اگر کمی قدیم‌تر هم به یاد داشته باشید چند وقتی هم پکیج‌های آموزش زبان در خواب هم مورد علاقه مردم قرار گرفته بود‌. به این شیوه که هنگام خواب نوار مخصوص را روشن می‌کردید و از این طریق جملات به حافظه شما سپرده می‌شد که این طرح هم موافقان و مخالفان خودش را داشت‌.

سیاست‌زدگی آموزش

سلامت نیوز:چند سالی می‌شود که تب و تاب آموزش زبان انگلیسی در کشور همه‌گیر شده و موسسات آموزش زبان انگلیسی با سیل جمعیت کودک، نوجوان، جوانان و حتی بزرگسالان رو‌به‌رو شده‌اند‌.

به گزارش سلامت نیوز، جهان صنعت نوشت: در کنار این آموزشگاه‌ها و موسسات صدها کتاب و سی‌دی‌های آموزشی هم به دوستداران زبان انگلیسی در هر جای دنیا ارائه می‌شود‌. کانال‌های تلگرامی، اپ‌های تلفن‌های همراه هوشمند، حتی تبلیغات تلویزیونی همه و همه با هر ترفندی مردم را به آموزش زبان اول دنیا ترغیب می‌کنند‌. 
در سال‌های اخیر با مهد‌های کودک و مدارس دوزبانه که عمدتا دبستان هستند و در مناطق شمالی شهر فعالیت می‌کنند هم مواجه شدیم که به بهانه دوزبانه بودن، شهریه بیشتری از خانواده‌هایی که دوست دارند فرزندشان به زبان انگلیسی مسلط باشد دریافت می‌کنند‌. 
عده‌ای دیگر از خانواده‌ها هم معتقدند فرزندشان در فضای مدرسه هیچ آموزش منسجم و حرفه‌ای نمی‌بیند و برای آموزش زبان انگلیسی بهترین گزینه، کلاس‌های خارج از مدرسه است‌. برخی هم که از شرایط مالی بهتری برخوردار هستند فرزندان‌شان را برای فراگیری زبان انگلیسی در قالب دوره‌های آموزشی چند ماهه به کشورهای دیگر از جمله مالزی، انگلیس و هندوستان می‌فرستند تا علاوه بر آموزش در محیط، با فرهنگ و سبک زندگی سایر مردم هم آشنا شوند‌. 


اگر کمی قدیم‌تر هم به یاد داشته باشید چند وقتی هم پکیج‌های آموزش زبان در خواب هم مورد علاقه مردم قرار گرفته بود‌. به این شیوه که هنگام خواب نوار مخصوص را روشن می‌کردید و از این طریق جملات به حافظه شما سپرده می‌شد که این طرح هم موافقان و مخالفان خودش را داشت‌. 
فارغ از اینکه این مدارس یا موسسات تا چه حد در آموزش زبان موفق بوده‌اند، استقبال از این نوع آموزش‌ها نشان از اقبال عمومی مردم برای یادگیری زبان انگلیسی دارد و هر کسی می‌کوشد بهترین راه را برای روان صحبت کردن به این زبان بیابد‌. 
چند روز قبل مدیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هر گونه آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع شده و ادامه روند آموزش آن خلاف قانون است و با مدارس متخلف برخورد می‌شود‌. مهدی نوید‌ادهم در مورد کلاس‌های زبان در مدارس گفت: تدریس زبان انگلیسی چه در مدارس دولتی و چه در مدارس غیردولتی در ساعات رسمی ممنوع است‌. برخی مدارس اقدام به آموزش زبان در ساعات خارج از کلاس کرده‌اند که مسوولان در حال پیگیری و لغو این کلاس‌ها هستند‌. 


نویدادهم به این موضوع اشاره کرده که هدف از لغو آموزش زبان انگلیسی در دبستان این است که دانش‌آموزان در این مقطع باید با فرهنگ فارسی و ایرانی آشنا شوند و بنا بر تقویت زبان فارسی است تا زبان انگلیسی‌. 
پیش از این بحث‌هایی در مورد حذف زبان انگلیسی در میان مسوولان و سیاستمداران درگرفت که باعث ایجاد چالش‌هایی هم شد‌. حتی عنوان شد زبان‌های دیگر جایگزین آموزش زبان انگلیسی در مدارس شود اما بعد از مدتی این مباحث بی‌نتیجه به پایان رسید‌. البته خیلی دور از ذهن نیست سخنان اخیر مدیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ناشی از بحث‌های گذشته در مورد حذف این درس در دبستان. این موضوع در حالی بیان شد که سال گذشته امام جمعه مشهد زبان انگلیسی را زبان کلک و نه زبان علم خواند‌. 


احمد علم‌الهدی در سلسله‌جلسات هفتگی خود به منافات داشتن زبان انگلیسی با فرهنگ اسلامی و علم روز دنیا اشاره کرده و گفته بود: زبان انگلیسی نه‌تنها زبان علم نیست بلکه زبان جهل است‌. از شیطنت‌های ناپاکانه انگلیس این بود که زبان انگلیسی را زبان علم معرفی کردند‌. اتفاقا انگلیسی، زبان جهل است‌. 
وی همچنین اعلام کرد: ترجمه انگلیسی کتاب‌های فلاسفه غرب که عمدتا آلمانی هستند، به مراتب بی‌اعتبارتر از ترجمه فارسی آنهاست و فیلسوف غربی هم حاضر نیست این ترجمه انگلیسی را به عنوان مرجع بشناسد‌.

در حقوق، تمام منابع انگلیسی از اعتبار ساقط است‌. منابع علمی در«حقوق غرب» باید به زبان فرانسوی باشد‌. علم‌الهدی همچنین با اشاره به اینکه زبان انگلیسی زبان سیاست‌بازی و به هم زدن علم است تاکید کرده بود: کتب علمی را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌اند‌. هیچ مجمع علمی ترجمه‌های انگلیسی را به عنوان مرجع علمی قبول ندارد‌. چه کسی گفته زبان انگلیسی، زبان علم است؟
با این حال رییس‌‌جمهور رویکرد متفاوتی نسبت به مساله آموزش زبان انگلیسی دارد‌. در حالی که برخی مسوولان وزارت آموزش و پرورش، به صراحت آموزش زبان انگلیسی حتی در فوق برنامه مدارس ابتدایی را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده‌اند، رییس‌جمهور در مراسم روز معلم بر لزوم آموزش زبان‌های خارجی در مدارس تاکید کرد و گفت: جوان ممکن است به کلاس‌های دیگر برود تا زبان یاد بگیرد، اگر در کلاس زبان یاد نگیرد‌. می‌رود خصوصی یاد می‌گیرد‌. او که می‌فهمد زبان لازمه زندگی امروز است‌. عقلش می‌رسد این چیزی نیست که به زور بگوییم الا و بلا تو باید یک زبان یاد بگیری در دنیا هر جا هم رفتی مشکل طرف مقابل است که فارسی نمی‌فهمد‌. 


حسن روحانی در ادامه خاطرنشان می‌کند: یادمان نرود که امروز برخی زبان‌ها، زبان علم است‌. یعنی بدون مجهز شدن به آن زبان، راه به علم و اعماق علم پیدا نمی‌کنیم کما این که اگر کسی به زبان عربی مسلط نباشد اعماق دین را نمی‌تواند سیر کند‌. زبان ویژگی‌ها و نکاتی دارد‌. شما قرآن را با ترجمه فارسی 10 بار هم بخوانید با کسی که به عربی مسلط است فرق می‌کند البته باید حداقل ترجمه را داشته باشیم اما فرق می‌کند‌. 
روحانی همچنین بر این نکته تاکید کرد که امروز ببینید در شبه‌قاره هند که بیش از 5/1 تا دو میلیارد جمعیت در آنجا زندگی می‌کنند به خاطر این که این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی مسلط هستند، در IT چه کار می‌کنند و چه شغل بزرگی را به دست آورده‌اند‌. ما زبانی را باید یاد دهیم که در کنار آن علم راحت‌تر به دست آید و شغل بیشتر برای نسل جوان آینده به وجود آورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل کند‌. 


به همین بهانه به سراغ یکی از کارشناسان آموزشی رفتیم‌. محمدرضا نیک‌نژاد در خصوص تصمیم لغو درس زبان انگلیسی از ساعات رسمی دبستان‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: بحث آموزش زبان در مدارس موضوع جدیدی نیست‌. از زمانی که آموزش زبان انگلیسی در ایران همه‌گیر شد بسیاری از مدارس با تمایل خانواده‌ها اقدام به برپایی کلاس‌های زبان به صورت فوق برنامه یا بخشی از ساعت کلاسی بچه‌ها کردند‌. این کلاس‌ها یا از طریق معلمان خود مدرسه یا معلمانی از بیرون مدرسه تشکیل می‌شوند و در مدارس دولتی مبلغی برای این کلاس‌ها از خانواده اخذ می‌شد که در بیشتر موارد خرج هزینه‌های مدرسه می‌شد‌. به این صورت هم مدرسه از کمک‌های اینچنینی راضی بود و هم خانواده‌ها خوشحال بودند که بچه‌ها در محیطی امن زبان انگیلیسی یاد می‌گیرند‌. این کلاس‌ها هیچ وقت غیرقانونی نبودند اما از ابتدای امر حساسیت مسوولان را برانگیخته بود‌. 


نیک‌نژاد در ادامه به این موضوع اشاره کرد که طبق بررسی‌ها و انتقادهایی که در زمان اصلاحات، در مورد ناکارآمدی زبان انگلیسی در ایران داشتیم قرار شد طرحی به صورت پایلوت انجام شود که از دبستان آموزش زبان انگلیسی را شروع کنند، اما بعد از مدت زمان کوتاهی برخی مسوولان با این طرح مخالفت کردند و طرح منتفی شد‌. 
این آموزگار، با اشاره به این مطلب که طبق گفته‌های مسوولان آموزش زبان انگلیسی برای کودکان دبستانی مضر است و باعث می‌شود از فرهنگ ایرانی و اسلامی دور شوند عنوان کرد: ما زبان رسمی داریم و فرهنگ ایرانی هم در خانه و سایر مکان‌ها جاری است‌. چند ساعت زبان انگلیسی در هفته باعث نمی‌شود کودک، هویت و ریشه‌های فرهنگی خود را فراموش کند و به فرهنگ بیگانه دل ببندد‌. برای مثال کودکی در کشوری دیگر متولد شده،این کودک در خانه با زبان و فرهنگ مادری آشنا می‌شود و در بیرون هم به زبان خودش حرف می‌زند‌. آموزش زبان دیگر باعث فراموش شدن یا بی‌توجهی به فرهنگ غنی‌تر نمی‌شود‌. 


از نظر نیک‌نژاد یکی از دلایلی که نقش ایران در جوامع خارجی ضعیف است، همین توان پایین در ارتباط برقرار کردن به زبان انگلیسی است‌. در مدرسه دانش‌آموزان هیچ آموزش خاصی نمی‌بینند در صورتی که ساعت‌های زیادی در مدرسه‌ها آموزش زبان داده می‌شود و دانش‌آموز برای آموزش کامل باید به کلاس‌های بیرون برود و هزینه‌های اضافی پرداخت کند‌. آموزش زبان باید از پایه آغاز شود، اما به گفته او سیاستمداران بنا بر حساسیت‌هایی که دارند از این موضوع صرف نظر می‌کنند‌. 


از نیک‌نژاد پرسیدیم آیا محدودیت‌هایی که امروز برای آموزش زبان در سطح دبستان ایجاد شده است می‌تواند باعث شود روزی شاهد این باشیم که زبان انگلیسی به صورت کامل از لیست دروس مدرسه برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه هم حذف شود؟ او در پاسخ گفت: بعید می‌دانم به کل آموزش زبان از مدارس حذف شود‌. در تمام دنیا مسوولان به دنبال چندزبانه شدن نسل جدید هستند و آموزش‌هایی هم در این زمینه به آنها ارائه شده اما در ایران بحث فرهنگی است‌. حساسیت در این است که کودکان دبستانی به واسطه این زبان با فرهنگ ایرانی بیگانه شوند، اما زمانی که بزرگ‌تر شوند این مشکل کمتر می‌شود‌. 
در آخر باید این موضوع را خاطرنشان کنم که بحث‌های زیادی در رابطه با جایگزینی زبان انگلیسی با سایر زبان‌ها در گرفت که با مخالفت‌ها و انتقادات شدیدی روبه‌رو شد چراکه زبان اول دنیا انگلیسی است و در حال حاضر حرف اول را می‌زند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha