دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 190669

آزمایش تنفس به زمان بقراط (حدود 400 سال قبل از مسیح ) برمی‌گردد. شاید عجیب به نظر برسد اما به زودی پزشکان صرفاً با کمک دستگاه آنالیز کننده تنفس، بیماری‌ها را تشخیص خواهند‌ داد.به نقل از سایت هلث نیوز ،سال‌ها ست که پزشکان متوجه شدند بوی دهان با برخی بیماری‌ها ارتباط دارد.اما چه بیماری‌هایی را می‌توان از طریق بوی دهان تشخیص داد؟

بیماری‌هایی که از طریق تنفس قابل تشخیص است

سلامت نیوز: آزمایش تنفس به  زمان بقراط (حدود 400 سال قبل از مسیح ) برمی‌گردد. شاید عجیب به نظر برسد اما به زودی پزشکان صرفاً با کمک دستگاه آنالیز کننده تنفس، بیماری‌ها را تشخیص خواهند‌ داد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان سال‌ها ست که پزشکان متوجه شدند بوی دهان با برخی بیماری‌ها ارتباط دارد.اما چه بیماری‌هایی را می‌توان از طریق بوی دهان تشخیص داد؟

سرطان ریه:
محققان در تلاشند تا یک بینی الکترونیک تولید کنند که قادر به تشخیص  ترکیبات طبیعی فرار در نمونه‌های تنفسی باشد.

اگرچه محققان هنوز نتوانستند به‌طور واضح  تشخیص دهند کدام ترکیبات طبیعی فرار با کدام بیماری ارتباط دارد اما به گفته آنان یک بینی الکترونیکی قادر است سرطان ریه را از بیماری ریه  تشخیص دهد.


سکته قلبی:
در اصل محققان از آزمایش تنفس برای تشخیص ازکارافتادن کلیه استفاده می‌کردند اما زمانی که از این روش برای داوطلبان مبتلابه بیماری قلبی استفاده کردند دریافتند که سکته قلبی را نیز می‌توان از طریق آزمایش تنفس تشخیص داد.همانند سایر بیماری‌ها بیماران قلبی نیز بوی نفس منحصربه‌فرد داشتند.این تحقیق می‌تواند انقلابی در ردیابی بیماری قلبی  غیرتهاجمی ایجاد کند.


چاقی مفرط:
تحقیق دیگری نیز نشان داد که از طریق تنفس می‌توان استعداد فرد به چاقی را تشخیص داد. مطالعه ای بین بیش از 792 داوطلب نشان داد، افرادی با تراکم بالاتر گازهای متان و هیدروژن  نسبت به افرادی که تراکم طبیعی این دوگازها را باهم یا به‌طور تکی داشتند، دارای شاخص توده بدنی بالایی بودند .


دیابت:
کتواسیدوز نوعی بوی میوه‌  یا بوی مشابه لاک ناخن است و می‌تواند نشانه مشکل جدی در مبتلایان باشد .
این‌یک مشکل تهدیدکننده است و زمانی رخ می دهد که بدن قادر نیست از قند مانند  منبع سوخت استفاده کند زیرا انسولین کافی در بدن وجود ندارد. در نتیجه بدن از چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.زمانی که چربی شکسته می‌شود،ضایعاتی به نام کیتونز در بدن به وجود می‌آید.


نارسایی کلیه:
افرادی که نارسایی کلیه دارند، بوی مشابه به آمونیاک دردهان دارند که مشابه به بوی ادرار یا ماهی است.
کلیه‌ها ضایعات را از خون دفع   می‌کند بنابراین هنگامی‌که کلیه از کارمی افتد قادر به دفع سموم از خون نیست درنتیجه ضایعات در تمامی بدن تراکم پیدا می‌کند و از طریق سیستم تنفسی  به شکل بوی نامطلوب دهان رها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha