کودکانی که همواره آنان را قشر بی‌گناه می‌دانیم. ٦ مورد از بدترین نقض حقوق علیه کودکان، بکارگیری و استفاده از کودکان درجنگ، کشتن آنها، خشونت جنسی، آدم‌ربایی، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها و محرومیت از دسترسی بشردوستانه شناخته شده است.

بی‌گناه‌ترین‌ها درمعرض خطر

سلامت نیوز: این یک واقعیت غم‌انگیز است که درهر شرایطی که درگیری‌های مسلحانه به وقوع می‌پیوندند، بیشترین اعضای آسیب‌پذیر جامعه که کودکان شمرده می‌شوند، تحت‌تأثیر عواقب جنگ قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: کودکانی که همواره آنان را قشر بی‌گناه می‌دانیم. ٦ مورد از بدترین نقض حقوق علیه کودکان، بکارگیری و استفاده از کودکان درجنگ، کشتن آنها، خشونت جنسی، آدم‌ربایی، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها و محرومیت از دسترسی بشردوستانه شناخته شده است.
١٩ آگوست‌ سال ١٩٨٢، درجلسه ویژه اضطراری درمورد مسأله فلسطین درمجمع عمومی، وحشت‌زدگی تعداد زیادی از کودکان بی‌گناه قربانی فلسطینی و لبنانی از اعمال تجاوزکارانه اسراییل، تصمیم گرامیداشت ٤ ژوئن  هر‌سال را به‌عنوان روز بین‌المللی کودکان بی‌گناه قربانی تجاوز تقویت کرد. هدف از این روز قدردانی از درد و رنج کودکانی است که در سراسر جهان قربانی سوءاستفاده فیزیکی، روحی و روانی قرار می‌گیرند. این روز همچنین بر تعهد سازمان ملل برای حمایت از حقوق کودکان تأکید می‌کند.


نخستین پیام سالگرد روز بین‌المللی حمایت از کودکان قربانی تجاوز و تعرض ناشی از جنگ
پنجمین دبیرکل سازمان ملل متحد، خاویر پرز دکوئیار، در نخستین پیام سالگرد بزرگداشت ٤ ژوئن ١٩٨٣ گفت: دراین موقعیت جدی، ما باید وظیفه مقدس خود را که اعلام حمایت سازمان ملل متحد از حقوق کودکان است، به یاد آوریم و از این‌که همه کودکان، بدون استثنا، ازحمایت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود، اطمینان حاصل کنیم.


پیشینه این روز بین المللی


٢٠‌سال پیش، مجمع عمومی قطعنامه ٧٧/٥١ را درباره حقوق کودکان به تصویب رساند. این مصوبه، نقطه عطفی درپیشرفت تلاش‌ها برای بهبود حفاظت از کودکان در درگیری‌ها به حساب می‌آمد.
درپی گزارش گراسا ماشل (همسر نلسون ماندلا) که توجه جهانی را به تأثیر ویرانگر درگیری‌های مسلحانه بر کودکان جلب کرد، قطعنامه ٧٧/٥١، به آغاز یک اجماع جدید برای نیاز توجه به کودکان و حمایت و تلاش همگانی درمیان کشورهای عضو،  توسط جامعه بین‌المللی اشاره کرد.
جمیع این فعالیت‌ها در راستای رسیدگی به آسیب‌پذیری خاص کودکان و خشونت‌هایی که کودکان در درگیری‌ها با آن مواجه می‌شوند، بود. قطعنامه ٧٧/٥١ برپایه تلاش‌های مجمع عمومی برای حمایت از حقوق کودکان ازجمله کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل اختیاری آن و حقوق سالانه قطعنامه‌های کودکان پا به عرصه نهاد.
همچنین حکم نماینده ویژه دبیرکل برای حمایت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه را هم به دستش داد.


چه تمهیداتی برای ممانعت از تعرض به حقوق کودکان لازم است؟
در سال‌های اخیر، ارتکاب خشونت علیه کودکان دربسیاری از مناطق درحال درگیری افزایش یافته است. اقدامات بیشتری برای محافظت از ٢٥٠‌میلیون کودکی که درکشورها و مناطق متاثر از جنگ زندگی می‌کنند، لازم است.
فعالیت‌ها باید برای محافظت از کودکان به جهت جلوگیری از هدف قرارگرفتن آنها توسط افراط‌گرایان خشونت‌طلب بیشتر شود.
همچنین این فعالیت‌ها باید برای ترویج قوانین بین‌المللی حقوق بشری و انسان‌دوستانه و برای اطمینان از پاسخگویی برای نقض حقوق کودکان صورت گیرد. دستور کار٢٠٣٠ برای توسعه پایدار، جامعه جهانی ما را که در آن آینده بهتر برای کودکان تضمین شده است، فراهم می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha