شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

هر چند آمارهای اولیه نشان می‌دهد امسال تلفات تصادفات نوروزی نسبت به سال‌های گذشته كاهش یافته است، اما نوروز امسال نیز نه تنها بی حادثه نبوده است كه حوادث مختلف تعداد قابل توجهی از شهروندان را دچار مشكل كرده است. اظهارنظرهای مسئولان پلیس حاكی از آن است كه امسال نیز به مانند سال‌های گذشته تعدادی از شهروندان جان خود را بر اثر حوادث جاده‌ای از دست داده اند. علاوه بر این، در نوروز امسال شاهد وقوع سیل در چند استان كشور بودیم كه این حوادث علاوه بر خسارت‌های مالی به قربانی شدن تعدادی از شهروندان منجر شد.

پراید باز هم پرتصادف ترین خودرو

سلامت نیوز: هر چند آمارهای اولیه نشان می‌دهد امسال تلفات تصادفات نوروزی نسبت به سال‌های گذشته كاهش یافته است، اما نوروز امسال نیز نه تنها بی حادثه نبوده است كه حوادث مختلف تعداد قابل توجهی از شهروندان را دچار مشكل كرده است. اظهارنظرهای مسئولان پلیس حاكی از آن است كه امسال نیز به مانند سال‌های گذشته تعدادی از شهروندان جان خود را بر اثر حوادث جاده‌ای از دست داده اند. علاوه بر این، در نوروز امسال شاهد وقوع سیل در چند استان كشور بودیم كه این حوادث علاوه بر خسارت‌های مالی به قربانی شدن تعدادی از شهروندان منجر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، هر ساله در ایام نوروز به دلیل افزایش سفرهای جاده‌ای به نسبت تعداد تلفات و تصادفات جاده‌ای كشور نیز افزایش می‌یابد. در چند سال اخیر با تمهیدات اندیشیده شده از ۲۵ اسفند و با استفاده از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی هر ساله از شدت حوادث نوروزی كاسته می‌شود. تعداد جانباختگان حوادث رانندگی در طرح نوروزی ۹۴ گرچه نسبت به سال ۹۳، كاهشی ۷/۱۰ درصدی داشت، اما در این بین آمار تصادفات مرگبار در استان‌های سمنان، قزوین، خراسان شمالی، كردستان، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، هرمزگان و همدان افزایش داشته است و به ترتیب استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و خوزستان با ۹۳، ۷۴، ۶۶، ۶۱ و ۶۰مورد فوتی بیشترین مرگ در پی حواث رانندگی را به خود اختصاص دادند.

كاهش ۴ درصدی تلفات تصادفی در نوروز

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده تعداد تلفات جاده‌ای نوروز امسال ۳۱۵ نفر اعلام شده است كه این آمار در مقایسه با تلفات جاده در سال‌های اخیر كاهش داشته است. روز پنجشنبه گذشته رئیس پلیس راهور ناجا درباره میزان تلفات و تصادفات در نوروز امسال گفت: با تلاش نیروهای پلیس در سراسر كشور در زمینه تلفات ناشی از تصادفات چهار درصد كاهش داشتیم. تقی مهری افزود: با وجود اطلاع‌رسانی، متاسفانه تاكنون ۴۴ درصد تصادفات نوروزی امسال شامل واژگونی خودرو گزارش شده كه منجر به صدمات جبران‌ناپذیری برای سرنشینان به دلیل عدم استفاده از كمربند ایمنی به ویژه سرنشینان عقب شده است. به گزارش ایسنا، ‌او ۳۲ درصد از تصادفات را ناشی از عدم توجه به جلو، ۱۰ درصد از تلفات را موتورسواران و۱۲ درصد از آن را برخورد وسایل نقلیه با عابرین پیاده دانست و تاكید كرد: مسافرانی كه قصد بازگشت از سفرهای نوروزی دارند، ضمن برنامه‌ریزی از عجله و شتاب پرهیز كنند. جانشین فرمانده نیروی انتظامی كشور با اشاره به بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی كشور رعایت فاصله طولی، كاهش سرعت و تردد با سرعت مطمئنه را مورد تأكید قرار داد و گفت: طرح نوروزی تا ۱۵ فروردین ادامه دارد. اسكندر مومنی با اشاره به كاهش كشته‌های تصادفات نوروزی درسرصحنه تاكنون گفت: توصیه می‌كنیم رانندگان سرعت و سبقت نگیرند و با خستگی و خواب آلودگی در روزهای پایانی تعطیلات نوروز تردد نكنند. جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینكه ۴۴ درصد از تصادفات نوروزی از نوع واژگونی بوده است، افزود: با وجود اینكه بارش برف و باران در بخشی از این حوادث نقش داشته است، اما خستگی و خواب آلودگی عامل اصلی بروز این حوادث دلخراش بوده است.

پراید پرتصادف ترین خودرو كشور

حوادث رانندگی، عدم ایمنی راه ها، عدم رعایت فرهنگ و اصول رانندگی از سوی برخی افراد، انجام حركات نمایشی، عرضه خودروهای غیراستاندارد و... باعث شده تا هر ساله در كشور شاهد بروز تصادفات، مرگ و میر و معلولیت‌های فراوانی باشیم. مومنی خوردو پراید را پرتصادف ترین خودرو كشور در تعطیلات نوروز امسال دانست و گفت: امیدواریم ایمنی خودروها به صورت عملی و واقعی افزایش یابد نه روی برگه‌ها و كاغذها. نظارت‌ها افزایش یافته رقابت ایجاد شود و نظارت كنند با تولید‌كننده نیز یكی نباشد. در این صورت است كه می‌توانیم شاهد افزایش ایمنی خودروهای تولیدی باشیم. جانشین رئیس پلیس كشور با تأكید بر اینكه راننده نباید تخلف كند، گفت: درعین حال اگر راننده تخلفی داشت باید ایمنی خودرو آنقدر مطلوب باشد كه منجر به حادثه فوت نشود. او افزود: قطعا دانش فنی ارتقای ایمنی خودروها در كشور وجود دارد، اما مشكل به نظر ما ساختاری و نظارتی در این حوزه است. به گزارش مهر، مومنی به تصادفات واژگونی اشاره كرد و گفت: خستگی و خواب آلودگی كه عامل اصلی آنها نیزعجله و شتاب است در كنار سرعت و سبقت غیرمجاز مهم‌ترین عوامل تصادفات نوروزی بوده است كه اگر عجله و شتاب كاهش می‌یافت قطعا حدود ۸۰ درصد تصادفات در نوروز امسال رخ نمی‌داد.

مسافران در بازگشت

با وجود بروز سیل، آبگرفتگی وضعیت فعلی جاده‌های كشور، به‌طور غالب پر حجم و ترافیك در بعضی از محورها، سنگین و نیمه سنگین است. مومنی گفت: با توجه به اینكه مردم می‌خواهند سریع تر به مبادی اولیه بازگردند متاسفانه شتاب و عجله دارند و همین امر موجب می‌شود تا استراحت لازم را نداشته باشند و با خستگی و خواب آلودگی وارد جاده شده و تصادفات را افزایش دهند، بنابراین توصیه می‌كنیم رانندگان پس از استراحت كافی وارد جاده شوند و برای رسیدن به مقاصد خود عجله و شتاب نداشته باشند.

۶ كشته‌ومجروح درسیل وآبگرفتگی ۱۴ استان

در تعطیلات نوروزی امسال استان‌های البرز، مازندران، قم و فارس پرترددترین استان‌های كشور در ایام نوروز بوده اند. در این روزها شاهد بازگشت و بروز ترافیك هستیم، آن هم این دلیل كه در برخی از استان‌های كشور به دلیل بارندگی، وقوع سیل و آبگرفتگی و بروز خسارت‌های گوناگونی تردد هم‌مهینان را با مشكل مواجه می‌كند. بنابراین سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر از سیل و آبگرفتگی در ۱۴ استان و امدادرسانی به چهار هزار و ۱۳۹ نفر از ۸ تا ۱۲ فروردین ماه خبر داد. مرتضوی در تشریح جزئیات عملیات امداد و نجات هلال احمر در سیل و آبگرفتگی ۱۴ استان گفت: از ۸ تا ۱۲ فروردین ماه ۱۴ استان شامل آذربایجان غربی، البرز، خراسان جنوبی، قزوین، ایلام، تهران، خوزستان، زنجان، فارس، كردستان، كرمانشاه، كهگیلویه و بویر احمد، لرستان و مازندران گرفتار سیل و آبگرفتگی شدند كه به چهار هزار و ۱۳۹ نفر امدادرسانی شد. او افزود: امدادرسانی‌ها در ۵۱ شهر و روستا صورت گرفت كه ۸۴ نفر به اماكن امن و ۳ تن به مراكز درمانی منتقل شدند. سخنگوی سازمان امداد و نجات در ادامه عنوان كرد: متاسفانه در جریان این سیلاب و آبگرفتگی‌ها ۳ تن از هموطنانمان كشته شدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ‌مرتضوی خاطرنشان كرد: همچنین ۲۳ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شدند و از ۷۹ واحد مسكونی تخلیه آب صورت گرفت.

سقوط بالگرد اورژانس در استان فارس

در نوروز امسال در پی سقوط یك فروند بالگرد اورژانس در نزدیكی دریاچه مهارلو در اطراف شهرستان كوار استان فارس تمامی ۹ سرنشین این بالگرد جان باختند. در روز ششم فروردین ناصر چرخساز رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اعزام تیم‌های ارزیاب به محل حادثه گفت: این بالگرد متعلق به اورژانس هوایی بوده كه دارای هفت الی هشت سرنشین بوده است و حدود ساعت ۳۰: ۸ دچار این سانحه شده است. گفتنی است، بر اساس گزارش‌های دریافتی علت این سقوط این بالگرد برخورد با كابل فشار قوی اعلام شده است. در ضمن این بالگرد متعلق به نیروهای مسلح بوده و برای انتقال یكی از بیماران بدحال در اختیار اورژانس فارس قرار داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha