شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 22968

مادران با گذشت زمان نیاز های کودک خود را درک می کنند و متوجه می شوند که نوزادشان چه زمانی گرسنه است و چه زمانی میل به نوشیدن شیر از خود نشان نمی دهد. این احساس نیاز از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است.

کودک شیرخوار باید هر 3 ساعت یکبار شیر بخورد

نوزادان چقدر باید غذا بخورند؟ بیاموزید که کودک شما چقدر و چند وقت یکبار باید غذا بخورد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت ، به طور کلی، نوزادان کامل و سالم باید هر زمان که گرسنه هستند تغذیه شوند و غذا بخواهند. به این می گویند تغذیه بر اساس تقاضا .

مهم است که به یاد داشته باشید که هر نوزادی متفاوت است. برخی ممکن است در یک زمان بیشتر غذا بخورند یا شیر بخواهند و ممکن است ساعت های زیادی احساس گرسنگی نکنند. برخی دیگر ممکن است در یک زمان کمتر غذا بخورند و به تغذیه مکرر نیاز داشته باشند. با این حال، به عنوان یک قانون کلی، یک نوزاد تازه متولد شده نباید بیش از 4 ساعت در هر زمان گرسنه بماند. این برای شب نیز صادق است.

شما باید نیازهای کودک خود را درک کنید و پیشرفت وزن او را مشاهده کنید تا بدانید که آیا باید هر 2 تا 3 ساعت یک بار در 6 ماه اول به کودک خود شیر بدهید یا خیر. از دادن جرعه آب به نوزاد در 6 ماه اول خودداری کنید، زیرا شیردهی انحصاری با شیر مادر توصیه می شود. اگر شیر مادر کافی نیست، می توانید پس از مشورت با پزشک، شیر خشک بدهید.

اکثر نوزادان معمولاً هر 3 ساعت یکبار تا حدود 2 ماهگی احساس گرسنگی می کنند و به 4-5 اونس در هر شیر خوردن نیاز دارند. با افزایش ظرفیت شکم، فاصله بین غذا بیشتر می شود. در 4 ماهگی، نوزادان ممکن است تا 6 اونس در هر تغذیه مصرف کنند و در 6 ماهگی، نوزادان ممکن است به 8 اونس هر 4 تا 5 ساعت نیاز داشته باشند. غذاهای جامد باید از 6 ماهگی شروع شود

اگر کودک گرسنه نیست، آیا باید هر 3 ساعت یک بار به او شیر بدهید؟

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد بعد از هر 3 ساعت به کودک خود شیر بدهید، حتی زمانی که او نیازی به آن ندارد:

  • زمانی که کودک شما در افزایش وزن مشکل دارد.
  • اگر نوزاد شما نارس به دنیا آمد.
  • اگر تشخیص داده شده است که کودک شما دارای شرایط پزشکی مانند زردی است.

اکثر نوزادان تا 5 ماهگی وزن خود را دو برابر می کنند. تا زمانی که آنها به یک سالگی رسیده اند، باید به سه برابر وزن هنگام تولد رسیده باشند.

اگر کودک شما به طور طبیعی وزن اضافه نمی کند، منتظر نمانید تا کودک از خواب بیدار شود؛آنها را بیدار کنید و به آنها شیر بدهید یا به آنها شیشه شیر بدهید. اگر نگرانی دارید از پزشک اطفال خود بپرسید.

چگونه متوجه می شوید که کودک شما گرسنه است؟

اگر کودک شما گرسنه است، گریه کردن معمولاً نشانه‌ای است. اما از آنجایی که آرام کردن نوزادی که گریه می‌کند تا غذا بخورد سخت‌تر است، بهتر است به نشانه‌های دیگر گرسنگی کودکتان توجه کنید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لیسیدن لب هایشان
  • زبانشان را بیرون بیاورند
  • اغلب دهان خود را باز می کنند
  • ریشه زایی (انجام حرکات سر و فک مانند جستجوی سینه)
  • مکیدن هر چیزی که با آن تماس دارند

چگونه متوجه شوید که کودک شما پرخوری یا کم‌خوری دارد؟

پرخوری

اگر کودک شما بیش از حد غذا خورده باشد، ممکن است به دلیل درد معده یا آروغ زدن گریه کند یا استفراغ کند. الگوی پرخوری در طول چند ماه ممکن است خطر ابتلا به چاقی را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

برای اینکه بفهمید چقدر برای رفع گرسنگی نوزادتان لازم است، در ابتدا کمتر به او بدهید. اگر هنوز گرسنه باشند، تقاضای بیشتری خواهند داشت.

همچنین به خاطر داشته باشید که مکیدن چیزی غیر از سینه کودک همیشه نشانه گرسنگی نیست. مکیدن می تواند نشانه این باشد که آنها به دنبال راحتی هستند. می توانید سعی کنید آنها را در آغوش بگیرید یا به آنها پستانک بدهید (در حدود 3-4 ماهگی) تا آنها را آرام کنید.

کم خوری

دو راه برای اینکه بفهمید کودک شما به اندازه کافی غذا نمی خورد یا خیر وجود دارد:

پوشک آنها را چک کنید. در 4-5 روز اول تولد، کودک شما باید هر روز دو تا سه پوشک خیس داشته باشد. بعداً باید به چهار تا پنج پوشک در روز افزایش یابد.

به عنوان پزشک اطفال شما پزشک اطفال شما می‌تواند نموداری را با توجه به رشد کودکتان تهیه کند، که به شما کمک می‌کند ببینید وزن نوزادتان به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

اجتناب از غذاهای ناآشنا؟

ناامیدی های زیادی برای غذا دادن به یک فرد کوچک وجود دارد که نمی تواند فراتر از هق هق و فریاد ارتباط برقرار کند. اما با حوصله و راهنمایی، می‌توانید بیاموزید که غذای مورد نیاز فرزندانتان را به روشی که واقعاً قدردان آن هستند، بدهید. با پیروی از این راهنما، به آن هدف نزدیک‌تر خواهید شد و از راه‌هایی برای معرفی غذاهای جدید شروع می‌کنید.

مکیدن شیر موجب افزایش سیر می شود

در هفتمین کنگره ملی سلامت خانواده که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، مرندی گفت: هر چقدر تعداد دفعات مکیدن نوزاد بیشتر باشد موجب افزایش شیر مادر می‌شود.

وی ادامه داد: نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند و 12تا 18 بار در روز شیر می‌خورند، جای نگرانی ندارند.

مرندی گفت: فواصل مکیدن شیر پستان توسط نوزاد می‌تواند متغیر باشد که این فاصله از نیم ساعت تا 3 ساعت باشد. و نباید فاصله بین دو شیردهی بیشتر از 2 ساعت باشد حتی اگر کودک خواب است باید از خواب بیدارش کرد و به آن شیر داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: خوردن و خوابیدن مادر در دوران شیردهی بسیار اهمیت دارد. نوزاد باید از هر دو پستان مادر تغذیه شود.

مرندی گفت: خیلی از مادران نوزادان خود را در جای گرم نگه می‌دارند که این موجب می‌شود نوزاد عرق کند و آب بدن وی کم شود.

وی افزود: اتاق نوزاد باید حرارتی حدود 25 درجه داشته باشد. هوای اتاق موجب می‌شود که کودک تمایل بهتری به شیر خوردن داشته باشد. اگر هوای اتاق بسیار گرم باشد کودک خواب‌آلود می‌شود و تمایل به خوردن شیر ندارد.

وی اضافه کرد: 3 ساعت یکبار باید به نوزاد شیر داد و پستان مادر باید از شیر تخلیه شود. شیردهی نوزاد از 6 ساعت پس از تولد شروع می‌شود. شیر مادر در دمای اتاق حدود 6 ساعت ماندگاری دارد و در یخچال حدود 48 تا 72 ساعت می‌ماند و در فریزر قابل نگهداری است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: شیردهی موجب کاهش وزن مادر می‌شود و رژیم گرفتن مادر در دوران شیردهی موجب کاهش حجم شیر می‌شود.

وی افزود: مادر از انجام ورزش‌های سنگین در دوران شیردهی باید خودداری کند به دلیل اینکه ورزش سنگین موجب افزایش اسید لاکتیک در شیر می‌شود و مزه شیر تلخ و ترش می‌شود و نوزاد تمایل به شیر خوردن را از دست می‌دهد.از دادن آب قند به نوزاد باید خودداری کرد به دلیل اینکه موجب افزایش زردی در نوزاد می‌شود.

مرندی گفت: کاهش وزن در نوزاد در 3 تا 4روز اول معمولاً طبیعی است و تغذیه با شیر مادر می‌تواند موجب افزایش وزن نوزاد شود. بیش از 95 درصد از کودکانی که توسط شیشه شیر می‌خورند از شیر مادر امتناع می‌کنند.

مرندی گفت: در روزهای اول مصرف، شیر خشک می‌تواند موجب کاهش مکیدن نوزاد و همچنین افزایش احتقان در مادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha