معاون درمان قطب شیمیایی کشور با بیان اینکه باید پروتکل‌ مبارزه با مسمومیت‌ها برای کشور نوشته شود، گفت: این مسئله باعث می‌شود با پیشگیری به موقع جلوی مشکلات ناشی از مسمومیت‌ها گرفته شود.

سلامت نیوز:معاون درمان قطب شیمیایی کشور با بیان اینکه باید پروتکل‌ مبارزه با مسمومیت‌ها برای کشور نوشته شود، گفت: این مسئله باعث می‌شود با پیشگیری به موقع جلوی مشکلات ناشی از مسمومیت‌ها گرفته شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مهدی مصری درباره کنترل مسمومیت‌ها در جهان، گفت: همواره در همه کشورها برای مسمومیت‌ها به خصوص مسمومیت‌های دارویی، شیمیایی، محیطی و نظامی کنترل‌هایی وجود دارد؛ این نظام در یک‌سری کشورها به صورت ناقص اداره می‌شود زیرا در برخی نظام‌های پزشکی دنیا، مسمومیت‌ها یک موضوع بین‌رشته‌ای تلقی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله(عج) با بیان اینکه در کشور ما بنا به نیاز، رشته مسمومیت‌ها فلوشیپ شد، افزود: با توجه به اپیدمی مسمومیت با سُرب که اخیرا در کشور به وجود آمد، ضرورت دارد در همه استان‌های کشور، نظام کنترل مسمومیت‌ها تشکیل شود.

وی ادامه داد: یعنی باید در هر استان، یک مرکز رفرنس درمانی و آزمایشگاهی ایجاد شود که چالش‌هایی مانند مسمومیت با سُرب که اخیرا در کشور اپیدمی شد را به سرعت حل کند؛ همچنین پیشنهاد می‌کنم در شرایط بحران مانند سیل‌هایی که طی چند ماه گذشته در شهرهای برخی استان‌ها به وجود آمد، پروتکل‌های مبارزه با مسمومیت‌ها نوشته شود یعنی بدانیم براساس اقلیم و جغرافیای منطقه، چه مسمومیت‌هایی در آن منطقه خاص محتمل است و با پیشگیری به موقع جلوی زنجیره‌وار شدن مشکلات ناشی از مسمومیت‌ها گرفته شود.

مصری، با اشاره به مسمومیت با سُرب از طریق اوپیوم‌های خوراکی که در واقع ماده تقلبی بود و اخیراً حدود چند ماهی کشور را درگیر کرد، گفت: در دنیا مسمومیت با فلزات سنگین مانند آرسنیک، سُرب و جیوه کم‌وبیش بوده است اما تجربه علمی در این خصوص کم است؛ تجربه ها نشان می‌دهد در کشور ما نیز ضروری است برای سناریوهای بحرانی اینچنینی برنامه‌ای از پیش تعیین شده داشته باشیم؛ البته در مسمومیت اخیر کشور پروتکلی در وزارتخانه تدوین و ابلاغ شد.

معاون درمان قطب شیمیایی کشور متذکر شد: غافلگیر شدن توسط یک بحران در بخش بهداشت و درمان، بعضا مشکلات زیادی را در حوزه درمان به وجود می‌آورد و عوارض زیادی برای بیماران خواهد داشت؛ می‌بایستی نتایج این کارها به صورت یک پژوهش ارائه شود و در برنامه ریزی‌های آتی کشور استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha