مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو توضیحاتی را درباره مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واگذاری نظارت‌ها و برخی اقدامات در حوزه تجهیزات پزشکی به سازمان استاندارد ارائه کرد.

تفکیک مسوولیت‌های وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مشخص شود

سلامت نیوز:مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو توضیحاتی را درباره مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واگذاری نظارت‌ها و برخی اقدامات در حوزه تجهیزات پزشکی به سازمان استاندارد ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رضا مسائلی در جلسه هم اندیشی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر انتقال مسئولیت نظارت فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی به سازمان ملی استاندارد، گفت: ما باید در این حوزه فعال‌تر عمل می‌کردیم تا کار به اینجا نرسد. باید نمایندگان مجلس را توجیه می‌کردیم که ما به عنوان وزارت بهداشت بر کیفیت کالاها نظارت کامل داریمریال اما متاسفانه نتوانستیم این موضوع را به خوبی بیان کنیم.

وی با بیان اینکه این مصوبه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و برای تایید به شورای نگهبان رفت، گفت: شورای نگهبان روی این مصوبه مجلس نظر منفی داشت. نهایتا این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و ما جلسات زیادی را با مجمع برگزار کردیم و وزیر بهداشت توضیحات لازمی را در آنجا ارائه کردند. بر این اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام با استثناء کردن کالاهای سلامت محور از این قانون موافق بود، اما اعلام کرد که نمی‌تواند وارد متن شود و در متن تغییر ایجاد کند. بلکه مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها اعلام می‌کند که آیا نظر مجلس را تایید می‌کند یا نظر شورای نگهبان را و نمی‌تواند وارد متن شود.

مسائلی، با بیان اینکه بنابراین محصولات سلامت محور از متن قانون مستثنی نشده است، افزود: حال قرار شد حوزه تجهیزات پزشکی را هم به صورت مشترک با سازمان ملی استاندارد مورد رسیدگی قرار دهیم، اما با این کار تراکم کاری شرکت‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین باید لایحه یا تصویب نامه‌ای به پیشنهاد وزارت بهداشت و سازمان استاندارد به هیات وزیران داده شود تا چهارچوب فعالیت و تفکیک مسئولیت‌های میان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد را مشخص کند.

وی با بیان اینکه فعلا جایگاه صدور پروانه برای شرکت‌های تجهیزات پزشکی تا مشخص شدن تفکیک وظایف در اداره کل تجهیزات پزشکی می‌ماند، گفت: این موضوع که ورود سازمان استاندارد در حوزه تجهیزات پزشکی به چه حیطه‌هایی خواهد بود و کار به چه صورت انجام می‌شود، در آینده مشخص می‌شود و باید ببینیم مفاد تصویب‌نامه پیشنهادی چگونه خواهد شد. بر این اساس درباره تصویب‌نامه یا با سازمان استاندارد به اجماع می‌رسیم و یا دو متن متفاوت به دولت ارائه می‌شود تا به یکی از آنها رای دهد، اما فعلا بر روال گذشته کارها را انجام می‌دهیم.

مسائلی همچنین اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر این قانون حاکم شده است اما قول می‌دهیم تلاش کنیم تا معضل از این حد بیشتر نشود.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان یکی از اولویت‌های جدی ما در این دوره هستند، گفت: این جلسه به نوعی هم اندیشی هست تا صحبت‌های شما را بشنویم و ببینیم چه اقداماتی را می‌توان در چهارچوب اختیارات و وظایف‌مان برای حمایت از شما انجام دهیم.

وی افزود: همچنین در دوره جدید بنا داریم فرآیندها و سیر رسیدگی به پرونده‌ها را سریع‌تر کنیم و برخی امورات‌مان مانند ارزیابی خدمات بعد از فروش، رتبه بندی و ...  را به انجمن‌های تجهیزات پزشکی که زیرساخت‌های لازم را دارند واگذار کنیم.

در ادامه این مراسم هم اندیشی، نماینده یکی از شرکت‌های دانش بنیان از عقب افتادن پرداخت مطالبات انتقاد کرد و گفت: ما از سال ۹۴ از بیمارستان‌ها مطالبه داریم و عدم پرداخت این مطالبات ما را زمین‌گیر کرده است. در زلزله کرمانشاه این شرکت‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی داخلی بودند که انبارهایشان را به روی مردم باز کردند و انتظاری هم نیست که شرکت‌های واردکننده این کار را انجام دهند. شرکت‌های تولیدکننده داخلی از مردم حمایت می‌کنند و ما همیشه در کنار مردم هستیم.

مسایلی در پاسخ به این انتقادات گفت: متاسفانه از نظر مالی واقعا هم به شرکت‌های تولیدکننده و هم به شرکت‌های واردکننده فشار آمده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت نسبت به طرح تحول سلامت بدهی دارد، افزود: در زمانی با تحریم‌ها مواجه بودیم اما دست به دست هم دادیم و این تحریم ها را رد کردیم و در حال حاضر هم باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات رفع شوند. البته گاهی ما به عنوان دولت رفتارهای دوگانه ای را انجام می‌دهیم؛ مثلا پول کم است اما اگر همین میزان پول به طور عادلانه و دقیق توزیع شود، شرکت‌ها با آن کنار می‌آیند.

مسایلی ادامه داد: وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا بدهی‌ها را حل و فصل کند و دولت هم کمک خواهد کرد. در حال حاضر درآمدهای دولت فاصله زیادی با بدهی‌های طرح تحول دارد و این موضوع باعث شده که به شرکت‌ها فشار وارد شود. در عین حال برادرانه خواهش می‌کنم در این حوزه کمک کنید تا مشکلات رفع شود. من از شرکت‌ها عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم که تمام تلاش‌مان را برای تامین بدهی‌ها انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha