چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 208650

مدیر اجرایی پروژه‌های بین‌المللی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۴ برابر متوسط جهانی خاک از دست می‌دهیم و بیش از ۱۰۰ برابر آبی که به زمین نفوذ می‌کند آب استفاده می‌کنیم، گفت: برای مقابله با معضلات آب وخاک باید شناسنامه‌ای برای حوزه آبخیز تهیه و در دفاتر توسعه محلی اتاق فکر ایجاد شود.

۴ برابر متوسط جهانی خاک از دست می‌دهیم

سلامت نیوز: مدیر اجرایی پروژه‌های بین‌المللی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۴ برابر متوسط جهانی خاک از دست می‌دهیم و بیش از ۱۰۰ برابر آبی که به زمین نفوذ می‌کند آب استفاده می‌کنیم، گفت: برای مقابله با معضلات آب وخاک باید شناسنامه‌ای برای حوزه آبخیز تهیه و در دفاتر توسعه محلی اتاق فکر ایجاد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس هوشنگ جزی در سومین كارگروه اجرایی پروژه جامع مدیریت حوزه آبخیز، تصریح كرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع، تجارب 20سال خود از پروژه‌های پایلوت در كشور را در قالبی جمع‌آوری و تحت عنوان طرح جامع مدیریت حوزه آبخیز ابلاغ كرده است. اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز باعث جلوگیری از موازی‌كاری‌ها و رفع بسیاری از مشكلات موجود در راه حفظ و احیای منابع طبیعی می‌شود.

مدیر اجرایی پروژه‌های بین‌المللی سازمان جنگل‌ها به رویكرد مبتنی بر توسعه و پیشرفت 5 سرمایه انسانی، فیزیكی، مالی، طبیعی و اجتماعی اشاره كرد و گفت: اكنون این سرمایه‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شوند و باید توجه جدی به این امر داشت. وی گفت: با توجه به سرمایه‌های خوبی كه در كشور داریم خوب است كه برای حوزه‌های مرتبط، برنامه‌های مشخص و جامعی ارائه كنیم تا بتوان از این سرمایه‌ها به‌خوبی استفاده كرد. جزی با بیان اینكه نیاز به برنامه منسجم داریم، یادآورشد: درحال حاضر، بیشتر تمركز ما روی تلفیق بودجه است نه تلفیق برنامه.

جزی در بخشی از گفته‌های خود از نشست 60تا 65درصدی زمین در دشت میناب خبر داد و گفت: در آبخوان‌ها نشست‌های خطرناكی دیده می‌شود و دشت میناب در حال نابودی است كه این نشان می‌دهد موضوعات مربوط به آب‌های زیرزمینی به حوزه‌های دیگر هم مربوط می‌شود؛ لذا نباید از ارتباط حوزه‌ها با هم غافل شد.

مدیر اجرایی پروژه‌های بین‌المللی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تشكیل ستاد مناسب برنامه‌ریزی، انتخاب حوزه آبخیز، تدوین برنامه راهبردی حوزه، ظرفیت‌سازی‌، توانمندسازی و آموزش، هماهنگی پروژه‌های دولتی و فعالیت‌های مردمی، اجرا، نظارت، پایش، ارزیابی و مستند‌سازی‌ را از گام‌های اصلی تشكیل حوزه آبخیز برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha