در هفت ماهه نخست سال جاری 244 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوكسیدكربن جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 227 نفر بود 7.5 درصد افزایش یافته است.

رشد 7.5 درصدی تلفات مسمومیت با گاز در 7 ماهه سال جاری

سلامت نیوز:در هفت ماهه نخست سال جاری 244 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوكسیدكربن جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 227 نفر بود 7.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان پزشكی قانونی كشور، در هفت ماهه اول امسال از كل تلفات مسمومیت با گاز 172 نفر مرد و 72 نفر زن بودند.

در این مدت استان های تهران با 55، اصفهان با 17 و خراسان رضوی با 15 فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته اند، این آمار در تعداد قابل توجهی از استان ها كمتر از 10 فوتی و در تعدادی از استان ها نیز صفر گزارش شده است.

بر اساس این آمار رشد تلفات مسمومیت با گاز منوكسیدكربن در مهر ماه امسال 33.3 درصد بوده . از 21 فوتی در مهر سال گذشته به 28 فوتی در مهر امسال رسیده است.

یادآور می شود نیمه دوم هر سال با افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوكسید كربن همراه است به نحوی كه بر اساس آمارها بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم آن است و همین موضوع ضرورت توجه به نكات ایمنی در  استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می كند.
سازمان پزشكی قانونی كشور به هموطنان و از جمله مردم شهرهای زلزله شده هشدار می دهد در بكارگیری و نصب سیستم های گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و سوخت صحیح وسایل گرمایشی توجه كنند.

سال 1395 بیشترین تلفات ازگرفتگی در 5 سال گذشته

در سال گذشته 836 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوكسیدكربن در كشور جان باختند كه 609 نفر از آنان در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین سال گذشته در مقایسه با 5 سال قبل از آن بیشترین آمار تلفات گازگرفتكی را به خود اختصاص داد، آمار گازگرفتگی كه در سال‌های 1392 تا 1394روند كاهش را در پیش گرفته بود در سال گذشته با رشد 33.5 درصدی داشت و آمار تلفات به 836 نفر رسید.

هشدار پزشكی قانونی

سازمان پزشكی قانونی كشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوكسیدكربن در نیمه دوم سال بر رعایت نكات ایمنی در نصب و به كارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأكید و به هم میهنان توصیه می كند در فصل پاییز و زمستان  هم میهنان در استفاده از وسایل گرمازا كه عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند. هم‌میهنان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوكسید كربن  از دودکش این وسایل توجه كنند.

چند توصیه پیشگیرانه:

گاز مونوكسید كربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اكسیژن ممكن است تولید شود. استفاده از آبگرمكن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودكش یا دارای دودكش بدون عملكرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشكیل می دهند. از آن جا كه تمایل این گاز برای تركیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اكسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اكسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید كه به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممكن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شكمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممكن است تشدید بیماری یك علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، كاهش فشار خون و گاه تنگی مردمك ها اشاره كرد. باید توجه داشت كه اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوكسید كربن جان خود را از دست ندهد ممكن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند كشنده باشد.

چگونه از مسمومیت با این گاز پیشگیری كنیم؟

1. آگاه باشید كه هر وسیله گرمازای سوختنی كه به نحوی با سوخت های فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) كار كند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوكسید كربن شود.

2. از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودكش یا دارای دودكش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نكنید.

3. توجه داشته باشید،‌ استفاده از بخاری های بدون دودكش به هیچ وجه از تولید گاز مونوكسید كربن جلوگیری نمی كند.

4. هرگز در فضای بسته و محدود كه تهویه كافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق، گاراژ و ...) آتش روشن نكنید.

5. هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

6. قبل از راه اندازی وسایل گرمایشی، از سلامت مسیر دودكش ساختمان و بدون ترَك و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمكن به دودكش دیواری اطمینان حاصل نمایید.

7. تمام دودكش ها باید وسیله انتهایی ضد باد (كلاهك) مناسب داشته باشد.

8. در محیط های شغلی و منازل كه در آنها از كوره و مشعل استفاده می شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل نمایید.
9. هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و لذا به کارگیری آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا  مجاز نیست.

10. شیب لوله های افقی در داخل واحدها باید مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

11. توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن كردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز كمك خواهد كرد. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد نمایید.

12. ضمن ایجاد تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری نمایید.

13. اگر فضای منزل خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره ها به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلاملانع است اما درصورتی که از بخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتماً مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد نمایید و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری کنید.

14. در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مكانی كه احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مكان را ترك کرده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشك مراجعه كنید.

15- در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد كه بهتر است در این مورد با پزشك خود مشورت كنید.

16- رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداری کنند.

در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوكسید كربن چه باید كرد؟

1. در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن ها را از محیط خارج كنید.

2. پس از خارج ساختن مصدوم از محیط آلوده فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
علائم حیاتی مصدومان را کنترل کنید و از باز بودن راه های هوایی مصدوم اطمینان حاصل كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha