یک کارشناس مامایی با تاکید براینکه ماماها باید مستقل از متخصصان زنان فعالیت کنند، عنوان کرد: ماماها به حیطه وظایف خود آگاه هستند و به هیچ عنوان در حوزه کاری متخصصان زنان و نازایی دخالت نمی‌کنند، بنابراین هر کدام باید به صورت مستقل فعالیت کنند.

ماماها باید مستقل از متخصصان زنان فعالیت کنند

سلامت نیوز:یک کارشناس مامایی با تاکید براینکه ماماها باید مستقل از متخصصان زنان فعالیت کنند، عنوان کرد: ماماها به حیطه وظایف خود آگاه هستند و به هیچ عنوان در حوزه کاری متخصصان زنان و نازایی دخالت نمی‌کنند، بنابراین هر کدام باید به صورت مستقل فعالیت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،سارا ایوانی، کارشناس مامایی  با توجه به تاکید متخصصان زنان مبنی بر فعالیت ماماها تحت نظر متخصصان زنان، گفت:‌ ماماها به هیچ عنوان موافق فعالیت تحت نظر متخصصان زنان نیستند؛ زیرا برای خدماتی که باید ارائه کنند دوره‌های لازم را طی کرده و مهارت و علم کافی را کسب کرده‌اند.

وی افزود: ماماها به شرح وظایف مصوب دارند و به حدود کار خود آگاه هستند و به هیچ عنوان در امور خارج از وظایف دخالت نمی‌کنند. ماما حرفه ای با سابقه صد سال تحصیلات آکادمیک در کشور است که در حوزه سلامت باروری و بارداری و زایمان طبیعی و همچنین سلامت جنسی زنان و دختران جوان درخدمت خانواده های کشور است، پیشگیری و تشخیص و درمان برخی بیماری ها و عفونت‌های زنان نیز در حیطه وظایف ماماهای شاغل در بخش سرپایی در کلینیک‌های دولتی و مطب خصوصی است. البته در همه موارد فوق چنانچه ماما تشخیص دهد که بیمار یا زن باردار نیاز به خدمات تخصصی یا جراحی دارد وی را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد. بعبارتی مهمترین مهارت ماما تشخیص و تفکیک موارد پرخطر و اقدام بموقع برای درمان است.

این کارشناس مامایی در واکنش به ادعای برخی متخصصان زنان مبنی براینکه ماماها در حیطه درمان ناباروری ورود پیدا کرده‌اند، یادآور شد: ماماها به هیچ عنوان در حیطه درمان نازایی ورود پیدا نکرده‌اند؛ بلکه یکی از قابلیت های آنان مشاوره زوج نابارور و شناخت مشکل برای ارجاع و همچنین حمایت و مشاوره زوج نابارور تحت درمان است و این مهم در اغلب مراکز ناباروری توسط ماما ها انجام می شود و ماما یکی از مهم ترین اعضای تیم درمان ناباروری محسوب می شود.

بی‌توجهی طرح تحول سلامت به جایگاه ماماها

ایوانی در ادامه با توجه به مشکلات ماماها، یادآور شد: متاسفانه مدیریت توسعه شبکه در دولت یازدهم جفای بی سابقه‌ای را نسبت به ماماهای کشور روا داشت که نتیجه آن درحاشیه قرار گرفتن سلامت زنان و مادران باردار و سرخوردگی و رنج همکاران ماما و موجب سرگردانی بیماران به خصوص زنان باردار شده است.

وی افزود: هم‌چنین به دلیل نا آشنایی تدوین‌کنندگان طرح تحول بهداشت با نیاز های زنان و قابلیت‌های حرفه مامایی شاهدیم که در پایگاه‌های سلامت، بسیاری از وظایف ماما ها توسط افراد غیر ماما ارایه می‌شود و همین امر موجب ارجاع بی‌رویه و اجباری بیماران به متخصص می‌شود، ضمن آنکه که این مساله موجب هدرفتن وقت و بی‌توجهی به زنان باردار و افزایش سزارین شده است.

این کارشناس مامایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: زایمان فیزیولوژیک یکی از وظایف ماماها است که در این راستا دوره‌های تکمیلی از جمله زایمان بدون درد غیر دارویی، آموزش ورزش‌های حین زایمان و دوران بارداری و ... را آموزش دیده‌اند و خوشبختانه بیمارستان‌های خصوصی و مادران باردار تحصیلکرده استقبال خوبی از انجام زایمان توسط ماما دارند و روز بروز تقاضا برای مراجعه به مطب های مامایی افزایش یافته است. اگر وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر حوزه بارداری و زایمان را به ماما بسپارید طرح تحول سلامت موفق ترپیش خواهد رفت و هزینه‌های جاری بخش سلامت زنان و بارداری و زایمان به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha