سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 208007

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه محیط زیست مثل کاهش آلاینده ها و آلودگی هوا، گفت: تلاش می کنیم کارنامه چهار ساله عملکرد دولت در حوزه محیط زیست را ارائه کنیم.

دولت کارنامه محیط زیستی ارائه می دهد

سلامت نیوز:رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه محیط زیست مثل کاهش آلاینده ها و آلودگی هوا، گفت: تلاش می کنیم کارنامه چهار ساله عملکرد دولت در حوزه محیط زیست را ارائه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار در سمپوزیوم بین‌المللی ایران ۱۴۰۴ براساس اجلاس پاریس گفت: آینده محیط زیست، جنگل، منابع طبیعی و به طور کلی ایران با نگاه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست خود است.

وی افزود: مجلس هفته گذشته گام مهمی در بودجه ۹۶ برداشت و قرار شد ۳ درصد از تمام قراردادهای نفتی به نفع معضلات محیطزیستی اختصاص یابد. این درآمد می تواند در مناطق نفت خیز مثل خوزستان، عسلویه و استان فارس برای کاهش عوارض محیط زیستی فعالیت ها هزینه شود.

ابتکار ادامه داد: همچنین صندوق ملی محیط زیست را به عنوان شتاب دهنده فناوری های سبز راه اندازی کردیم که می تواند موجب سرعت بخشیدن به برنامه های ملی و بین‌المللی شود.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه سند چشم انداز ۱۴۰۴، افق پیش روی کشور را مشخص می کند گفت: با استناد به این سند می توانیم به اجماع و آینده روشن در تمام زمینه ها از جمله محیط زیست دست پیدا کنیم. برای رسیدن به این افق، نه فقط اجماع ملی که اجماع جهانی را نیاز داریم. چون زندگی بر روی کره زمین، مسئله همه ماست و بنابراین باید توسعه را همراه با شاخص های پایداری محیط زیست پیش ببریم. در این صورت است که می توانیم در کشور توسعه پایدار داشته باشیم و نتیجه آن را در ارتقاء شاخص های محیط زیست و کیفیت زندگی شاهد خواهیم بود.

ابتکار با تأکید بر اینکه این روند می تواند تحولات منطقه ای و جهانی به دنبال بیاورد تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع مصلحت برای تهیه سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، تلاش زیادی کرد. با این سیاست ها ما امروز یک راهبرد ملی برای محیط زیست داریم که بسیار روزآمد و دارای نگاهی منطقی به آینده است. از آنجا که بحث  چشم انداز رو به آینده است بنابراین باید ظرفیت ها را ببینیم و سیاست های کلی این زمینه را برای ما فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهوری، دولت یازدهم را بارها دولت محیط زیست اعلام کرده است، افزود: روحانی در حالی دولت را تحویل گرفت که مشکلات مختلفی، گریبانگیر کشور بود اما در همین شرایط هم محیط زیست را از اولویت های دولت نامید که این موضوع اهمیت بسیار دارد. با وجود مشکلاتی مانند حل و فصل مناسبات سیاسی و تلاش برای برجام و رفع تحریم های ظالمانه، اما باز هم محیط زیست  اولین مصوبه دولت بود.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: حل مسائلی مانند محیط زیست زمان بر است اما دولت در سه سال و نیم گذشته به دستاوردهای خوبی مثل کاهش آلاینده ها و آلودگی هوا دست پیدا کرده است، عملکرد محیط زیستی دو ساله نهادها را در قالب کارنامه محیط زیستی ارائه کردیم و تلاش می کنیم کارنامه چهار ساله عملکرد دولت در حوزه محیط زیست را نیز تهیه کنیم. براساس پژوهش ها، آلودگی هوا، ۳۵میلیون شهروند ایرانی را تهدید می کند و طبق گزارش سال ۸۱ سازمان بهداشت جهانی، هزینه رویارویی با این مسئله، ۹ میلیارد دلار برآورد شد که دولت برای این موضوع، ۴۰ اقدام متفاوت مثل حذف بنزین پتروشیمی، توزیع سوخت دارای استاندارد یورو۴ و ارتقاء استانداردهای خودرو را انجام داده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha