رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر اجرا و نهادینه کردن نظام مراقبت پس از خروج از زندان گفت: قاتل آتنا و بنیتا جزو مجرمان تازه آزاد شده از زندان بودند، بنابراین در صورتی که نظام مراقبت پس از خروج از زندان در مورد آنان اعمال می شد شاید هرگز شاهد بروز چنین حوادث ناگواری برای این کودکان نبودیم.

بنیتا و آتنا، قربانی نبود نظام مراقبت پس از خروج از زندان

سلامت نیوز:رئیس انجمن مددکاری اجتماعی  ایران با تاکید بر اجرا و نهادینه کردن نظام مراقبت پس از خروج از زندان گفت: قاتل آتنا و بنیتا جزو مجرمان تازه آزاد شده از زندان بودند، بنابراین در صورتی که نظام مراقبت پس از خروج از زندان در مورد آنان اعمال می شد شاید هرگز شاهد بروز چنین حوادث ناگواری برای این کودکان نبودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران  موضوع ربودن و قتل بنیتا، طفل 8 ماهه و آتنا اصلانی را از چند زوایه مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: هم اکنون باید حمایت‌های اجتماعی از خانواده این دو کودک صورت گیرد زیرا در معرض آسیب روحی هستند، البته وقوع چندین حوادث مشابهی در یک فاصله زمانی کوتاه نگرانی و هراس در افکار عمومی را ایجاد و تشدید کرده است.

وی افزود: متاسفانه قاتل آتنا و رباینده بنیتا هر دو جزو افرادی بودند که به تازگی از زندان آزاد شدند به طوری که براساس اطلاعات پلیس فردی که بنیتا را دزدیده بود، سابقه جرم داشته و با قید وثیقه آزاد شده بود برهمین اساس ما باید نظام مراقبت پس از خروج از زندان را در کشور نهادینه کنیم تا فردی که از زندان آزاد می شود بلافاصه آزادی عمل را نداشته باشد.

موسوی چلک ادامه داد: مجرمی که از زندان آزاد می‌شود باید براساس نوع جرم، ویژگی‌های روانشناختی، سوابق زندان و رفتارهای اجتماعی آزادی عمل داشته باشد و تا مدتی تحت‌نظر مددکار اجتماعی باشد، زیرا در حادثه قتل آتنا نیز قاتل سابقه ارتکاب جرم داشته بنابراین ما در مورد مراقبت از مجرمان زندانی پس از خروج از زندان غفلت کرده‌ایم.

رئیس انجمن مددکاری ایران یادآور شد: هم اکنون آیین نامه مراقبت پس از خروج از زندان را داریم اما فراگیر نیست و اجرا نمی‌شود در حالی که اجرای چنین برنامه‌ای تاثیر بسیاری در بازگرداندن مجرم به زندگی عادی و پذیرش وی از سوی اطرافیان دارد، برهمین اساس باید موضوع اقتصاد و اشتغال زندانیان پس از خروج از زندان نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 400 کلینیک مددکاری اجتماعی در کشور اظهار کرد: مراجع قضایی و سازمان زندان‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود به ویژه ظرفیت‌های انجمن مددکاری اجتماعی ایران برنامه مراقبت از زندانیان پس از خروج از زندان را نهادینه و اجرا کنند.

موسوی چلک یادآور شد: کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در بخش خصوصی اداره می‌‌شود و در تمام دنیا معمولا برنامه مراقبت پس از خروج از زندان عمدتا با همکاری مدکاران اجتماعی اجرا می‌شود، برهمین اساس در صورتی که سازمان زندان ها و مراجع قضایی منابع مالی و اعتباری اجرا این طرح را تامین و مجرمان را باتوجه به نوعه جرایمشان به این مراکز معرفی کنند از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید از فرزندان خود مراقبت کنیم و این یک اصل اجتناب ناپذیر است، اما عدم اطمینان و اعتماد به محیط زندگی نیز نباید در جامعه چنان زیاد شود که منجر به بروز استرس و اضطراب در افراد شود زیرا بخشی از این اتفاقات همیشه بروز می‌کند و تنها خاص کشور ما نیست بلکه در سایر کشورهای جهان نیز اتفاق می افتد.

موسوی چلک تاکید کرد: خانواده‌ها باید به طور مستمر مراقبت منطقی را به فرزندان خود آموزش دهند هر چند موضوع آموزش برای بنیتای 8 ماهه کاربرد ندارد و خانواده باید از او مراقبت کند، اما در مورد کودکان و نوجوانان باید حتما مراقبت از خود را به آنان تاکید کنیم و آنان را با مهارت‌های زندگی، اتفاقات و حوادث پیش رو آشنا کنیم تا چنانچه در موقعیت مشابه قرار گرفتند بتوانند از خود دفاع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha