شهر آکسفورد در بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به اولین شهر بدون آلودگی کربنی جهان تبدیل شود، از این رو طی ۲۰ سال آینده تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را در مرکز شهر ممنوع خواهد کرد.

آکسفورد،‌اولین شهر بدون کربن جهان

سلامت نیوز: شهر آکسفورد در بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به اولین شهر بدون آلودگی کربنی جهان تبدیل شود، از این رو طی ۲۰ سال آینده تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را در مرکز شهر ممنوع خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، براساس گزارش ساینس الرت، این طرح قرار است در قالب فازهای مختلف انجام شود كه اولین فاز آن، یعنی محدود‌سازی تردد خودروها در مركز شهر از سال 2020 آغاز خواهد شد.

این اقدام تا حدودی در واكنش به میزان دی‌اكسید نیتروژن در مركز شهر آكسفورد صورت می‌گیرد، مقدار تراكم این گاز اگرچه به تازگی كاسته شده اما هنوز سطح آن تا حد خطرناكی بالاست. این گاز به واسطه سوختن بنزین و گازوئیل تولید شده و می‌تواند مشكلات تنفسی متعددی ایجاد كند.

به گفته مقامات شهر آكسفورد،‌ ممنوعیت تردد خودروهای سوختی در مركز این شهر تا سال 2035 می‌تواند میزان گاز دیاكسید نیتروژن را تا حد قابل توجهی، درحدود 74 درصد، كاهش دهد. این شهر قدیمی و تاریخی دارای خیابان‌هایی متراكم و باریك است از این رو ترافیك در ساعات خاصی از روز در آن شدید می‌شود و همین موضوع به آلودگی بیشتر هوا دامن می‌زند.

در فاز اولل این طرح، خودروهای دیزلی، تاكسی‌ها، خودروهای شخصی،‌خودروهای سبك تجاری و اتوبوس‌ها دچار محدودیت تردد می‌شوند و تا سال 2035 همه تنها با استفاده از خودروهای برقی می‌توانند وارد مركز شهر آكسفورد شوند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت،‌آكسفورد یكی از 11 شهر بریتانیا است كه سطح ذرات معلق در آن بالاتر از حد ایمن است. شهر لندن از دیگر شهر‌های بریتانیا است كه با این معضل دست به گریبان است از این رو از ماه سپتامبر سال 2020 تنها خودروهای برقی اجازه تردد در این شهر را خواهند داشت و خودروهای بنزینی یا دیزلی برای ورود به شهر باید عئارضی سنگین پرداخت كنند.

به طور كلی بریتانیا قصد دارد فروش انواع خودروهای بنزینی و دیزلی را تا سال 2040 متوقف كند. فرانسه نیز تعهد اقدامی مشابه را تا همین سال داده و چین نیز تصمیمی مشابه گرفته‌است با این تفاوت كه هنوز تاریخی برای اجرایی شدن آن تعیین نكرده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha