در برخی موارد، شمایی که این مطلب را می‌خوانید، می‌توانید با رعایت چند نکته، درد همکار آسیب‌دیده‌تان را کاهش دهید یا از وخیم‌تر شدن وضعیتش جلوگیری کنید.

چطور می‌توان درد ناشی از سوختگی را کاهش داد؟

سلامت نیوز: در برخی موارد، شمایی که این مطلب را می‌خوانید، می‌توانید با رعایت چند نکته، درد همکار آسیب‌دیده‌تان را کاهش دهید یا از وخیم‌تر شدن وضعیتش جلوگیری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، انفجار کوره ذوب، آتش‌سوزی در کارگاه‌ها و اصابت دستگاه‌ها و لوازم گداخته با پوست بدن، می‌تواند آغاز یک فاجعه باشد. درمان سوختگی شدید سخت، دشوار و دردناک است، اما حادثه‌های کارگاهی و کارخانه‌ای همیشه شدید و نیازمند درمان بیمارستانی نیستند.

در برخی موارد، شمایی که این مطلب را می‌خوانید، می‌توانید با رعایت چند نکته، درد همکار آسیب‌دیده‌تان را کاهش دهید یا از وخیم‌تر شدن وضعیتش جلوگیری کنید.


با 115 تماس بگیرید اگر...
شاید   شدت سوختگی و میزان خطرساز بودنش برای شما آسان نباشد، اما در صورت مشاهده نشانه‌های زیر، بهتر است درمان خانگی را کنار بگذارید و فورا کار را به متخصصان بسپارید.
1-  سوختگی به تمام لایه‌های پوست نفوذ کرده باشد.
2-  پوست مثل چرم شده باشد یا لکه‌های قهوه‌ای، سفید و سیاه روی آن دیده ‌شود.
3- قطر محدوده سوختگی از 6-7 سانت بیشتر باشد.
4- فرد آسیب‌دیده کودک یا پیر باشد.
5- علائم عفونت مانند افزایش درد، قرمزی، تورم و تب را مشاهده ‌کنید.
6- قرمزی پوست و درد شدید بیشتر از چند ساعت طول بکشد.
7- درد شما لحظه‌به‌لحظه شدیدتر ‌شود.


چه باید کرد؟
اگر این مشکلات را در فرد دچار آسیب مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید با راه‌های ساده‌ای، درست در لحظه وقوع حادثه، حال مصدوم را بهتر کنید.


1- آتش را خاموش کنید یا تماس فرد را با مایع داغ، بخار یا مواد دیگر متوقف کنید. برای فردی که دچار سوختگی شده، حتی نزدیک بودن به محدوده حرارت هم می‌تواند آزاردهنده و خطرساز باشد.


2- لباس‌های گرم یا قابل‌اشتعال را از تن فرد درآورید. اگر پارچه به پوست فرد چسبیده است، به‌هیچ‌عنوان با فشار برای جدا کردن پارچه از پوست تلاش نکنید. با قیچی اطراف پارچه چسبیده به پوست را ببرید و سپس لباس را از تن فرد درآورید.


3- جواهرات، کمربند و فلزات را از بدن فرد دور کنید، چراکه در صورت بالا رفتن حرارت، این وسایل زودتر داغ می‌شوند و به فرد آسیب می‌زنند.


در سوختگی درجه‌یک...
وقتی لایه بالای پوست سوخته است، با این راه‌ها به فرد آسیب‌دیده کمک کنید:


1- ناحیه دچار سوختگی را سرد نگه ‌دارید. برای این کار از قرار دادن پوست در معرض آب سرد کمک بگیرید و اگر آب سرد در دسترستان نبود، کمپرس یخ را امتحان کنید.


2- از ناحیه آسیب‌دیده محافظت کنید و آن را با پارچه تمیز یا گاز استریل نخی بپوشانید. هرگز روی این ناحیه چسب نزنید و پارچه‌های پلاستیکی را برای پوشاندن پوست استفاده نکنید.


3- به‌هیچ‌وجه روی ناحیه دچار سوختگی، با تشخیص خود کرم یا پماد نمالید. مصرف این مواد بدون تجویز پزشک، ممکن است باعث عفونت شود.


4- برای آرام کردن درد از داروهای مسکن مانند ایبوبروفن، استامینوفن یا ناپروکسین استفاده کنید.


منبع: webmd.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha