یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

در فصل سرما مراقب این ویروس باشید

سلامت نیوز:شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان  نسبت به گسترش ویروس سینسشیال تنفسی در بین نوزادان و کودکان در فصل های سرد سال به والدین هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به گفته وی ویروس سنسیشیال تنفسی یک عفونت ویروسی تنفسی می باشد که ریه ها را آلوده کرده و منجر به ایجاد ناراحتی دستگاه تنفسی در کودکان و جوانان می شود.

ویروس ایجاد کننده این بیماری می تواند همانند سرماخوردگی ملایم باشد اما در برخی از موارد شدید می تواند منجر به بستری شدن بیمار گردد.

موارد شدید بیماری معمولا در کودکان کم سن و سال و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی یا  همراه بیماری های مزمن خاص می باشند دیده می شود.

شکیب الحق در ادامه افزود : ویروس سنسیشیال تنفسی( RSV ) یک بیماری عفونی به شدت مسری می باشد که می تواند بسیاری از کودکانی که به سن دو سالگی خود رسیدند را آلوده کند.

در بین افراد بالغ معمولا پرسنل بهداشت و درمان یا کسانی که در ارتباط با مرافبت از کودکان کم سن و سال هستند بیشتر در معرض دریافت این ویروس هستند این ویروس همچنین به عنوان یک عامل شایع نسبت به سایر شکایات تنفسی محسوب می شود.

در کودکان یکساله به نظر می رسد که ویروس RSV به عنوان یکی از عوامل رایج ایجاد کننده پنومونی و التهاب برونشیت می باشد. نزدیک به 24 تا 40 مورد از 100 کودکی که در معرض ویروس RSV برای نخستین بار قرار می گیرند به علائم التهاب نایژه ها یا ذات الریه دچار می شوند.


انتقال ویروس RSV از طریق قطرات تنفسی می باشد. هنگامی که افراد آلوده به ویروس عطسه یا سرفه کنند می توانند ترشحات تنفسی خود که حاوی ویروس RSV می باشد در محیط پراکنده سازند.

ویروس RSV می تواند برای ساعت ها در سطوح مختلفی مانند سطح میز یا لباس و دست افراد باقی بمانند که به این ترتیب انتقال از یک فرد به فرد دیگر را بسیار تسهیل می کند .


گروه پرخطر جهت دریافت ویروس سالمندان و نوزادان هستند. افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی یا بیماری های قلبی و تنفسی مزمن نظیر آسم یا انسداد ریوی دارند نیز در گروه پرخطر طبقه بندی می شوند.


علائم و نشانه های بیماری RSV در کودکان و نوزادان معمولا 2 تا 8 روز پس از عفونت بروز می کند. کودکان و نوزادان معمولا در یک یا دو هفته بهبود می یابند اما بیماری ناشی از ویروس RSV ممکن است در نوزادان به همراه کودکان نقص سیستم ایمنی تا سه هفته نیز ادامه داشته باشد. علائم بیماری RSV  شامل تب به عنوان یک علامت سیستمیک و آبریزش بینی و سرفه و عطسه به همراه گلو درد و سردرد ملایم می باشد.

افزایش تنفس و خس خس در تنفس که همراه با اختلال در تنفس است در نوزادان دیده می شود. در نوزادان معمولا ناآرامی و کاهش فعالیت فیزیکی به همراه سیانوز یا آبی شدن رنگ پوست ممکن است دیده شود.


الحق در ارتباط با استراتژی های تشخیص و  درمان این بیماری گفت : بستری شدن بیمار در موارد شدید بیماری جهت کنترل وضعیت تنفس بیمار توسط پزشکان ضروری است .

جهت تشخیص صحیح بیماری پزشک معالج باید علاوه بر بررسی وضعیت فیزیکی و ارزشیابی ریه بیماران حتما تاریخچه بیمار را به همراه ارزشیابی میزان اکسیژن اشباع محیطی مورد توجه قرار دهد.

معمولا جهت تشخیص دقیق و صحیح RSV بهتر است که تست های خونی آزمایشگاهی به همراه ارزیابی ترشحات بینی و عکس از قفسه سینه بیمار انجام شود. درمان RSV در موارد خفیف و متوسط معمولا اقدامات حمایتی است و عمدتا جهت تسکین علائم بالینی بیمار استفاده می شود.

مهمترین اقدامات موجود می تواند شامل استفاده از مرطوب کننده بخور به همراه قرارگیری بیمار در وضعیت قائم و استفاده از مسکن ها جهت فروکش کردن تب باشد. در موارد شدید بیماری ممکن است فرد بیمار به تجهیزات اکسیژن رسانی نیاز داشته باشد. داروهایی نظیر آلبوتیرول و ریباویرین نیز جهت بهبود وضعیت بیمار توصیه می شود. اپی نفرین نیز جهت تسکین علائم بالینی بیمار در دستور العمل درمانی می تواند قرار گیرد.


شکیب الحق در پایان گفت : بهترین راه برای کنترل و پیشگیری از عفونت RSV شستشوی دست ها می باشد. همچنین تزریق آنتی بادی RSV برای گروه پرخطر به ویژه کودکان توصیه می شود.

بهتر است که والدین با تمیز نمودن اسباب بازی کودکانشان و رعایت موازین کنترل عفونت در محیط خانه ها با ضدعفونی کردن وسایل مورد استفاده کودکان  مانع از تکثیر و گسترش ویروس در خانه شوند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha