سال گذشته هم كه بحث واگذاری مراكز دیالیز به بخش خصوصی مطرح بود، انتقادات جدی در این‌باره و هشدار درباره خطر‌آفرینی صافی‌های دیالیز بی‌كیفیت چینی مطرح شد. حالا یك سؤال در این میان بی‌پاسخ می‌ماند؛ ‌با عنایت به اینكه مصرف‌كننده اصلی صافی دیالیز وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن هستند‌، چرا تاكنون رانت‌های موجود در این حوزه شناسایی نشده است؟

سلامت نیوز:سال گذشته هم كه بحث واگذاری مراكز دیالیز به بخش خصوصی مطرح بود، انتقادات جدی در این‌باره و هشدار درباره خطر‌آفرینی صافی‌های دیالیز بی‌كیفیت چینی مطرح شد. حالا یك سؤال در این میان بی‌پاسخ می‌ماند؛ ‌با عنایت به اینكه مصرف‌كننده اصلی صافی دیالیز وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن هستند‌، چرا تاكنون رانت‌های موجود در این حوزه شناسایی نشده است؟

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: سالانه 7 هزار نفر به پیوند كلیه احتیاج دارند. تا پایان سال 1395 جمعیت بیماران مزمن كلیوی با نارسایی پیشرفته كلیه كه تحت درمان با یكی از روش‌های جایگزین كلیه هستند به حدود 58 هزار نفر رسید كه حدود 31 هزار نفر از آنها دیالیز می‌شوند.

 این بیماران هفته‌ای سه بار باید تحت درمان دیالیز قرار بگیرند و این یعنی بازار بزرگی كه تولید‌كنندگان و واردكنندگان تجهیزات پزشكی مرتبط با دیالیز از جمله صافی دیالیز به نفع خود می‌توانند از آن بهره بگیرند و اتفاقاً آنطور كه وزیر بهداشت خبر می‌دهد در این حوزه هم رانت‌های قابل‌توجهی وجود دارد. وی در دفاع از واردات این محصول با قیمتی حدود نصف قیمت تولید داخل تصریح می‌كند‌: «بنده معتقدم برخی افراد در تولید صافی دیالیز از رانتی استفاده می‌كنند كه باید شكسته شود، بنابر‌این یا قیمت‌ها را متعادل ‌كنند یا اینكه واردات این محصول برای دفاع از حقوق مردم و بیماران همچنان وجود خواهد داشت.»

 

وجود رانت در حوزه‌های مختلف به‌خصوص حوزه‌های مرتبط با دارو و درمان امری غیر‌قابل انكار است، به خصوص مواردی كه مرگ و زندگی افراد به دارو یا تجهیزات پزشكی خاصی وابسته باشد. یك بیمار دیالیزی هم ادامه حیاتش به صافی‌های دیالیزی وابسته است كه هفته‌ای سه بار چند ساعتی زیر دستگاه دیالیز نقش كلیه را برایش ایفا می‌كنند تا زنده بماند. این بار اما شخص وزیر بهداشت است كه درباره رانت در حوزه صافی‌های دیالیز تولید داخل صحبت می‌كند؛ ‌رانتی كه موجب شده تا قیمت صافی دیالیز داخلی دو برابر نوع وارداتی آن باشد. هاشمی معتقد است، این رانت باید شكسته شود. 
   
رانت در زیر‌مجموعه سلامت
وزیر بهداشت در حالی از وجود رانت در تولید صافی‌های دیالیز سخن می‌گوید كه صافی دیالیز كالایی بیمارستانی است و در داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود و مشتری عادی ندارد، بلكه مشتری اصلی صافی‌های دیالیز مراكز درمانی ارائه‌دهنده خدمات دیالیز هستند؛ مراكزی كه به‌طور مستقیم با شركت‌های تولید‌كننده یا واردكننده صافی‌های دیالیز در ارتباطند و انگار ماجرای رانت در زیر‌مجموعه‌های وزارت بهداشت درباره این كالای پزشكی پر‌مصرف آنقدر جدی بوده كه خود وزیر را هم به واكنش واداشته و قرار است وارد گود شود. 
   
حمایت از تولید داخل به شرطها و شرو‌طها
سید‌حسن هاشمی معتقد است: قیمت تمام شده صافی دیالیز بسیار كمتر از چیزی است كه در حال حاضر در بازار مصرف به مردم ارائه می‌شود. وی با تأكید بر اینكه وزارت بهداشت و بیمارستان‌های تحت پوشش آن، بزرگ‌ترین خریدار صافی دیالیز هستند، می‌افزاید: پولی كه برای این كالا پرداخت می‌شود از بیت‌المال است و این منابع متعلق به خانواده‌ها، اقشار ضعیف و مستضعف، محروم و كودكان یتیم است، بنابراین با احترام به صافی دیالیز تولید داخل، اما حاضر به خرید این محصول به قیمت فعلی نیستیم.  هاشمی تصریح می‌كند: صافی دیالیز مثل گندم نیست كه مجبور باشیم حدود دو برابر قیمت جهانی آن را پرداخت كنیم. اگر قیمت فروش این صافی‌ها كاهش پیدا كند و حداقل 10 درصد ارزان‌تر از مشابه خارجی باشد، وزارت بهداشت از تولیدات داخلی حمایت می‌كند، زیرا منفعت مردم از نظر كیفیت و قیمت محصول تضمین می‌شود و سلامت آنها در معرض خطر قرار نمی‌گیرد. 
   
واردات برای دفاع از حقوق بیماران 
وزیر بهداشت ضمن تأكید بر لزوم رعایت استاندارد تولید صافی دیالیز در كشور خاطرنشان كرد: بیماری كه به درمان با دیالیز نیاز دارد، باید هر هفته سه بار برای دریافت این خدمات به مراكز درمانی مراجعه كند، بنابراین باید از نظر قیمت و كیفیت، از محصول استفاده شده در این روند درمانی اطمینان حاصل كنیم، زیرا وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است. 
به گفته هاشمی در مواردی فشارهایی وجود داشت كه این فشارها نتیجه برعكس به همراه داشت. 
وزیر بهداشت با اشاره به اینكه كیفیت تولیدات داخلی صافی دیالیز متناسب با قیمت آن نیست، می‌افزاید: صافی دیالیز با كیفیت را در حال حاضر می‌توان با نصف قیمت تولیدات داخلی تهیه كرد، ضمن آنكه هیچ بحثی درخصوص دمپینگ كمپانی‌های بین‌المللی نیز مطرح نیست كه بگوییم برای تخریب تولیدات داخلی قیمت واردات صافی دیالیز را كاهش دادند، زیرا این قیمت طی سالیان گذشته وجود داشته است. وی خطاب به تولیدكنندگان داخلی صافی دیالیز تصریح می‌كند: یا قیمت‌ها را متعادل كنند، یا اینكه واردات این محصول برای دفاع از حقوق مردم و بیماران همچنان وجود خواهد داشت. 
   
آلمان مشتری صافی‌های ایران 
با وجود اظهارات وزیر بهداشت درباره كیفیت صافی‌های دیالیز تولید داخل و قیمت بالای آن اما انگار كیفیت صافی‌های دیالیز وطنی چندان هم پایین نیست. اواخر سال گذشته بود كه دبیر كنسرسیوم دیالیز ایران از صادرات صافی‌های دیالیز تولید شده توسط یك شركت ایرانی به آلمان برای نخستین‌بار خبر داد.  به گفته نوذر مرتضوی آلمان مهد تولید صافی دیالیز است، اما چون صافی‌های تولید شده در ایران با‌كیفیت صافی‌های اروپایی برابری می‌كند و 10 تا 15 درصد هم قیمت ارزان‌تری نسبت به آنها دارد، اقدام به واردات صافی دیالیز از ایران كرده است.  یك منبع آگاه هم تأكید كرد: صافی‌های دیالیز چینی قیمت كمتری نسبت به صافی‌های تولید داخل دارد، اما این صافی‌ها كیفیت لازم را ندارند و ممكن است بیمار را با مشكل مواجه کنند.  
سال گذشته هم كه بحث واگذاری مراكز دیالیز به بخش خصوصی مطرح بود، انتقادات جدی در این‌باره و هشدار درباره خطر‌آفرینی صافی‌های دیالیز بی‌كیفیت چینی مطرح شد. حالا یك سؤال در این میان بی‌پاسخ می‌ماند؛ ‌با عنایت به اینكه مصرف‌كننده اصلی صافی دیالیز وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های آن هستند‌، چرا تاكنون رانت‌های موجود در این حوزه شناسایی نشده است؟ بیماران دیالیزی زندگی‌شان به صافی‌هایی وابسته است كه اگر كیفیت قابل قبولی نداشته باشند، ممكن است به مرگ آنها منجر شود؛ ‌مرگ‌های بی‌صدایی كه مسئولیتش بر دوش مسئولان حوزه سلامت باقی خواهد ماند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha