دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 180704

افزایش آنزیم های کبد یکی از مهمترین دلایل التهاب کبد و کاهش عملکرد آن است، بنابراین آگاهی از نحوه کاهش آنزیم ها اهمیت ویژه ای دارد.

چند روش موثر برای کاهش آنزیم های کبد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، افزایش آنریم کبدی به دلیل آسیب سلولی قابل توجه و مرگ سلولی رخ می دهد و به عنوان یک ابزار تشخیصی برای عملکرد کبد استفاده می شود.

هیچ راه «سریع» برای کاهش سطح آنزیم های کبدی در بدن وجود ندارد. با این حال، مراحل زیر می تواند به کاهش موفقیت آمیز سطح آن کمک کند:

کاهش مصرف روزانه الکل

یکی از شایع ترین علل آسیب کبدی ، مصرف بیش از حد الکل است، حتی دوزهای متوسط الکل به مرور زمان به سلول های کبد آسیب می زند.

دو بار مصرف نوشیدنی در روز برای مردان و یک بار مصرف نوشیدنی در روز برای زنان در گروه مصرف متوسط الکل قرار می گیرند. برای حفظ سلامت کبد و کاهش سطح آنزیم های کبدی ضروری است که بیشتر از این مقدار مصرف نکنید.

اگر فردی از بیماری کبدی رنج می برد ، سطح الکل باید به طور کامل از رژیم غذایی حذف شود.

مصرف بیشتر کافئین

تحقیقات اثربخشی کافئین را در بهبود عملکرد کبد ثابت کرده است و نشان می دهد که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهد .

از آنجایی که سطح آنزیم ها و آسیب کبدی به یکدیگر مرتبط هستند، نوشیدن قهوه می تواند تأثیر مثبتی بر میزان آنزیم ها داشته باشد.

مشخص شده است که چای سبز سلامت کبد را بهبود می بخشد زیرا رسوبات چربی را کاهش می دهد و به سلامت عملکرد کبد کمک می کند.به نظر می رسد اثرات چای سبز بین افراد مختلف متفاوت است.

حاوی آنتی اکسیدان های گیاهی به نام «کاتچین» است که اعتقاد بر این است که بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد کبد را احیا می کند .

روی آوردن به غذاهای طبیعی و ارگانیک

اگرچه اکثر جمعیت ها می توانند افزودنی های شیمیایی مواد غذایی را تحمل کنند، اما این مواد شیمیایی می توانند مشکلات فردی با سطوح بالای آنزیم ها و آسیب کبدی را تشدید کنند زیرا بیشتر غذاها توسط آنزیم های کبدی سم زدایی می شود .

عملکرد اصلی کبد دفع متابولیت های سمی از بدن است، اما افزایش سطح سم می تواند باعث ضعیف شدن و کاهش شدید عملکرد کبد شود.

از آنجایی که غذاهای ارگانیک فاقد هورمون‌های رشد، ارگانیسم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی، آنتی‌بیوتیک‌ها و آفت‌کش‌های مصنوعی و کود هستند، بدن آنها را آسان‌تر پردازش می‌کند.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

بسیاری از میوه ها و سبزیجات در سم زدایی طبیعی بدن نقش دارند و برای حفظ سلامت طبیعی ضروری هستند. بنابراین، به کاهش فشار از کبد کمک می کنند و به آن اجازه بهبود می دهند. در نتیجه سطح آلانین ترانس آمیناز ( آنزیم های کبدی) کاهش می یابد.

سبزیجات غنی از گوگرد، مانند پیاز و سیر ، به طور قابل توجهی مفید هستند.

سبزیجات چلیپایی یا سبزیجات صلیبی بهترین خوراکی ها برای بهبود سطح آنزیم ها در نظر گرفته می شوند، مانند:

  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ
  • سبزی کولارد
  • کلم بروکسل
  • گل کلم

کاروتنوئیدها و فیتونوترینت های موجود در آنها سموم مضر کبد را خنثی می کنند.

گریپ فروت، چغندر، سبزیجات برگ دار، آووکادو و لیمو نیز مفید هستند.

افزایش مصرف فیبر غذایی

از آنجایی که فیبرها غیرقابل هضم هستند، آب را جذب کرده و سموم را سریعتر از دستگاه گوارش خارج می کنند، بنابراین زمان کمتری برای جذب این سموم در گردش خون و تجمع در کبد وجود دارد.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات و دانه های کتان منابع عالی فیبر هستند. غلات کامل و دانه ها نیز مقدار خوبی از فیبر را فراهم می کنند.

ورزش منظم

بهبود کلی سلامت در فردی که به طور منظم ورزش می کند مشاهده می شود، به این معنی که انجام منظم ورزش های هوازی می تواند سلامت را بهبود بخشد و سطح آنزیم ها را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده اند که حداقل 150 دقیقه فعالیت منظم در هفته می تواند آنزیم های کبدی را در بزرگسالان بهبود بخشد.

ورزش می تواند به کاهش وزن اضافی و محدود کردن میزان چربی وارد شده به کبد کمک کند. علاوه بر این، مکانیسم تعریق را تحریک می کند، که دفاع طبیعی سم زدایی بدن است.

پیاده روی سریع حتی برای 30 دقیقه در روز می تواند بسیار کمک کند. می توان آن را در دو جلسه 15 دقیقه ای برای بهبود سلامت کبد انجام داد.

کاهش وزن

چاقی می تواند باعث رسوب چربی در سلول های کبدی شود و عملکرد کبد را مختل کند. علاوه بر این، واکنش های التهابی را تحریک می کند و باعث آسیب کبدی می شود.

بهترین راه برای کاهش وزن، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است .

کاهش وزن تدریجی توصیه می‌شود زیرا رژیم‌های سخت و روش‌های رادیکال تنها فشار را بر بدن و اندام‌های آن افزایش می‌دهد و منجر به آسیب بیشتر می‌شود.

ترک سیگار

هنگامی که کبد سعی می کند سموم سیگار را فیلتر کند، افزودنی های شیمیایی موجود در آن باعث آسیب سلولی می شود.

ترک سیگار برای تقویت کبد و بهبود سطح آنزیم ها مهم است. قرار گرفتن در معرض دود نیز به همان اندازه مضر است زیرا منجر به تنفس سموم می شود.

پرهیز از مصرف دارو مگر اینکه تجویز شده باشد

ثابت شده است که داروهای مختلف و ترکیبات دارویی اثرات سمی خود را بر کبد وارد کرده و به آن آسیب می‌رسانند. این موضوع در فردی با مصرف طولانی و منظم داروها اتفاق می افتد . کاهش مصرف این داروها برای بهبود سطح آنزیم ها توصیه می شود.

مصرف بیش از حد داروهایی مانند استامینوفن می تواند باعث آسیب سمی به کبد شود. در بسیاری از داروهای مسکن تجویزی یافت می شود.

سایر داروهای ضد درد می توانند عواقب مشابهی داشته باشند، از جمله آسپرین ، دیکلوفناک و ناپروکسن . داروهای کلسترول می توانند به کبد آسیب برسانند.

آنزیم کبدی چیست و چه چیزی باعث افزایش سطح آن می شود؟

آلانین ترانس آمیناز (ALT) ، آنزیمی است که عمدتاً در کبد یافت می شود. قبلاً به آن ترانس آمیناز گلوتامات پیروات سرم یا ترانس آمیناز گلوتامیک پیروویک سرم (SGPT) می گفتند و به طور گسترده برای تخمین سلامت کبد استفاده می شود.

اگرچه این آنزیم معمولاً در مقادیر بیشتری در کبد یافت می شود، اما مختص آن اندام نیست. در پلاسما و سایر بافت های مختلف بدن مانند ماهیچه های اسکلتی یا قلبی وجود دارد.

به دنبال آسیب سلول‌های کبدی (سلول‌های کبدی)، ALT موجود در داخل سلول‌های کبدی نشت کرده و وارد گردش خون می‌شود و میانگین تخمین سطح آن میزان آسیب کبدی را نشان می‌دهد.

عملکرد آلانین آمینوترانسفراز در تجزیه اسیدهای آمینه بسیار مهم است.

آنزیم ALT در موارد زیر یافت می شود

  • سرم و بافت های اندام (عمدتاً در کبد)
  • غلظت های متغیر در کلیه ها
  • عضله اسکلتی
  • میوکارد

علاوه بر این، لوزالمعده، طحال و ریه ها حاوی ALT در مقادیر جزئی هستند.

افزایش سرمی ALT به دلیل آسیب سلولی قابل توجه و نکروز (مرگ سلولی) رخ می دهد و این به عنوان یک ابزار تشخیصی برای عملکرد کبد استفاده می شود.



چند روش طبیعی برای کاهش آنزیم های کبد

مصرف رژیم غذایی کم پروتئین

زمانی که کبد به هر دلیل آسیب می بیند، توانایی آن در فرآوری پروتئین کاهش می یابد، بنابراین توصیه می شود که از غذاهای کم پروتئین استفاده شود. پروتئین گیاهی نسبت به پروتئین های حیوانی قابل هضم تر هستند.


استامینوفن مصرف نکنید

استامینوفن به کبد آسیب می زند، بنابراین به محض مشاهده علایم کاهش عملکرد کبد، از مصرف استامینوفن اجتناب کنید.

از سموم محیطی دوری کنید

پاک کننده های شیمیایی، انواع ضد آفتاب، محصولات بهداشتی آرایشی، انواع عطر و افشانه، ضد عفونی کننده ها و انواع آفت کش، به کبد آسیب جدی وارد می کنند.


روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کیارش زارع ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    1 0
    بسار اموزنده بود سپاس