دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 226656

در تازه‌ترین رویداد حوزه گردشگری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران ‌رفت تا در نشستی كه حدود 2ساعت به طول انجامید «دعوای اول» را «به از صلح آخر» با هتلدارها شروع كند و به تشریح بدون رودربایستی سیاست های جدید گردشگری بپردازد.

اولتیماتوم ارزان‌سازی‌ نرخ سفر

سلامت نیوز:صنعت گـــــردشگری و بهره‌مندی از مزایای اقتصادی آن در جهت بهبود وضع اقتصادی کشور و افزایش سطح رفاه جوامع محلی با جذب گردشگران خارجی اولویت اصلی دولت با تأکید مکرر رئیس‌جمهور است.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: تغییرات ایجاد شده در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با همین رویكرد صورت گرفت و علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان منطقه آزاد كیش به همراه معاون گردشگری خود به سازمان میراث‌فرهنگی منتقل شدند تا سیاست‌های گردشگری دولت جدی‌تر پیگیری شود.

در تازه‌ترین رویداد حوزه گردشگری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران ‌رفت تا در نشستی كه حدود 2ساعت به طول انجامید «دعوای اول» را «به از صلح آخر» با هتلدارها شروع كند و به تشریح بدون رودربایستی سیاست های جدید گردشگری بپردازد.

 

تشكل‌ها دست از سخن‌چینی بردارند

در این نشست كه خبرنگار همشهری نیز امكان حضور یافت، محمد محب خدایی از انجمن‌ها و جوامع و تشكل‌های گردشگری خواست پیش از هر چیز از ورود به دعواهای شخصی خودداری كنند و با كنار گذاشتن عادت سخن گفتن پشت سر یكدیگر با اتحاد و همدلی چاره‌ای برای برون رفت از وضعیت كنونی گردشگری بیندیشند. او به صراحت به تشكل‌های گردشگری اعلام كرد كه از مدیران خود خواسته تا 02میلیون گردشگر به ایران وارد كنند و در این مسیر با هیچ‌یك از تشكل‌ها و مدیران شوخی ندارد.

 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تشكل‌ها تأكید كرد كه ورود هر گردشگر به ایران با احتساب قیمت استخراج و صادرات هر بشكه نفت، معادل 03بشكه نفت درآمدزایی دارد و باید از فرصت ایجاد شده و تغییر نگرش حاكمیت به گردشگری بهره‌مند شد. او از صنعت هوایی و خطوط حمل‌ونقل ریلی نیز درخواست كرد با جدیت با سیاست‌های جدید گردشگری كشور هماهنگ شوند و تمام همت خود را بر جذب آسان گردشگر به ایران متمركز كنند.

 

محمد محب خدایی یكی از منتقدان جدی روند كنونی صنعت گردشگری است. او در نشست با هتلداران استان تهران بر این موضوع تأكید كرد كه وضعیت كنونی گردشگری آن چیزی نیست كه دولت و حاكمیت انتظار دارند و باید بلافاصله موانع موجود در مسیر رونق این صنعت شناسایی و مرتفع شوند.

 

معاون گردشگری نرخ بالای اقامت در كشور را زیر سؤال برد و به هتلداران اعلام كرد باید ‌با تجدید نظر در قیمت‌ها امكان سفر ارزانقیمت به ایران را فراهم كنند. او به هتلدارها گفت كه شب‌ها به صورت ناشناس به هتل‌های كشور سرمی‌زند و در جریان نرخ اقامت و ضریب اشغال هتل‌ها و كاستی خدمات قرار می‌گیرد.

 

آغاز بازرسی مخفیانه از هتل‌های كشور

محب خدایی از فعال‌شدن گروه‌های بازرسی ویژه مخفی در هتل‌های كشور خبر داد كه در كسوت توریست در هتل‌ها اقامت می‌كنند و كاستی‌های خدمات ‌و گرانفروشی‌‌ها را به او گزارش می‌كنند. او آزادسازی نرخ بلیت پرواز در كشور و نرخ بالای اقامت در هتل‌ها را سیاست نادرست خواند كه در دوره‌های گذشته با آن موافقت شد و بیشترین لطمه را به جریان جذب گردشگر به نقاط گردشگرپذیر كشور وارد آورد. محب‌خدایی مثال زد كه در كیش این سیاست باعث كاهش شدید گردشگران شده؛ چون آنها ترجیح دادند به جای سفر به كیش به تركیه و حتی اروپا سفر كنند.

 

معاون گردشگری توضیح داد كه پس از آزادسازی نرخ پرواز به كیش و احتساب نرخ بالای اقامت در هتل‌ها، سفر یك خانواده 4نفری به این جزیره بیش از 7میلیون تومان تنها برای اقامت در هتل با احتساب گران شدن نرخ پرواز هزینه داشت و بسیاری ترجیح دادند به خارج از كشور بروند.

 

او به هتلداران و فعالان صنعت گردشگری اعلام كرد دركاهش هزینه سفر و ارزان كردن پكیج‌های سفر به ایران برای گردشگران خارجی با هیچ تشكل و سازمانی شوخی ندارد و با جدیت در حال مرتفع كردن موانع با سازمان‌‌ها و نهادهای مرتبط است.

 

خدایی همچنین خبر داد كه در حال اجرای این سیاست است كه تشكل‌های گردشگری در آینده نزدیك مشمول قوانین صنفی نشوند تا بدین‌ترتیب مسیر فعالیت آنها به‌عنوان سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی هموار شود و با این استراتژی بتوان خون تازه‌ای به رگ‌های گردشگری وارد كرد. او همچنین از بازنگری در طرح استانداردسازی هتل‌ها خبر داد و گفت باید ستاره هتل‌ها واقعی شود و هتلی كه خدمات 3ستاره ارائه می‌دهد نشان 4ستاره نداشته باشد و نرخ آن نیز برپایه 4یا 5ستاره محاسبه نشود.

 

واكنش به اظهارات معاون گردشگری

فعالان صنعت هتلداری استان تهران در این نشست با وارد دانستن برخی انتقادات معاون گردشگری به شیوه فعالیت هتل‌‌ها و قیمت بالای اقامت در هتل اعلام كردند كه مشكلات زیادی با برخی دستگاه‌هادارند كه برای رونق صنعت گردشگری باید ابتدا این مشكلات مرتفع شود. آنها اعلام كردند باید تا پایان مهرماه نرخ جدید هتل‌‌ها اعلام شود ولی هنوز معاونت گردشگری نرخ هتل‌ها را به آنها ابلاغ نكرده است. هتلدارها از بی‌نظمی اقتصادی در بازار اجناس نیز سخن گفتند و از معاون گردشگری درخواست كردند فكری به حال این مشكلات كند.

 

برخی هتلدارها اعلام كردند تأكید مداوم معاون گردشگری بر مدل گردشگری تركیه و كیش با وضعیت كنونی گردشگری ایران همخوان نیست. حتی برخی‌ از آنها به همشهری گفتند كه اگرچه سخنان معاون گردشگری در نشست با اعضای اتحادیه هتلداران تهران درست است اما برنامه‌های او برای گردشگری كشور بیشتر به یك‌رؤیا شبیه است كه امكان عملیاتی شدن ندارد. ایران تا پایان سال 4041 براساس سند چشم‌انداز 02 ساله باید میزبان 202 میلیون گردشگر باشد و درآمد 52 میلیارد دلاری از محل صنعت گردشگری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha