پس از استان کرمان، استان‌های سیستان ‌و بلوچستان، کردستان لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان‌ شمالی در معرض شیوع آنفلوآنزای خطرناک قرار دارند.

سلامت نیوز: پس از استان کرمان، استان‌های سیستان ‌و بلوچستان، کردستان لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان‌ شمالی در معرض شیوع آنفلوآنزای خطرناک قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: وضع کرمان زرد شد؛ شیوع آنفلوآنزا در کرمان، این استان را وارد این شرایط کرد. آخرین آمارها حکایت از مرگ ٢٨ نفر در کرمان در پی ابتلا به آنفلوآنزا دارد، حالا در کنار کسانی که جانشان را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند، ٦٠٠ نفری هم در بیمارستان‌های کرمان بستری شده‌اند. شیوع این بیماری در این استان تا جایی نگران‌کننده شد که استاندار کرمان، مدارس را به مدت ٢ روز تعطیل کرد و گفت: «مدارس به مدت ٢ روز برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا در کل استان تعطیل اعلام می‌شود.»

علیرضا رزم حسینی با اعلام این موضوع، به تشکیل ستاد بحران اشاره کرد: «تشکیل ستاد بحران تنها در زمان وقوع بحران نیست، بلکه ستاد بحران برخی اوقات برای جلوگیری از بروز مسائل بحرانی احتمالی تشکیل می‌شود.» به گفته او، از زمان احتمال شیوع این بیماری هر هفته یک جلسه ستاد بحران تشکیل شده و این کار به منظور پیشگیری و درمان این بیماری صورت گرفته است: «افزایش این بیماری در کرمان عادی است.» موارد مرگ ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا  به سرعت درحال افزایش است، بیماریی که هنوز علت شیوع گسترده آن نامشخص است، گروهی منشا  آن را به آنفلوانزای فصلی ارتباط می دهند و گروهی هم به اتباع بیگانه. هنوز اما علت واقعی انتشار این بیماری معلوم نیست. ٢٤ ساعت پس از اینکه  وزیر بهداشت تعداد قربانیان آنفلوآنزا در کرمان را ٢٢ نفر اعلام کرد، ٤ نفر دیگر به مرگ و میرها اضافه شد و تعدادشان را به ٢٨ نفر رساند. علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، ٢ روز پیش تاکید کرده بود که شیوع این بیماری در کرمان، دلیل مشخصی ندارد و هر سال یک استان درگیر آنفلوآنزا می‌شود.

با این‌که آمار مرگ و میرها درحال افزایش است، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید می‌کند که مرگ ٢٨ نفر، در مقایسه با وسعت استان عددی ناچیز و در سطح بین‌المللی قابل قبول است. علی اکبر حقدوست با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزایH١N١ در روز گذشته، می‌گوید: «از حدود ٣ هفته پیش ردپای ویروس آنفلوآنزایH١N١ دیده شد، شاید ما نخستین استانی هستیم که بروز این اپیدمی را گزارش کردیم.»

او با تاکید بر این‌که بیماری در هفته‌های اخیر، وحشی‌تر شده است، توضیح می‌دهد: «هرچند که به سادگی نمی‌توان منشأ ویروس آنفلوآنزا را مشخص کرد اما در هفته‌های اخیر این بیماری وحشی‌تر شده است و شاید یکی از شائبه‌ها، ورود اتباع بیگانه حامل ویروس به استان کرمان باشد که البته این امر در حد حدس علمی است.» به گفته او، دانشگاه‌های علوم پزشکی درسطح استان تجربه خوبی در مقابله با اپیدمی‌های مختلف داشته‌ و به‌خوبی کنترل کرده‌اند و امسال اپیدمی آنفلوآنزا خیلی زود تشخیص داده شد: «سعی کرده‌ایم در روزهای نخست تا آنجا که امکان دارد دارو وارد کنیم، همچنین به دلیل نبودآگاهی از مسائل علمی، توقعات مردم زیاد شده است اما اکنون به اندازه نیاز گروه‌های در معرض خطر استان دارو وجود دارد.»


او در این شرایط تزریق واکسن برای همه گروه‌ها را توصیه نمی‌کند: «در شرایط فعلی اصلا توصیه نمی‌شود همه افراد سراغ واکسن آنفلوآنزا بروند چراکه در اپیدمی کنونی ٢ تا ٣ هفته طول می‌کشد تا واکسن در بدن اثر کند؛ از این رو ما در تلاش هستیم تا کمبود واکسن احساس نشود اما غیرممکن است که برای تمام جمعیت استان واکسن وجود داشته باشد.» به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به این‌که دارو به شکل علمی برای موارد شدید استفاده می‌شود، می‌گوید: «روز گذشته محموله ٥ هزار دُزی واکسن مقابله با آنفلوآنزا وارد استان کرمان شده و امروز نیز ١٥‌هزار دُز دیگر وارد می‌شود.» به گفته او در میان بستری‌شدگان، تعدادی دانش‌آموز بیمار هم وجود دارد: «درخواست ما این است که خانواده‌ها در چند روز تعطیلی مدارس از مسافرت خودداری کنند تا از اشاعه ویروس جلوگیری شود.»


مرگ ٨ نفر در سیستان در پی ابتلا به آنفلوآنزا
آمار ابتلا به آنفلوآنزا تنها به کرمان محدود نشده، سیستان و بلوچستان هم این روزها، درگیر این بیماری فصلی است. خبرها حکایت از مرگ ٨ نفر در سیستان و بلوچستان در پی ابتلا به این بیماری دارد. خبری که از سوی حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام می‌شود: «این افراد در پی ابتلا به آنفلوآنزا  جانشان را از دست دادند، البته علت و چرایی شیوع این بیماری خطرناک در کشورمان هنوز مشخص نشده است.» او به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: «این بیماری در ظاهر شبیه آنفلوآنزای معمولی است. به‌طورحتم افرادی که سن بالا داشته و دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، همچنین زنان باردار و کودکان، در معرض آسیب بیشتر هستند؛ بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت ابتلا به این بیماری خطر مرگ و میر بسیار بالا است.»

به گفته او، افراد برای کاهش ابتلا به این بیماری باید از دست دادن در مراکز عمومی خودداری کنند و از افرادی که مشکوک به این بیماری هستند باید فاصله گرفت، همچنین باید مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری با دقت بسیاری انجام شود. حالا مسئولان وزارت بهداشت با اشاره به اپیدمی شدن این بیماری در ٢ استان، تاکید می‌کنند: «بهترین راه پیشگیری از گسترش آنفلوآنزا این است که افراد مبتلا از رفتن به مدرسه، دانشگاه و محیط کار پرهیز کنند. بیماران، زنان باردار و کودکان نیز واکسن بزنند.»

به گزارش سلامت نیوز، مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوآنزای وزارت بهداشت در این‌باره تاکید می‌کند: «بیماری آنفلوآنزایی که اکنون از آن صحبت می‌شود، از نوع H١N١ است. این نوع از آنفلوآنزا  اکنون جزو آنفلوآنزاهای فصلی و معمولی کشور است و هر ‌سال با مواردی از این بیماری مواجه هستیم. بهترین راه کنترل این بیماری نیز هشیاری همه مردم و رعایت اصول بهداشتی است.»


او تاکید می‌کند: «بیشترین میزان مرگ ناشی از آنفلوآنزا در بین افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند. همه افرادی که به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی مبتلا هستند، همچنین بیماران پیوند عضو، بیماران کلیوی، زنان باردار، کودکان بالای ٦ ماه، بیماران دیابتی، بیماران اچ‌آی‌وی مثبت، افراد بالای ٥٠ سال، افراد دچار نقص سیستم ایمنی بدن و همچنین پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها اگر تاکنون واکسن آنفلوآنزا نزده‌اند، باید زودتر اقدام کنند.» به گفته مردانی، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اوایل فصل پاییز است اما به دلیل موج جدید این بیماری در برخی مناطق کشور، افرادی که تاکنون واکسن را تزریق نکرده‌اند، هم اکنون اقدام کنند. این واکسن می‌تواند تا حد زیادی برای حدود ٦ ماه از بروز بیماری آنفلوآنزا پیشگیری کند.
وزارت بهداشت: واکسیناسیون همگانی برای آنفلوآنزا توصیه نمی‌شود.


در ادامه این خبرها و اعلام ضرورت واکسیناسیون آنفلوآنزا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها با تاکید بر این‌که بیماری آنفلوآنزا تنها برای تعدادی از افراد جامعه پرعارضه‌تر است، تاکید می‌کند: «وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفلوآنزا توصیه نمی‌کند.» به گفته محمد مهدی گویا، افراد بالاتر از ٦٥ سال، کودکان زیر ٥ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، زنان باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند ازجمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفلوآنزا در این افراد عوارض شدیدتری دارد و اگر بیماری به موقع درمان نشود، منجر به مرگ می‌شود.


او به آخرین آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در کشور اشاره می‌کند: «تا روز گذشته در مجموع ٢٨ نفر ( ٢٤ نفر در کرمان و ٤ نفر در رفسنجان) بر اثر این بیماری در کشور جان باخته‌اند.» او ادامه می‌دهد: «در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از ٣ هفته قبل، مسئولان وزارت بهداشت دوبار برای بررسی وضع بیماری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات درمانی انجام شده برای بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داده‌ایم. تمام اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای اقدامات درمانی موثر واقع نشد.»


او تاکید می‌کند: «٦ مورد اخیر فوت شده در کرمان نیز مربوط به بیمارستان تامین اجتماعی و بخش خصوصی بوده است.» براساس آنچه این مسئول در وزارت بهداشت اعلام می‌کند، پس از سیستان و کرمان، در هفته‌های آینده، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استان‌هایی هستند که درگیر این بیماری می‌شوند.


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر ادامه می‌دهد: «افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با دیگران جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری و به پزشک مراجعه کنند، همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.» گفته می‌شود، آنفلوآنزا H١N١ بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. شروع آن به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و جزو آنفلوآنزاهای فصلی و معمولی در کشور است و هر‌ سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha