در روزهای گذشته، در فضای مجازی این ‌گونه شایع شد كه دانش آموزی 12 ساله مورد تعرض سرایدار مدرسه قرار گرفته و این مساله، خشم گروهی از مردم ارومیه و اعتراضات خیابانی آن‌ها را به‌دنبال داشته است.

سلامت نیوز:تازه ترین سرگرمی كاربران فضای مجازی، رد و بدل كردن فیلم های مربوط به برخی اعتراضات مردم ارومیه به اتفاقی در یكی از مدارس این شهر است كه عنوان آن نیز «تجاوز به دانش آموز دختر» مطرح شده است.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: عنوانی كه از همان لحظات اولیه انتشار فیلم‌های اعتراض از سوی مقامات رسمی دولتی تكذیب شد اما هیجان كاذب در فضای مجازی و البته سریال اتفاقات مربوط به تعرض ها به كودكان، سبب شده تا همچنان عنوان غالب بر حادثه اخیر ارومیه، «تعرض» باشد.

در چنین شرایطی و حساسیت های روز افزون جامعه به كودك آزاری ها، عاملی شده تا مسئولان ارشد دولتی، پیگیر حادثه مدرسه راه شهدا در ارومیه باشند و در تازه ترین اظهار نظر، وزیر آموزش و پرورش تاكید كرده كه دانش‌آموز ارومیه‌ای مورد بی‌حرمتی قرار گرفته اما تعرضی به او نشده است. بطحایی بعد از جلسه هیات دولت دیروز، تاكید كرد كه تعرض به آن معنا که در رسانه ها مطرح شده بود، اتفاق نیفتاده است و هنوز مراجع رسمی آن را تایید نکرده‌اند اما انجام بی‌حرمتی، از سوی آنان تایید شده است.

برخورد جدی با تخلف صورت گرفته

در روزهای گذشته، در فضای مجازی این ‌گونه شایع شد كه دانش آموزی 12 ساله مورد تعرض سرایدار مدرسه قرار گرفته و این مساله، خشم گروهی از مردم ارومیه و اعتراضات خیابانی آن‌ها را به‌دنبال داشته است. وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: آخرین گزارشی که دیشب از بازرس آموزش‌و پرورش که ‌اكنون در کنار مدیر کل به بررسی این موضوع می پردازد، دریافت کردم، نشان می‌دهد که هنوز مراجع رسمی به صورت رسمی این تعرض را تایید نکرده‌اند و حداقل در سطحی که در ارومیه این موضوع شایع شده، اتفاق نیفتاده است؛ البته بی‌حرمتی تایید شده است اما تعرضی که آنجا شایعه بوده ،تایید نشده و منتظریم که مراجع رسمی نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام کنند.

با این اتفاق به شدت مقابله می کنیم و کوچک‌ترین بی‌حرمتی را با سخت‌ترین وجه پاسخ می دهیم اما اتفاقی که برای مدرسه ارومیه افتاد، قابل توجیه نیست؛ چراکه معلمان ما در آن روز بسیار از حیث عاطفی دچار مشکل شدند که من با دو تماس تلفنی، سعی کردم از آنان دلجویی کنم تا آرامش‌شان را که لازمه ارائه خدمت معلمی است، دوباره به دست آورند اما به نظرم این اتفاقی که برای معلم ها افتاد، قابل توجیه نیست و ما نیز تاکید می کنیم که با کوچک‌ترین تخلفی که انجام شده باشد، بزرگ‌ترین برخورد را خواهیم داشت.

پیگیری ویژه آموزش و پرورش

پس از انتشار گسترده اعتراض های مردم ارومیه، وزیر آموزش و پرورش، نماینده ویژه خود را به ارومیه فرستاد تا زمینه مساعدشدن اوضاع ناآرام آموزشی را در ارومیه فراهم كند. حسین بزرگی‌زاده، مشاور و بازرس ویژه وزیر آموزش و پرورش در خصوص حوادث روز گذشته منطقه اسلام آباد ارومیه با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته همواره و به روش‌های گوناگون، قصد ضربه‌زدن را به این نظام داشته‌اند، گفته كه بر اساس شواهد اولیه، احتمال ارتباط حوادث رخ داده با مسائل اخلاقی بسیار ناچیز است و در صورت وجود هرگونه موردی توسط مراجع ذی‌صلاح، بررسی های لازم صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت حوادث اخیر مدرسه راه شهدای اسلام آباد برای وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: اهمیت موضوع برای مقام وزارت، به حدی بوده که ساعت 6عصر روز پس از حادثه، بنده را فراخوانده ‌تا به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار ایشان در استان برای رسیدگی به رویدادهای حوادث مدرسه حضور پیدا کنم. وزیر آموزش و پرورش، تمایل به حضور در منطقه و رسیدگی به امور را داشتند ولی به سبب نبود شرایط، من را برای این امر اعزام کردند.

وی با اشاره به حضور بموقع مسئولان در محل حادثه افزود: در جلسات شورای تامین استان و جلسه ویژه‌ای که شب گذشته در محل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شده‌، ابعاد مختلف موضوع به طور کامل بررسی شد.

آسیب دیدگی مدارس

متاسفانه در اثر این حوادث، به دو واحد آموزشی منطقه اسلام آباد شهرستان ارومیه آسیب‌هایی وارد شد و تعدادی از کادر آموزشی این مدارس، دچار صدمات روحی شدند.مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در خصوص یکی از مدارس، تمام نیروهای اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان برای بازسازی بسیج شده و از روز شنبه، مدرسه به‌طورحتم دایر خواهد بود و مدرسه راه شهدا که آسیب جدی تر دیده و نیاز به صرف زمان بیشتری برای بازسازی دارد، ظرف ‌هشت روز آینده بازسازی خواهد شد و با نظر شورای تامین استان بازگشایی می‌شود.

بزرگی زاده با اشاره به بازدید از این مدارس تصریح کرد: در دیداری که با معلمان و کادر مدیریتی و آموزشی این مدارس صورت گرفت، ضمن دلجویی از این عزیزان، پیام وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.وی درخصوص برخورد با خاطیان این حادثه گفت:هرگونه برخورد، بر عهده نیروی انتظامی و قوه قضاییه بوده و وزارت آموزش و پرورش، مستقیم وارد این عمل نخواهد شد ولی وزیر آموزش‌وپرورش در نظر دارد وکیلی برای پیگیری این قضیه به کار گرفته شود.

حواس‌مان به مدارس باشد

حادثه رخ داده در ارومیه چه تعرض باشد و چه برخورد خشن، موید این نكته است كه دانش‌آموزان در خانه دوم خود یعنی مدرسه، از امنیت روانی و اخلاقی لازم برخوردار نیستند و باید توجه جدی‌تری به اوضاع مدیریت در مدارس كشور شود. فضای در بسته مدارس و عدم آگاهی دانش‌آموزان از لزوم اعلام بداخلاقی‌های مدارس به خانواده‌ها، سبب شده تا بسیاری از حوادثی كه در مدارس رخ می‌دهد، پوشیده باقی‌بماند و چاره‌ای برآن اندیشیده نشود.

این در حالی است كه گزارش‌های جسته وگریخته از فضای مدارس و معدود اخباری كه از آن منتشر می‌شود، گویای برخورد های نه چندان مطلوب با دانش‌آموزان بوده كه آسیب‌های جدی را در آینده برای‌شان به‌همراه دارد.

بی‌انگیزگی معلمان و مشكلات عدیده در نظام آموزشی، سبب شده تا توجه به فضای مدارس، آن‌گونه كه باید نباشد و به دنبال آن، حوادثی مانند آنچه در ارومیه رخ داد، كام شهروندان را تلخ كند. از این رو، توجه ویژه به محیط‌های داخلی مدارس و نوع ارتباط دانش‌آموزان با مربیان از جمله نیازهای اساسی آموزش و پرورش است كه باید در اولویت برنامه های این وزارتخانه مهم قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha