در بسیاری از فراد است. همچنین با اختلال حافظه مرتبط می باشد.

شواهدی وجود دارد که سیر ممکن است با کاهش اندک فشار خون مرتبط باشد. تصور می شود که سیر ممکن است تا حدی با تحریک تولید اکسید نیتریک به کاهش فشار خون کمک کند. این ترکیبی است که به آرامش و گشاد شدن رگ‌های خونی شما کمک می‌کند، که جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی احتمالی

سیر موجود در غذاهایی که در مقادیر معمولی خورده می شوند احتمالاً برای اکثر افراد بی خطر است اما مصرف دوزهای بالا ممکن است عوارض جانبی مانند:

  • ناراحتی معده
  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • اسهال

مکمل های سیر نیز ممکن است با برخی داروها و سایر مکمل ها تداخل داشته باشند. افرادی که باردار، شیرده یا دارای اختلال خونریزی هستند نباید مکمل سیر مصرف کنند.

سایر جایگزین های طبیعی

شیوه های زندگی برای کنترل فشار خون شما بسیار مهم است. این شیوه ها عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • مصرف نمک و الکل را محدود کنید
  • دستیابی و یا حفظ وزن سالم
  • ورزش منظم
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • تمرین کاهش استرس
  • همچنین شواهدی وجود دارد که خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

استفاده از سیر برای کاهش فشار خون

سیر منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین B6 و راهی سالم برای طعم دادن به وعده های غذایی شما است. حتی اگر شواهدی وجود دارد که ممکن است از آن در برابر فشار خون بالا محافظت کند، نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های پزشکی استاندارد استفاده شود. در حال حاضر، کالج قلب و عروق آمریکا سیر یا داروهای گیاهی را به عنوان درمان برای هر بیماری قلبی عروقی توصیه نمی کند.

نکات مهمی که باید به آن ها توجه داشت :

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد مقادیر زیاد مکمل های سیر ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد. با این حال، بسیاری از مطالعاتی که به این موضوع پرداخته اند، کوچک بوده و به خوبی طراحی نشده اند.

مکمل های سیر ممکن است باعث مشکلات معده شوند و با برخی داروها تداخل داشته باشند. اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، از مکمل های سیر استفاده نکنید.

سیر می تواند بخش سالمی از رژیم غذایی شما باشد، اما نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های پزشکی استفاده شود. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha