چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸

وبا نوعی بیماری عفونی است که در صورت تشخیص دیرهنگام باعث کما و حتی مرگ افراد می‌شود به همین دلیل دانستن برخی نکات مقابله با این بیماری ضروری است.

نشانه هایی که می گوید وبا گرفته اید!

سلامت نیوز:وبا نوعی بیماری عفونی است که در صورت تشخیص دیرهنگام باعث کما و حتی مرگ افراد می‌شود به همین دلیل دانستن برخی نکات مقابله با این بیماری ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیماری وبا بیشتر در فصل بهار و در اثر خوردن مواد غذایی یا آب آلوده و به علت ورود نوعی باکتری به نام "ویبریو کلرا" (Vibrio cholera) ایجاد می‌شود.
این بیماری در قرن نوزده میلادی در آمریکا به شدت رایج بود، زیرا در آن زمان سیستم تصفیه آب و فاضلاب مدرن وجود نداشت.
با وجود ارتقای سلامت و تصفیه آب در بسیاری از کشور‌ها همه ساله بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در کشورهای مختلف حداقل ۱۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.


این بیماری بیشتر در مکان هایی با بهداشت نامناسب و تراکم جمعیتی بالا، مناطق جنگ زده و دچار قحطی رخ می‌دهد.
اکنون کشورهای آفریقایی، جنوب آسیا و آمریکای لاتین جزو مناطق اپیدمی این بیماری محسوب می‌شوند.
باکتری ایجاد کننده وبا معمولاً در آب یا غذای آلوده یا از طریق مدفوع فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند.


آب آلوده، یخ‌های فله ای، غذا و نوشیدنی‌های فروخته شده توسط دستفروشان، سبزیجات رشد کرده با فاضلاب انسانی، مصرف ماهی خام یا نیم‌پز یا خوردن ماهیانی که در آبهای آلوده رشد کرده اند یا تماس با فرد بیمار از جمله منابع سرایت این بیماری مهلک محسوب می‌شوند.
علائم بیماری وبا می‌تواند ظرف چند ساعت از ورود عفونت به بدن فرد ایجاد شده یا به صورت مخفیانه در بدن باقی بماند و پس از پنج روز علائم بروز پیدا کند.
بیشتر افراد مبتلا به وبا دچار اسهال آبکی شدید همراه با استفراغ شده که باعث از دست دادن آب زیادی از بدن می‌شود.
در اثر از دست دادن آب بدن ضربان قلب سریع شده، پوست قابلیت ارتجاعی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد، غشای مخاطی داخل بدن از جمله دهان، گلو، بینی و پلک خشک شده، فشار خون پایین می‌آید، فرد دچار تشنگی و گرفتگی عضلات می‌شود که در صورتی که درمان اورژانسی انجام نشود کم آبی منجر به ایجاد شوک در بیمار و مرگ وی در فاصله چند ساعت یا روز می‌شود.


با اینکه واکسن برای بیماری وبا وجود دارد، اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند افراد علاوه بر واکسن موارد بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار را رعایت کنند، زیرا در بسیاری از مناطق محروم دنیا دسترسی به این واکسن وجود ندارد و نیز اثر این واکسن نیز تنها برای چندین ماه است.
شما می‌توانید با استفاده از جوشاندن آب، استفاده از آب معدنی و یا مواد شیمیایی ضد عفونی کننده آب از سلامت آبی که می‌نوشید اطمینان کنید.
برای جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا علاوه بر استفاده از آب نوشیدنی سالم، مواد غذایی خود را نیز با آب سالم تهیه کنید، همچنین برای شستشو، استحمام و نیز مسواک کردن از آبهای سالم استفاده کنید.


اگر پس از مصرف مواد غذایی یا آشامیدنی آلوده دچار دل درد شدید، اسهال آبکی و استفراغ شدید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید، زیرا کم آبی بدن به سرعت اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث مرگ شود.
درمان وبا بستگی به شدت و زمان ابتلا به این بیماری دارد و معمولاً از طریق تزریق وریدی آب از دست رفته بدن را به آن باز می‌گردانند.
تجویز آنتی بیوتیک یکی دیگر از راهکارهای درمان وبا است که برای نابودی باکتری‌ها استفاده می‌شود، با مراجعه به موقع می‌توان فرد مبتلا به بیماری را نجات داد، هرچند که به خاطر از دست دادن آب بدن دوران نقاهت طولانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha