پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آموزشی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا درباره بیماری‌های آمیزشی در ایران گفت: در بحث بیماری‌های آمیزشی در ایران سیستم مراقبت و گزارش‌دهی وجود داشته، اما بسیار محدود بوده است، بنابراین آمار و اطلاعات دقیقی در مورد بیماران آمیزشی وجود ندارد.

وقتی از سوزاک، تبخال و زگیل تناسلی بی‌خبریم!


به گزارش سلامت نیوز، پروین افسر کازرونی، با اشاره به گزارش‌های بیماری آمیزشی در ایران، افزود: وزارت بهداشت بحث بیماری‌های آمیزشی را از منظر پیشگیری در دستور کار دارد. به طور مثال موضوع HIV یکی از بیماری‌های آمیزشی است. زمانی که درمورد این مسئله به جامعه آموزش داده و بحث پیشگیری از راه انتقال جنسی مطرح می‌شود به نوعی درباره یکی از انتقال بیماری‌های آمیزشی نیز صحبت شده است.

کازرونی با تاکید بر اینکه اطلاعات عموم جامعه درباره بیماری‌های آمیزشی بسیار کم و ضعیف است، گفت: متاسفانه جامعه اطلاعات بسیار پایینی درمورد بیماری‌های آمیزشی دارد به دلیل اینکه به این موضوع به صورت گسترده پرداخته نشده است.

رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه کنترل بیماری‌های آمیزشی جزو برنامه‌هایی است که سلامت خانواده را هدف قرار می‌دهد و مسئله سلامت خانواده واحد و بخش مهمی در وزارت بهداشت محسوب می‌شود. وزارت بهداشت برای بحث پیشگیری، مراقبت و درمان بیماری‌های آمیزشی دستورالعمل‌هایی دارد و جزو برنامه‌های آن است، اما از نظر اطلاع‌رسانی به جامعه در این مورد ضعیف کار شده است.

کازرونی با بیان اینکه مسئله بیماری‌های آمیزشی نیاز به مطالعات کشوری و گسترده دارد، گفت: یک سری مطالعاتی خردی در گروه‌های مختلف وجود دارد، اما این مطالعات پراکنده نمی‌تواند آمار یا عدد دقیقی برای کل مسئله بدهد. وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی برای مطالعات کشور در این زمینه است.

او درباره مطالعات برای گروه‌هایی که در معرض رفتار پرخطر جنسی هستند نیز خاطرنشان کرد: در ارتباط با گروه‌هایی که در معرض رفتار پرخطر جنسی هم هستند، اطلاعات دقیقی وجود ندارد و در این زمینه نیز کم کار شده اما مطالعاتی در رابطه با زنان آسیب‌پذیر انجام شده است. براساس یک سری شواهد و گزارشات پزشکان درمان‌گر برخی بیماری‌های آمیزشی مانند سوزاک، تبخال تناسلی و زگیل تناسی رو به افزایش است.

بیشتر بدانید: دانستنی‌هایی درباره تبخال تناسلی
 

رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برمبنای شواهد نمی‌توان آمار دقیقی به دست آورد، گفت: این مسئله نیاز به مطالعه گسترده دارد و باید به شکل دقیق در سطح کشور بررسی شود. البته وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی برای این مسئله است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha