دبیر علمی دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران گفت: در 70 تا 80 درصد از نوزادان در همان ابتدا درجاتی از زردی مشاهده می‌شود که اگر برمبنای عمومی بدن باشد می‌تواند خطرآفرین ظاهر شود.

لزوم توجه به بیماری «زردی» نوزادان/ ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به تومور مغزی درمان می‌شوند

سلامت نیوز:دبیر علمی دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران گفت: در 70 تا 80 درصد از نوزادان در همان ابتدا درجاتی از زردی مشاهده می‌شود که اگر برمبنای عمومی بدن باشد می‌تواند خطرآفرین ظاهر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، محمد فرانوش دبیر علمی دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران در نشست خبری اظهار داشت: مشکلات خونی در نوزادان اگر در همان ابتدا مورد توجه قرار نگیرد و تشخیص داده نشوند ممکن است عوارض ماندگار و طولانی‌مدت در بدن نوزاد به جای گذارد.

وی تصریح کرد: در 70 تا 80 درصد از نوزادان در همان ابتدا درجاتی از زردی مشاهده می‌شود که اگر برمبنای عمومی بدن باشد می‌تواند خطرآفرین ظاهر شود.

فرانوش گفت: این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان به شمار می‌رود.

دبیر علمی دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران توضیح داد: با توجه به اینکه هموگلوبین نوزادان بین 20 تا 21 است با اولین تنفس بعد از تولد میزان اکسیژن از 40 به 90 درصد می‌رسد که نیاز به شکسته شدن هموگلوبین پیدا می‌کند و اجزای آزاد شدن هموگلوبین می‌تواند منجر به زردی نوزاد شود.

وی تصریح کرد: اگر زردی به صورت پیشرونده باشد و کنترل نشود می‌تواند مشکلات مغزی برای نوزاد به وجود آورد.

فرانوش گفت: زردی نوزاد از صورت به اندام تحتانی نوزاد منتقل می‌شود. چنانچه نوزاد از تغذیه مناسب برخوردار نباشد و حالت غیرطبیعی داشته باشد باید تحت‌نظر پزشک قرار گیرد.

دبیر علمی دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران ادامه داد: با توجه به آماری که از مؤسسه محک در اختیار ما قرار گرفته سالانه حدود 2 هزار بیماری سرطانی به بیماران سرطانی کشور افزوده می‌شود و همچنین در حال حاضر 15 هزار بیمار مبتلا به سرطان در حال درمان هستند.

وی در مورد بیماری تومور مغزی، گفت: 50 درصد از افرادی که به تومورهای مغزی مبتلا هستند پس از درمان به زندگی معمول برمی‌گردند و 50 درصد دیگر این بیماران معمولاً به عوارض این بیماری گرفتار می‌شوند و نمی‌توان آینده درخشانی برای زندگی آنها متصور بود که این موضوع به عواملی مانند سن و جنسیت افراد بستگی دارد.

فرانوش، گفت: با توجه به روند رو به رشد تجمع بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان‌ها انتظار می‌رود تعداد تخت‌های بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند و وزارت بهداشت در جهت تجهیز و استاندارد کردن تخت‌های موجود اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در پایان با اشاره به کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران، گفت: در این کنگره در خصوص بیماری‌هایی مثل بدخیمی‌های نوزادان، بیماری‌های لخته شدن خون و زردی‌های نوزادان و غیره بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. همچنین در این کنگره سه میهمان خارجی به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت و 123 مقاله به این کنگره ارسال شده و 43 سخنرانی در این همایش ارائه خواهد شد.

گفتنی است؛ دهمین کنگره سراسری خون و سرطان کودکان ایران از تاریخ 22 لغایت 24 شهریور ماه در سالن حجاب کانون فرهنگی پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha