جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه باردار نشدن به موقع احتمال ابتلا به آندومتریوز را افزایش می‌دهد، گفت: استفاده از داروهای ضددرد، هورمون درمانی، جراحی و هیستروکتومی از روش‌های درمانی این بیماری است که انتخاب نوع درمان به شرایط بیمار و شدت بیماری بستگی دارد.

باردار نشدن به موقع و افزایش احتمال ابتلا به آندومتریوز

سلامت نیوز:جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به اینکه باردار نشدن به موقع احتمال ابتلا به آندومتریوز را افزایش می‌دهد، گفت: استفاده از داروهای ضددرد، هورمون درمانی، جراحی و هیستروکتومی از روش‌های درمانی این بیماری است که انتخاب نوع درمان به شرایط بیمار و شدت بیماری بستگی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، دکتر آمنه سادات حقگو در مورد بیماری آندومتریوز در زنان توضیح داد: بافت هایی که چرخه قاعدگی در آنها انجام می شود و در داخل رحم ریزش کرده و به شکل خونریزی ماهانه از رحم خارج می شود، آندومتر نام دارد و آندومتریوز نیز برگرفته از همان بافت آندومتر است.


به گزارش انجمن زنان و زایمان،وی افزود: به بیان ساده تر اگر بافت آندومتر در جایی غیر از حفره رحم وجود داشته باشد، بافت آندومتریوز نامیده می شود؛ بافت آندومتریوز می تواند روی لوله های رحم و تخمدان یا ارگان های دیگر داخل شکم مانند روده و مثانه یا حتی مناطق دوردست تر مانند ریه و در موارد نادر در مغز و بینی ایجاد شود. در واقع بافت خونریزی دهنده زمان قاعدگی اگر به علل ناشناخته ای در مناطق دیگری بروز و رشد کند، می تواند مسائل و مشکلاتی را برای فرد به همراه داشته باشد.


جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ادامه داد: محققان می گویند یکی از علت‌های مهم ناباروری در میان زوج ها آندومتریوز است اما نکته اینجاست که شیوع این بیماری تا قبل از مجهز شدن علم پزشکی به سونوگرافی و وسایل تشخیصی پیشرفته چندان مشخص نبود و حالا با کمک این همه پیشرفت به نظر می رسد تقریباً 176 میلیون زن در جهان به آن مبتلا هستند.


حقگو اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از زنان هیچ علامتی از این بیماری نشان نمی دهند و هرچند که یکی از علل ناباروری، بروز این بیماری تشخیص داده شده اما به نظر می رسد آندومتریوز طیف بسیار گسترده ای دارد و با درمان به موقع آن، می‌توان از بسیاری از مسائل، مشکلات و عوارض پیشگیری کرد.
این جراح لاپاراسکوپی پیشرفته و هیستروسکوپی ادامه داد: بسیاری از عوامل از جمله باردار نشدن بعد از ازدواج، ابتلای یک و یا چند نفر از اقوام نزدیک به آندومتریوز، سابقه عفونت لگنی و اختلال رحمی نیز خطر ابتلای به آندومتریوز را افزایش می دهد.


وی با بیان اینکه نشانه های آندومتریوز به طور موقت با بارداری از بین می روند، گفت: این نشانه ها با یائسگی به طور کامل از بین می روند مگر اینکه بیمار در حال مصرف استروژن باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha