معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به چگونگی پوشش تحصیلی کودکان و بازماندگان از تحصیل بدون شناسنامه ایرانی گفت: متاسفانه «کد انحصاری» برای اینها نداریم؛ در این زمینه نیازمند نظام آماری دقیق هستیم که وزارت کشور مسئول آن است.

کودکان بدون شناسنامه ایرانی «کد انحصاری» ندارند

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به چگونگی پوشش تحصیلی کودکان و بازماندگان از تحصیل بدون شناسنامه ایرانی گفت: متاسفانه «کد انحصاری» برای اینها نداریم؛ در این زمینه نیازمند نظام آماری دقیق هستیم که وزارت کشور مسئول آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی باقرزاده درباره روند پیگیری سوادآموزی کودکان ایرانی بدون هویت گفت: شاید بتوان به صورت موردی مشکل اسناد هویتی و سوادآموزی این کودکان را حل کرد اما به صورت فراگیر نمی‌توانیم به تنهایی اینکار را سامان دهیم.

وی افزود: باید یک شناسه و مشخصه انحصاری از این کودکان در سیستم ثبت کنیم، زیرا برای هر کدام از افرادی که تحت پوشش برنامه‌های ما قرار می‌گیرند سالانه یک میلیون تومان هزینه می‌کنیم. هرساله تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه برای پوشش تعداد مشخصی منعقد و به همان میزان اعتبار دریافت می‌کنیم و اطلاعات همه این افراد باید در سامانه ثبت شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به بازدید از یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان در ابتدای سال تحصیلی گفت: در این روستا مشکل عدم برخورداری از شناسنامه به صورت فراگیر وجود داشت و خانواده‌های متعددی بدون شناسنامه بودند. باید این مسئله توسط مرجع ملی حقوق کودک و ثبت احوال دنبال و یک تصمیم اساسی اتخاذ شود.

باقرزاده ادامه داد: لازم است در آنجا استانداری ورود فعالتری داشته باشد. باید اطلاعات و مشخصات در اختیار داشته باشیم. این مشخصات در طرح‌های آمایشی توسط اداره کل اتباع وزارت کشور جمع آوری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید این افراد حداقل یک شناسه منحصر بفرد داشته باشند که بدانیم چه کسانی تا کنون آموزش دریافت کرده‌اند عنوان کرد: اگر دائما در معرض افراد بدون هویت باشیم نمی‌توانیم با ارزیابی دقیقی اعلام کنیم چه تعداد را پوشش داده ایم. مکرر دیده شده است فردی هم در مدرسه و هم در نهضت سوادآموزی ثبت نام کرده و از انجمن‌ها هم خدمات می‌گیرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: متاسفانه کدانحصاری برای اینها نداریم. چندین نهاد دولتی و غیردولتی متولی‌اند اما خدماتشان روی یک گروه مشترک متمرکز شده اما نتیجه‌ای ندارد. نیازمند یک نظام آماری دقیق هستیم که وزارت کشور مسئول آن است.

باقرزاده از انعقاد موافقت نامه‌ای با انجمن حامی برای پوشش کودکان بازمانده از تحصیل در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرار است در قالب این موافقت نامه اقداماتی چون پیگیری وضعیت کودکان بدون شناسنامه و بازمانده از تحصیل از طریق انجمن حامی انجام شود و هزینه‌های تحصیل را سازمان نهضت سوادآموزی تقبل کند.

وی افزود: در قالب این موافقت نامه عمدتا پرونده تحصیل کودکان اتباع بررسی و دنبال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha