مدیرکل امورکمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی کشور گفت : علت مرگ مرحوم عباس کیا رستمی براساس گزارش های اعلام شده از سوی پزشک فرانسوی ،همان نظر اعلام شده توسط سازمان نظام پزشکی ایران است.

سلامت نیوز: مدیرکل امورکمیسیون های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی کشور گفت : علت مرگ مرحوم عباس کیا رستمی براساس گزارش های اعلام شده از سوی پزشک فرانسوی ،همان نظر اعلام شده توسط سازمان نظام پزشکی ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرناٰ، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی روز گذشته (هشتم خردادماه جاری ) در نشست خبری با حضور خبرنگاران اعلام کرد: علت اصلی مرگ این هنرمند،خونریزی حاد تحت پرده های مغزی بود که پس از آن منجر به مرگ مغزی شد.
وی ادامه داد: در مجموع، یک خلاصه پرونده ای به دست ما رسید و به همین منظور یک گروه پزشکی 30 تا 40 نفره در این سازمان تشکیل شد که برخی از آنها از متخصصان عالیقدر و از فرانسه بودند که بر همین اساس خلاصه پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و اعلام شد که می بایست علت تامه مرگ کیارستمی باید باکالبدشکافی مشخص می شد، اما کشور فرانسه بدون اتوپسی پرونده را به ایران برگرداند.
زالی در ادامه این مطلب تاکید کرده است : براساس شنیده ها، پزشکی قانونی کشور، دادگاه های بدوی و تجدیدنظر برای این پرونده تشکیل داده و ظاهرا حکم مربوط به این پرونده نیز صادر و چهارشنبه هفته گذشته آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده نیز تشکیل شده است.
بر همین اساس گفت وگویی را با کامران سلطانی ، مدیر کل امور کمیسیون های پزشکی سازمان پزشکی قانونی ترتیب داده ایم که ازنظر خواهد گذشت .

**مرحوم کیارستمی بدون کالبد گشایی به خاک سپرده شد
سلطانی گفت : برای رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی در پزشکی قانونی نیاز به شکایت فرزندان آن مرحوم در دادسرا بود که پس از آن، پرونده نیز به پزشکی قانونی ارجاع شد .
وی خاطر نشان کرد: مرحوم بدون کالبد گشایی به خاک سپرده شد و پرونده ارجاعی به این سازمان شامل مدارک و مستندات قبل ، حین و بعد از بستری بیمارستان های تهران تا زمانی که وی کشور را ترک کرد.
مدیر کل امور کمیسیون های پزشکی سازمان پزشکی قانونی افزود :جلسات با خواست مرجع قضایی چندین بار تکرار شد ،در یک نوبت 7 کارشناس درنوبت دوم 9 کارشناس و در نوبت سوم 11 کارشناس و در مجموع 27 نفر کارشناس حضور داشتند .
وی در خصوص تخصص کارشناسان حاضر دراین جلسات نیز گفت : در این جلسات ، متخصصان جراحی عمومی ،جراحی کلیه ،داخلی ، فوق تخصص گوارش ،قلب و عروق ،بیهوشی ،عفونی ،جراحی مغز و اعصاب و پزشکی قانونی حضور داشتند .
سلطانی اضافه کرد: به جزء افرادی که از پزشکی قانونی حاضر بودند ،اکثریت کارشناسان از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران و از افراد ماهر و خوش نام جامعه پزشکی بودند .
وی تاکید کرد: کارهایی که در پزشکی قانونی انجام شد بدون در نظر گرفتن اقداماتی بود که در نظام پزشکی انجام داده بود و در جلسات متعددی که برگزارشد پزشکان معالج و شاکی پرونده و وکیل ایشان نیر حاضر بوده و توضیخات لازم را ارائه کردند .
مدیر کل کمیسیون های پزشکی سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: پزشک معالج مقصر شناخته شد و نتیجه به مراجع قضایی اعلام شد .

***بخش مربوط به فرانسه
وی گفت : برای تعیین علت فوت لازم بود کالبد گشایی انجام می شد ،اما متاسفانه این اقدام انجام نیافت .اینکه چرا و به چه علت کالبد گشایی انجام نشد و آیا خانواده این مرحوم تقاضای کالبد گشایی نکردند، یا اینکه مراجع ذیصلاح نیاز ندیدند ،من اطلاع ندارم .
سلطانی تاکید کرد: به دلیل اینکه کالبد گشایی انجام نشده بود ،امیدوار بودیم برای تعیین علت مرگ به مدارک کامل پزشکی در روز قبل از فوت یعنی زمان بستری در فرانسه دسترسی داشته باشیم .
وی خاطر نشان کرد: منظور از مدارک پزشکی ،پرونده بالینی بستری در بیمارستان فرانسه شامل: برگ شرح حال ،معاینه پزشکی ،گزارش معاینه روزانه ،برگ ثبت علائم حیاتی ،گزارش پرستاری ،دستورات دارویی و نتایج آنها ،آزمایش ها و رادیو گرافی های انجام یافته و نتایج آنها است . هیچکدام ازاین مدارک به رغم درخواست مکرر نظام پزشکی تا جایی که من اطلاع دارم ارائه نشده است .
این مسئول سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: آنچه ارائه شده شامل چند برگ گزارش پزشک معالج فرانسوی است که توضیحاتی درآن ارائه شده است.
وی تاکید کرد: در این گزارش نوشته شده بود که ایشان تحت درمان داروهای ضد انعقاد خون بوده و میزان دارو نیز در گزارش قید شده بود.همچنین اضافه شده بود که نامبرده دچار خونریزی وسیع مغزی شده و فوت کرده است . این مطالب صرفا براساس گزارش پزشک فرانسوی است که البته جایگزین پرونده بالینی نیست .به شرطی که توضیح دادم نیست .
سلطانی ادامه داد : برای کارشناسی پزشکی مستقل ازنظر پزشک معالج ،کارشناس با مطالعه پرونده بالینی از روی علائم و شواهد موجود نتیجه گیری کند.اما چرا مقامات پزشکی و درمانی فرانسوی پرونده پزشکی را ارائه نکردند برای من جای سئوال است.

**آیا مرگ مرحوم کیارستمی با قصور پزشکی ارتباط دارد یا نه؟
این مسئول سازمان پزشکی قانونی گفت :در مورد این سئوال که آیا مرگ مرحوم کیارستمی با قصور پزشکی ارتباط دارد یا نه؟ نیز گفت :با توجه به اینکه از مرحوم کالبد گشایی به عمل نیامده و مدارک پزشکی مربوط به روزهای قبل از مرگ نیز در اختیار ما نیست،نمی توانیم از نظر علمی بین مرگ و قصور پزشکی رابطه علت و معلولی برقرار نماییم .
وی در مورد علت مرگ اضافه کرد: با این وضعیت نمی توانیم به نتیجه قطعی و صد در صد برسیم،اما اگر بخواهیم براساس گزارش پزشک معالج فرانسویی نتیجه گیری کنیم ،علت مرگ همان است که از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران اعلام شده است .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha