تمام دودکش های وسایل‌ گازسوز بایستی‌ حتماً مجهز به ‌بخش ‌عمودی ‌وکلاهک H باشند. البته این به وجدان سازندگان ساختمان نیز برمی گردد امیدوارم سازندگان ساختمان کم کاری نکنند.

سلامت نیوز:وسایل گازسوز همانند سایر وسایل مشابه جهت روشن شدن و سوختن مناسب نیاز به هوا دارند و تنها راه ارتباطی آنها با فضای خارج از ساختمان از طریق دودکش می باشد. گاز گرفتگی از جمله حوادثی است که معمولا در اثر فقدان دودکش مناسب برای وسایل گازسوز به خصوص بخاری و آبگرمکن و عدم تهویه کافی در فضای اتاق روی میدهد. سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا حتی کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افرادی که در چنین فضایی تنفس می کنند شده و ممکن است به مرگ آنها منتهی شود.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در این باره اظهار داشت: با شروع شدن فصل سرما افراد برای گرم کردن محیط خانه خود از وسایل گرمایشی استفاده می کنند. لذا اگر یک مقدار بی احتیاطی صورت گیرد عواقب جبران ناپذیری بدنبال خواهد داشت . از این رو رعایت نکات ایمنی ضروری است ،البته امیدوارم در این روزها شاهد اتفاقاتی بر اثر گاز گرفتگی نباشیم.

وی به مهمترین نکات برای راه اندازی وسایل گرمایشی اشاره کرد وگفت :نصب صحیح شیلنگ بخاری و دودکش ها در بالا بردن ایمنی بخاری ها تاثیر بسزایی دارد.البته فراموش نشود که دو نوع دودکش وجود دارد. یک مورد که در داخل ساختمان و دیوارها کار گذشته می شوند. در این مورد در ساختمان های پنج و یا شش طبقه باید به ازای هر وسایل گاز سوز و گرمایشی یک خروجی دودکش از جنس سیمانی و بدون شکستگی تعبیه شده باشد.

ملکی در ادامه تاکید کرد: تمام دودکش های وسایل‌ گازسوز بایستی‌ حتماً مجهز به ‌بخش ‌عمودی ‌وکلاهک H باشند. البته این به وجدان سازندگان ساختمان نیز برمی گردد امیدوارم سازندگان ساختمان کم کاری نکنند.

وی در ادامه گفت: اغلب ما شاهد بودیم که در ساختمان از لوله های پلیکا به جای لوله های سیمانی استفاده کرده اند. حتی با خود آجر ساختمانی یک مسیری را باز کردند که به اصطلاح داک می گویند، که براثر ترک در ساختمان ما شاهد ورود گاز به داخل ساختمان بوده ایم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص دودکش های داخل منازل اظهار داشت: دودکش های داخل منازل هم بهتر است از نوع دودکش های ورق ضد زنگ (گالوانیزه) و نسبتاً ضخیم باشد. و از دودکش هایی مانند دودکش های فنری، ‌آکاردئونی ‌آلومینیومی نباید استفاده شود.

وی در ادامه گفت: باید دقت کنیم که لوله های دودکش ، حتی زمانی که بخاری روی شمع است باید گرما داشته باشد. اگر لوله ها سرد بود نشانه این است که دود بخاری به خارج از ساختمان نمی رود. حتماً این نکته را در نظر بگیریم که با وجود فصل سرما که تمام نقاط خانه را می پوشانیم یک جا را برای گردش هوا باز بگذاریم.

ملکی در خصوص زلزله کرمانشاه که در چادرها از وسایل گرمایشی استفاده می کنند گفت: به دلیل این که خود چادر منبع اشتعال است. اگر از بخارهای برقی استفاده می کنند مواظب سیم برق آن باشند. حتماً کابل روکش دار باشد و بخاری را به دیوارهای چادر نچسبانند. از لامپ های کم مصرف استفاده کنند که حرارت کمتری دارد.اگر از وسایل نفتی استفاده می کنند برای پر کردن مخزن حتما بخاری را خاموش و در بیرون چادر پر کنند. توجه کنید که مخزن سوراخ نباشد و زیر این گونه بخاریها از سینی استفاده کنند تا از سطح کف چادر فاصله داشته باشد. همچنین لازم است بخاری ها را در وسط چادر نگذارند، و در یک گوشه ای که رفت و آمد کمتر است قرار داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha