مطالعه جدید نشان می دهد افراد جوان آلوده به ویروس آنفلوانزا H۱N۱ ممکن است در معرض ریسک بالای ابتلا به دیابت نوع۱ قرار داشته باشند.

ارتباط آنفلوانزای خوکی و ابتلا به دیابت

سلامت نیوز:امطالعه جدید نشان می دهد افراد جوان آلوده به ویروس آنفلوانزا H۱N۱ ممکن است در معرض ریسک بالای ابتلا به دیابت نوع۱ قرار داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان این مطالعه داده های ۲.۲۸ میلیون فرد ۳۰ سال و جوان تر را در نروژ بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ بررسی کردند، یعنی زمانیکه اپیدمی این آنفلوانزا در کشور نروژ اتفاق افتاده بود.

افرادی که در طول این مدت علائم آنفلوانزا را گزارش کرده بودند در مقایسه با سایر افراد ۱۸ درصد بیشتر مبتلا به دیابت نوع۱ در آینده تشخیص داده شدند.

محققان دریافتند این رابطه حتی در مورد کودکان ۱۵ سال یا کمتر هم قوی تر بود. در بین این گروه سنی، افرادی که با ویروس آنفولانزا H۱N۱ آلوده شده بودند ۲۵ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع۱ قرار داشتند.

به گفته محققان، افراد احتمال ابتلا به دیابت نوع۱ را به صورت ژنتیکی به ارث می برند، اما عوامل محیطی نیز برای ابتلا به آن ضروری است و عفونت های ویروسی ممکن است تحریک کننده این عوامل محیطی باشند.

طبق نتایج تحقیق قبلی، H۱N۱ با ابتلا به اختلالات خودایمنی مرتبط شده بود.

«پاز لوپز دوریگا رویز» سرپرست تیم تحقیق از موسسه بهداشت عمومی نروژ، در این باره می گوید: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می کند که عفونت های تنفسی می توانند در ابتلا به دیابت نوع۱، به دلیل استرس و التهاب در افراد، نقش داشته باشند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha