شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 179166

واگیردار بودن منطقی به نظر می‌رسد چون منشاء زونا ویروس آبله مرغان است دارد. با این حال زونا بیماری واگیرداری نیست.

آیا زونا واگیر دارد؟

سلامت نیوز: واگیردار بودن منطقی به نظر می‌رسد چون منشاء زونا ویروس آبله مرغان است دارد. با این حال زونا بیماری واگیرداری نیست.

آیا زونا مسری است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  هلث لاین   زونا با ضایعات پوستی دردناک با خارش و سوزش همراه است و معمولا در ناحیه کمر و پهلوها ظاهر می‌شود و در افراد بالای 50 سال شایع است.

فرد مبتلا به زونا نمی تواند زونا را به فرد دیگری سرایت کند، اما می تواند باعث ایجاد آبله مرغان.شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با مایعی که از تاول ها ترشح می شود، پخش می شود. زونا به ندرت از طریق تنفس به روشی که ویروس‌های موجود در هوا پخش می‌شوند، پخش می‌شود. اگر بثورات شما در مرحله تاول است، از کسانی که آبله مرغان یا واکسن آبله مرغان نگرفته اند دوری کنید و بثورات خود را بپوشانید.

اگر زونا دارید تا چه مدت مسری هستید؟

اگر زونا دارید، تا زمانی که بثورات خشک و پوسته پوسته نشده، مسری هستید. این ویروس فقط در افرادی می تواند باعث آبله مرغان شود که هرگز آبله مرغان نداشته اند یا علیه آبله مرغان واکسینه نشده اند.


 در تمام افرادی که به زونا مبتلا می‌شوند یک شباهت وجود دارد: ویروس آبله به دنبال ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد 20 درصد افرادی که آبله می‌گیرند به هر حال به زونا هم دچار می‌شوند. زونا خود بیماری واگیرداری نیست اما ممکن است ارتباط شخص با این بیمار باعث انتقال ویروس و بروز بیماری آبله مرغان شود، بنابراین در صورتی که تاکنون آبله مرغان نگرفته‌اید نباید به فردی که مبتلا به زوناست نزدیک شوید. ارتباط با فرد مبتلا به زونا برای کودکان و زنان باردار که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha