دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 228269

مدیرکل دفتر مشارکت ‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از بحران فرونشست زمین در استان های تهران، خراسان، فارس، یزد، کرمان، سمنان، همدان و اصفهان خبر داد.

بحران فرونشست زمین در 8 استان کشور

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مشارکت ‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از بحران فرونشست زمین در استان های تهران، خراسان، فارس، یزد، کرمان، سمنان، همدان و اصفهان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، محمد درویش در گفت و گو با پانا، درباره فرونشست زمین به عنوان جدی ترین بحران زیست محیطی اظهارداشت: در دهه اخیر رکورد نشست زمین را در بسیاری از استان ها از جمله تهران و فارس زده ایم و این شرایط چندین برابر شرایط بحرانی در جهان به شمار می رود.

مدیرکل دفتر مشارکت ‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه نشست زمین پدیده ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در صورت رخداد، این پدیده غیرقابل بازگشت است و امكان انباشت آب در سفره‌ های زیرزمینی از بین می ‌رود. این پدیده باعث شده در حال حاضر سطح آب ‌های زیرزمینی در تهران تا ۱۷ متر کاهش یابد و در جنوب غربی تهران، دشت شهریار و دشت ورامین در جنوب شرقی آثار نشست زمین به وضوح قابل مشاهده باشد.

وی با اشاره به فرونشست زمین در دشت های تهران خاطرنشان کرد: ظرفیت زیستی در تهران رعایت نشده و همین جمعیت بالایی که در تهران بارگذاری شده چندین برابر استاندارد است ضمن اینکه تبعات فرونشست زمین در دشت تهران منجر به افزایش ریسک تخریب تأسیسات زیربنایی می شود.

درویش با بیان اینکه نشست زمین نمود کمبود آب و افت سفره‌ های آب زیرزمینی است، تأکید کرد:  تراز 67 درصد آبخوان‌ های کشور در فاصله دهه های 60 تا 80 حدود 44 درصد کاهش یافته است و تنها دلیلی که می توان برای آن ذکر کرد، مدیریت ناکارآمد در بخش های مربوط به مساله آب و کشاورزی است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای اینکه بیش از این دچار بحران نشویم می بایست از کشاورزی ناپایدار، حفر چاه های غیرمجاز و احداث سد دوری کنیم چرا که اگر زمینی دچار پدیده فرونشست ‌شود برای آن نمی شود کاری انجام داد و دیگر راهکاری برای فرار از بحران وجود ندارد و چند صد سال طول می‌ کشد تا این دشت ‌ها قابلیت‌ اکولوژیک یابند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha