رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: جدا شدن سازمان نظام پزشکی تهران از سازمان کل سبب هویت بخشیدن به این نهاد می‌شود.

لزوم ارئه گزارش های شفاف مالی اعضای جدید سازمان نظام پزشکی

سلامت نیوز:رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: جدا شدن سازمان نظام پزشکی تهران از سازمان کل سبب هویت بخشیدن به این نهاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا سلیمی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس انجمن بیهوشی ایران ؛  اظهار کرد: خاستگاه‌های مختلفی در جامعه پزشکی وجود دارد که سازمان نظام پزشکی باید محلی برای حل و فصل مسائل مختلف باشد؛ همچنین خاستگاه انجام فعالیت‌های صنفی جامعه پزشکی نیزمحسوب شود.

وی افزود: بحثی از قانون‌های نظام پزشکی در سال 83 به روز شده و تحولات خوبی در آن زمان رقم خورد اما امروزه با توجه به مطالبات جامعه پزشکی و نیازهای زمان، حدود اختیارات تغییر کرده و باید این قوانین بازنگری و به روز شوند.

رئیس انجمن بیهوشی ایران عنوان کرد: قسمتی از مشکلات سازمان نظام‌پزشکی، قوانین موجود در آن و قسمتی دیگر عدم امکان قوانینی قابل اجرا بوده است و برای اینکه پشتوانه خوبی برای اجرای ایده‌های مفید داشته باشیم مجبور هستیم برخی از قوانین سازمان نظام‌پزشکی را ترمیم کنیم.
باید در سازمان نظام پزشکی کمیته‌های تخصصی تشکیل شود

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید اسم نظام‌ پزشکی و هویت آن مشخص شود تا حدود وظایف و اختیارات تعیین و گام‌هایی جهت رفع نیازهای‌ این سازمان برداشته شود که همگی آنها نیازمند ترمیم قوانین و بازنگری در آنها است.

سلیمی با بیان اینکه ضمانت اجرایی قوانین یکی از مشکلات سازمان نظام پزشکی است، افزود: سازمان نظام‌پزشکی باید ضمانت اجرایی داشته باشد تا فعالیت‌هایش از لحاظ قانونی مشکل نداشته و از نظر اجرایی نیز دست و پای سازمان را محدود نکند؛  به نظر من در این زمینه باید گام‌های مهمی جهت افزایش قدرت نظام‌ پزشکی برداشته شود تا کارهای اجرایی خوبی با قوانین به روز انجام شود.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی تهران مانند ارگان‌های دیگر از نظام پزشکی ایران باید جدا شود، ادامه داد: جدا شدن سازمان نظام‌ پزشکی تهران از سازمان کل؛ باعث هویت‌ بخشیدن به این نهاد شده و معتقدم تهران به عنوان پایتخت و کلانشهر‌ باید یک سازمان نظام پزشکی مستقل داشته باشد .

رئیس انجمن بیهوشی ایران با بیان اینکه تعداد زیادی پزشک در تهران مشغول به فعالیت هستند و همین مسئله سبب می‌شود تا این نهاد در پایتخت از استقلال نیز برخوردار باشد، تصریح کرد: باید در سازمان نظام پزشکی کشور کمیته‌های تخصصی و معاونت‌های مختلفی تشکیل شود؛ یکی از مسائلی که باید هر چه سریع‌تر به آن پرداخته شود مقوله تعرفه جامعه پزشکان است که متأسفانه باید بگویم که هویت پزشکان در سالیان گذشته تحت تعرض‌ قرار گرفته است.

سلیمی با بیان اینکه جامعه پزشکان از سازمان نظام پزشکی انتظار دارد که در بحث تعرفه‌ها و مطالبات برای آنها پشتوانه ای قوی و محکم باشد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کارها بر عهده اعضای هیأت مدیره بوده که این افراد به تنهایی نتوانسته از عهده کارها و مطالبات جامعه پزشکان بر بیایند بلکه بدنه این سازمان که پزشکان هستند با حضور حداکثری خود در انتخابات می‌توانند پشتوانه خوبی برای اعضای هیأت مدیره باشند.

وی ادامه داد: با حضور حداکثری جامعه پزشکان در انتخابات نظام پزشکی روند مطالبه‌گری در چارچوب اخلاق و فرهنگ به خوبی صورت گرفته و این نهاد می‌تواند به خوبی از جامعه پزشکان دفاع کند.


لزوم ارئه گزارش های شفاف مالی اعضای جدید سازمان نظام پزشکی

رئیس انجمن بیهوشی ایران با بیان اینکه اعضای جدید سازمان نظام‌پزشکی باید در مقاطع زمانی مختلف گزارش‌های شفاف اجرایی و مالی در اختیار مجمع خودشان قرار دهند،اضافه کرد : باید پیشرفت‌های کاری در مقاطع مختلف به پزشکان که بدنه اصلی این صنف هستند اطلاع رسانی شود تا شفافیت اجرایی در کار ایجاد شود.

وی اظهار کرد: اسم و تعریف سازمان باید مشخص شود تا از سردرگمی‌ این نهاد جلوگیری و نظام پزشکی دارای یک هویت مشخص شود که این روند باعث می شود تا تعریف درستی در اساسنامه و قانون این نهاد تعریف و هویت آن کاملاً معلوم ‌شود.

سلیمی با بیان اینکه دولتی و یا سازمان مردم نهاد بودن نظام پزشکی باید مشخص شود، تصریح کرد: یکی از کارهای مهم سازمان نظام پزشکی ایجاد ارتباط بین گروه‌های مختلف پزشکی، است که این کار باعث شده تا عملکرد آن بهتر شود و مهمترین خواسته این است که همه همکارانم حضوری پرشور و فعال در انتخابات داشته باشند زیرا با حمایت از اعضای هیأت مدیره می‌توانند مطالبات جامعه پزشکی را در چارچوب قانون به دست آورند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha