عصر سه شنبه هفدهم آذرماه ساعت چهار و نیم بعدازظهر در یكی از داروخانه‌های شهرستان سیرجان جمعیتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر برای خرید ماسك در صف ایستاده‌اند. كمی آن‌طرف‌‌تر هم عده‌ای برای خرید واكسن آمده‌اند اما فعلا از واكسن خبری نیست. سهمیه اولیه سیرجان كه حدود هزار واكسن بوده تمام شده اما قرار است به زودی نزدیك به ۷۰۰ واكسن دیگر هم به این شهرستان ارسال شود. این در حالی است كه دانشگاه علوم پزشكی كرمان در روزهای اخیر از خرید ۳۰ هزار واكسن برای استان خبر داده است. كمبود واكسن باعث شده در برخی مناطق شهر كرمان هم بازار سیاه شكل بگیرد.

هجوم مردم به داروخانه ها برای خریدن ماسک و واکسن آنفلوانزا/ بازار سیاه واکسن آنفلوانزا در کرمان

سلامت نیوز:عصر سه شنبه هفدهم آذرماه ساعت چهار و نیم بعدازظهر در یكی از داروخانه‌های شهرستان سیرجان جمعیتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر برای خرید ماسك در صف ایستاده‌اند. كمی آن‌طرف‌‌تر هم عده‌ای برای خرید واكسن آمده‌اند اما فعلا از واكسن خبری نیست. سهمیه اولیه سیرجان كه حدود هزار واكسن بوده تمام شده اما قرار است به زودی نزدیك به ۷۰۰ واكسن دیگر هم به این شهرستان ارسال شود. این در حالی است كه دانشگاه علوم پزشكی كرمان در روزهای اخیر از خرید ۳۰ هزار واكسن برای استان خبر داده است. كمبود واكسن باعث شده در برخی مناطق شهر كرمان هم بازار سیاه شكل بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: مرد جوان فریاد می‌زند: «كسانی كه ماسك می‌خوان بیان اینجا توی صف. آقا با شما هستم اگر ماسك می‌خواین بیاید این ور، جلوی اون باجه شلوغ نكنید. خانم نگران نباشید ماسك قرار نیست معجزه كنه. به اندازه نیاز همه ماسك هست فقط صبر داشته باشید.» مردم هراسان از اخبار شیوع آنفلوآنزا (h١n١) در استان كرمان به داروخانه‌ها هجوم آورده‌اند تا ماسك و واكسن بخرند.


عصر سه شنبه هفدهم آذرماه ساعت چهار و نیم بعدازظهر در یكی از داروخانه‌های شهرستان سیرجان جمعیتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر برای خرید ماسك در صف ایستاده‌اند. كمی آن‌طرف‌‌تر هم عده‌ای برای خرید واكسن آمده‌اند اما فعلا از واكسن خبری نیست. حسین احمدی یكی از شهروندان سیرجانی است كه به گفته خودش بعد از یك روز جست‌وجو موفق شده تعدادی ماسك برای اعضای خانواده‌اش بخرد. او می‌گوید: «این آنفلوآنزا خوب نونی درست كرد برای بعضیا. همین ماسك‌ها تا یك ماه پیش دونه‌ای ۵۰۰ تومن بود اما الان دونه‌ای سه هزار تومن پول دادم. می‌ترسم ماسك نایاب بشه فعلا ۶۰ تا خریدم كه توی خونه داشته باشیم.»


حسین از شهروندان خوش شانس این روزهاست چرا كه بسیاری از شهروندان هم بوده‌اند كه حوصله جست‌وجو و فرصت كافی نداشته‌اند برای همین ماسك‌ها را در بسته‌های چهار تایی با قیمتی بالا‌تر خریده‌اند.  «مهدی» یكی از شهروندان كرمانی است كه در دو روز گذشته دو بار به داروخانه‌های شهر كرمان مراجعه كرده اما دست خالی بازگشته است: «دو روز قبل برای خرید ماسك به شش داروخانه رفتم اما همه گفتند تمام شده. امروز كه دوباره مراجعه كردم بعضی داروخانه‌ها ماسك معمولی داشتند ولی من ماسك ۹۵n می‌خواستم. دكتر‌ها گفتند استفاده از ماسك‌های معمولی فایده‌ای نداره.»

به گفته مهدی یكی از مسوولان داروخانه‌ها به او وعده داده چهار عدد از ماسك‌های مورد نظر را برایش پیدا كند آن هم به قیمت هر ماسك پنج هزار تومان. این در شرایطی است كه یك پزشك ساكن كرمان به «اعتماد» می‌گوید: «متاسفانه مدیریت بحران را فرا نگرفته‌ایم.  شما به قیمت ماسك نگاه كنید ماسك‌های معمولی هر دانه ۲۰۰ تومان و ماسك‌های  n٩٥ هر دانه تا ۲۵۰۰ تومان باید به فروش برسد اما برخی سودجویان از اعتماد و تقاضای مردم سوءاستفاده می‌كنند.»


این پزشك كه تمایلی به انتشار نامش ندارد؛ ادامه می‌دهد: «استفاده از ماسك هم برای همه شهروندان ضروری نیست و استفاده مداوم از آن حتی ممكن است موجب بروز آلودگی شود؛ ماسك فقط باید برای حضور در تجمعات استفاده شود. اما متاسفانه ترس، مردم را سردرگم كرده است.»


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمان هم استفاده از ماسك را ضروری نمی داند. نوذر نخعی در یك نشست خبری گفت: «ویروس آنفلوآنزای h١n١ از طریق هوا سرایت نمی كند كه مردم استان كرمان رو به استفاده از ماسك آورده اند بلكه این ویروس از قطرات دهانی منتقل می شود و استفاده بی جهت افراد از ماسك نه تنها فایده ای ندارد بلكه باعث ایجاد اضطراب در جامعه و شكل گیری بازار سیاه می شود.»


از یك ماه و نیم قبل كه اولین مورد مشكوك به آنفلوآنزا در شهرستان رفسنجان جانش را از دست داد تا الان چهار شهر كرمان، رفسنجان، بردسیر و سیرجان بیش از سایر شهر‌ها با شیوع این بیماری روبه‌رو بوده‌اند. بنا به اعلام ابوالقاسم سیف‌اللهی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران استان كرمان، تاكنون بر اثر بیماری آنفلوآنزا ٣١ نفر جان باخته‌اند و به طور متوسط روزی ٦٠٠ تا ٧٠٠ نفر فقط در شهر كرمان به مراكز درمانی مراجع كرده‌اند. اعلام آمار و در كنار آن هشدارهای مكرر مسوولان موجب شده تا موجی از هجوم مردم شهر‌های استان برای خرید ماسك و واكسن شكل بگیرد.


خرید واكسن اما به آسانی ماسك نیست و توان پاسخگویی به تقاضای مراجعه كنندگان را ندارند.


«زهرا حسینی» زن میانسال سیرجانی سه روز است كه در پی خرید واكسن برای فرزندش به چند داروخانه این شهر مراجعه كرده و هر بار دست خالی به خانه برگشته. به گفته حسینی، مسوول یكی از داروخانه‌ها قول داده كه تا فردا واكسن‌های جدید برسد و یكی هم سهم او شود.

رییس شبكه بهداشت و درمان شهرستان سیرجان كمبود واكسن در داروخانه‌ها را تایید می‌كند اما می‌گوید: «بر اساس پروتكل‌های وزارت بهداشت بهترین زمان استفاده از واكسن از شهریورماه تا اواسط آبان است. ضمن اینكه تزریق واكسن مصونیت صددرصدی ایجاد نمی‌كند.»

دكتر موسی نصرالله‌پور این حجم از مراجعه به داروخانه‌ها را ناشی از فضای هیجانی در استان كرمان می‌داند و می‌گوید: «فقط گروه‌های در معرض خطر مثل مادران باردار، كودكان زیر پنج سال، افراد دارای بیماری‌های تضعیف كننده سیستم ایمنی بدن و افراد مسن بهتر است از واكسن استفاده كنند.»

به گفته نصرالله‌پور، سهمیه اولیه سیرجان كه حدود هزار واكسن بوده تمام شده اما قرار است به زودی نزدیك به ۷۰۰ واكسن دیگر هم به این شهرستان ارسال شود. این در حالی است كه دانشگاه علوم پزشكی كرمان در روزهای اخیر از خرید ۳۰ هزار واكسن برای استان خبر داده است. كمبود واكسن باعث شده در برخی مناطق شهر كرمان هم بازار سیاه شكل بگیرد به طوری‌كه به گفته «آرمان» یكی از كاركنان مراكز درمانی، واكسن ۲۳ هزار تومانی بعضا تا ۳۵ هزار تومان نیز فروخته شده است.  اما در حالی كه مردم استان كرمان این روز‌ها در پی اطلاع از آخرین اخبار مربوط به آنفلوآنزا هستند انتشار برخی شایعات در شبكه‌های اجتماعی فضای استان را ملتهب‌تر هم كرده است.


«درود بر عزیزان. همین الان خبری به دستم رسیده مبنی بر قرنطینه كردن مردم كرمان. كه از فردا نه كسی توان خروج از شهر رو داشته باشه و نه كسی توان برگشتن به شهر رو داشته باشه... گویا قرار هست دانشگاه‌ها هم از فردا تعطیل شوند...»  این یكی از ده‌ها پیام عجیب و غریبی است، این روز‌ها در شبكه‌های اجتماعی رد و بدل شده است؛ پیامی كه بر اساس آن اعلام شده ورود و خروج مردم به استان هم ممنوع است. همچنین مشاهدات میدانی خبرنگار «اعتماد» نشان می‌دهد انتشار گسترده یك «شبه‌خبر» مبنی بر تاثیر استفاده از لیمو ترش و نمك در درمان بیماری آنفلوآنزا، موجب شده قیمت لیمو ترش در دو روز گذشته از هر كیلو پنج هزار تومان در برخی مناطق به هر كیلو ۱۲ هزار تومان افزایش یابد.


شاید همین فضای ملتهب باعث شد كه وزیر بهداشت روز سه‌شنبه بگوید: «درباره آنفلوآنزا بیش از حد نیاز اطلاع‌رسانی می‌شود؛ این مورد هم تقریبا مشابه پروژه‌هایی است كه دارد مردم را می‌ترساند. ما با تعطیلی مدارس مخالف هستیم.» به گزارش ایسنا، هاشمی اطمینان داد كه شرایط عادی و تحت كنترل است. اشاره وزیر بهداشت به تعطیلی دو روزه مدارس استان كرمان است كه از مصوبات دو روز قبل ستاد بحران استان كرمان بوده است. اما به نظر نمی‌رسد مردم ترسیده از آنفلوآنزا چندان به سخنان امیدبخش اطمینان كنند، چرا‌كه چشمان نگران مردم استان كرمان پشت ماسك‌های سفید رنگ نشان‌دهنده نگرانی‌ای است كه ظرف یكی دو روز كاهش نمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha