چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

جنوب تهران- مدرسه پسرانه دولتی: سروصدا در محوطه مدرسه پیچیده است. همهمه‌ها مبهم است. پسران ابتدایی، شیطنت می‌کنند. یکی کیفش را به طرف دوستش پرت می‌کند و آن دیگری با شال گردن، حمایل برای دوستانش ساخته است و دوستانش او را به دنبال خود می‌کشند. خانم «زهرا فتاحی» مدیر مدرسه پسرانه است.

آشفتگی‌های ناشی از سرما به مدارس هم رسید

سلامت نیوز:بارش برف که در تهران و سایر شهرها شروع شد، نخستین تصمیمی که گرفته شد، تعطیلی مدارس بود تا دانش‌آموزان طعم تعطیلی در روزهای برفی را هم بچشند. به خاطر برف و یخبندان پس از آن، مدارس دو، سه روزی تعطیل بودند. روز سوم اما روال به حالت عادی برگشت. درحالی‌که همه از تعطیل نبودن مدارس در روز سه‌شنبه خبر می‌دادند، بسیاری از مدارس به خاطر شرایط نامساعد، دانش‌آموزان را تعطیل کردند.

 به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: بعضی از مدیران مدارس به خاطر شرایط ویژه، تصمیم به تعطیلی مدارس گرفتند. آنها خبر تعطیلی را به والدین اطلاع دادند: «به دلیل حفظ سلامت دانش‌آموزان و مهیا نبودن شرایط مناسب برای پذیرایی از دانش‌آموزان، مدرسه با وجود اعلام عدم تعطیلی از طرف سازمان آموزش‌و پرورش، تعطیل است. از طرف مدیر مدرسه.» این‌ها البته در حالی بود که طی اطلاعیه‌ای که صادر شده بود، مدارس همه مقاطع باز بودند.

ما باز هستیم


جنوب تهران- مدرسه پسرانه دولتی: سروصدا در محوطه مدرسه پیچیده است. همهمه‌ها مبهم است. پسران ابتدایی، شیطنت می‌کنند. یکی کیفش را به طرف دوستش پرت می‌کند و آن دیگری با شال گردن، حمایل برای دوستانش ساخته است و دوستانش او را به دنبال خود می‌کشند. خانم «زهرا فتاحی» مدیر مدرسه پسرانه است. او با اشاره به باز بودن مدرسه‌اش می‌گوید: «حتی کلاس‌های فوق‌برنامه ما هم قرار است که برگزار شود. معلم‌های ما مانند یک روز عادی کلاس‌هایشان را برگزار کردند.» جا به جا و در کنار حیاط مدرسه برف جمع شده است. بعضی از دانش‌آموزان مدرسه، توپ‌های برفی ساخته‌ و به جنگ همدیگر رفته‌اند. مدیر مدرسه تأکید می‌کند: «شرایط در مدرسه ما مساعد بود؛ بنابراین بر طبق دستور باید مدرسه باز می‌شد. با اینکه در شرایطی در قسمت‌هایی از مدرسه برف و یخبندان وجود دارد، اما شرایط‌مان برای برگزاری مدارس مهیا بود.»


غرب تهران- مدرسه دخترانه دولتی: پشت مدرسه شلوغ است. مادرها در پیاده‌روی جلوی در مدرسه به انتظار ایستاده‌اند تا زنگ تعطیلی به صدا دربیاید. روی دیوارها نقش‌هایی از دختران با طرح‌های اسلیمی حک شده است. در کنار سیل عظیم منتظران به تعطیلی، صاحبان مغازه‌ها با بیل و پارو، برف‌های روی سقف مغازه‌ها و پیاده‌رو را در داخل جوی آب می‌ریزند. مادرها خود را با کلاه و دستکش پوشانده‌اند و با نگاه‌های پی در پی به ساعت، پا به پا می‌شوند. مادرها با هم صحبت می‌کنند: «امروز بچه‌ها را باید تعطیل می‌کردند. دختر من نزدیک بود که دو بار زمین بخورد.» «سرما هم زیاد است. من که به تن دخترم دو تا کت ضخیم پوشاندم. فقط خدا کند، برف‌های حیاط را جمع کرده باشند. سیستم گرمایشی مدرسه هم که همیشه مشکل دارد.» روبه‌روی مدرسه دخترانه درست در داخل کوچه، مدرسه پسرانه غیرانتفاعی قرار دارد. صدای فریاد سرخوشانه از داخل مدرسه به بیرون می‌آید. صدای سروصدای دانش‌آموزان داخل کوچه یخ بسته را پر کرده است.
مرکز تهران- مدرسه پسرانه غیرانتفاعی: با اینکه تردد در خیابان زیاد است و ماشین‌های زیادی از داخل کوچه عبور می‌کنند، اما جلوی در کوچک مدرسه، یخ بسته است. از بیرون صدایی شنیده نمی‌شود. ساختمان آجری مدرسه در سکوت کامل قرار دارد. داخل مدرسه اما شلوغ است. طبقه اول ساکت است؛ سر و صدای بچه‌ها از طبقه‌های بالاتر به پایین می‌آید. خانم «مهین دوستی» مدیر مدرسه درباره تعطیلی مدرسه‌اش با لبخند می‌گوید: «صدایشان را که می‌شنوید؟ به نظرتان مدرسه‌ام تعطیل است. شرایط ما خوب بود، بنابراین مدرسه باز شد. منطقه هم به ما دستور داده بود که باز باشیم.»

بازیم ولی بهتر است نیایید


غرب تهران- مدرسه دخترانه دولتی: چند مدرسه در کوچه بزرگ قرار دارند. شیب کوچه زیاد است. جلوی در سفیدرنگ یخ بسته است و برف همه جا را پر کرده است. با اینکه زمان تعطیلی مدارس است، کوچه خلوت است. صدایی هم از داخل مدرسه به بیرون نمی‌آید. آقای «عزیز فتوحی» والدین یکی از دانش‌آموزان درباره مدرسه دخترش می‌گوید: «دیروز مدیر مدرسه درکانال اطلاع‌رسانی مدرسه پیامی گذاشت که فردا مدرسه تعطیل است.» او دلیل تعطیلی را این‌طور عنوان می‌کند: «مدرسه شرایط برگزاری کلاس‌ها را نداشت. برف‌های درون محوطه را نتوانسته بودند پارو کنند. همه چیز در مدرسه یخ بسته است. آب این منطقه هنوز قطع است، بنابراین شرایط برای حضور دانش‌آموزان وجود نداشت.»
خارج از تهران- مدارس پرند: درحالی‌که شهر پرند در محاصره برف است، حمل‌ونقل به شهر وجود ندارد، متروی پرند خدمات‌رسانی ندارد، کامیون‌های مواد غذایی قادر به ورود به شهر نیستند و بسیاری از مردم با نانوایی‌های بدون آرد و تنورهای خاموش و مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی با طبقه‌های خالی مواجه می‌شوند، مدارس این شهر اما باز بودند. بعدازآن که دانش‌آموزان در برف بالای 20 سانتی‌متری و در سرمای شدید به مدرسه رسیدند، با تعطیلی مدارس روبه‌رو شدند. آقای «مجید فرجی» والدین یکی از دانش‌آموزان توضیح می‌دهد: «مدارس شهر پرند تعطیل نبودند اما امکان حضور معلمان در مدرسه وجود نداشت. بسیاری از معلمانی که در مدارس پرند تدریس می‌کنند، در تهران ساکن‌اند. حمل‌ونقل به پرند دچار مشکل شده است. متروی خط امام خمینی ؟ره؟بسته است و معلمان برای حضور در کلاس دچار مشکل شده‌اند.»

به هر قیمتی بازیم


 ارتباط مؤثر در بین والدین دانش‌آموزان و مدیران مدارس در تعطیل بودن یا نبودن، مدارس به کمک شبکه‌های مجازی شکل گرفت. بعد از اعلام باز بودن مدارس، بسیاری از مدارس به والدین اطمینان خاطر دادند که به هر قیمتی مدارس باز هستند و به هر نحوی خیال والدین را راحت کردند. به‌عنوان‌مثال مدیر یکی از مدارس خیال والدین را این‌طور راحت کرده است: «الحمد لله با پرداخت پول به شهرداری نمک و شن را تا ساعت 11 شب می‌آورند و ان‌شاءالله وضعیت کوچه مدرسه بهتر می‌شود.» بعضی از مدیران هم قبل از اینکه والدین دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند، با اولیا اتمام حجت کردند: «شرایط مدرسه برای حضور دانش‌آموزان مهیاست و ما شرایط پذیرایی از دانش‌آموزان را داریم ولی برای سلامت دانش‌آموزان خود لباس آنها را با لباس گرم به مدرسه بفرستید.»

بعضی از مدیران هم در شرایط ناهنجار مدرسه باز تصمیم به تعطیلی مدارس نگرفتند و حاضر شدند تا به هر قیمتی دانش‌آموزان را در پشت میزها بنشانند. دانش‌آموزان رباط‌کریم و بهارستان درحالی‌که برف تا کمرشان بالا آمده بود، کتاب به دست و لرزان با نگاهی به دیوار‌نوشت‌های درشت مدرسه که تأکید بر منظم بودن داشت، درس خواندند؛ اما درحالی‌که همه مقاطع صبحگاهی باز بودند، روابط عمومی تصمیم گرفتند که نوبت عصر را تعطیل کنند. به جز مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی نواحی ۱ و ۲ همدان، بهار، رزن، کبودرآهنگ و مناطق لالجین و قروه درجزین، مدارس ورامین قرچک پیشوا، جواد آباد و پاکدشت در کلیه مقاطع تحصیلی دیروز در نوبت عصر تعطیل شدند. مدارس ابتدایی شهرهای شال، اسفرورین و آبیک استان قزوین و تمام مدارس نوبت عصر دماوند در پی سرما و یخبندان، در مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی تعطیل بودند.

طبق قانون عمل کردیم


 آقای «علیرضا راه‌پیما»، مشاور مدیرکل و رییس اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌و‌پرورش شهر تهران است. او در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره دلایل تعطیلی برخی مدارس توضیح می‌دهد: «مدارس امروز طی ابلاغیه‌ای که ما دیروز ساعت 1 بعدازظهر اعلام و خبر آن را به همه جا ارسال کردیم، اعلام شد که تمام مدارس همه مناطق 19 گانه آموزشی تهران دایر هستند. با توجه به اینکه بیش از 24 ساعت از بارش برف می‌گذشت، هوا آفتابی بود و همه متصدیان هم دست به دست هم داده بودند تا همه شرایط برای درس‌آموزی دانش‌آموزان مهیا شد. شرایط باید طوری به وجود می‌آمد تا مسوولان بستر را برای روز بعد آماده کنند تا مدرسه برای روز بعد آماده شود؛ بنابراین مدارس تعطیل اعلام شدند.» راه‌پیما البته تعطیل بودن برخی از مدارس را نفی نمی‌کند: «برخی از مناطق، تک‌وتوک به مناطق‌شان اعلام کردند که نه مسوولان شهری توانستند مسیر را برای تردد آماده کنند و نه امکانات مدرسه این امکانم را ایجاد می‌کرد که مدارس دانش‌آموزان در مدرسه حضورداشته باشند؛ بنابراین این اجازه به رؤسای مناطق داده شد تا اگر بازرسان در مدرسه حاضر شدند و دیدند که تردد برای دانش‌آموزان خطرناک بود و از آن‌طرف هم امکان پذیرایی از دانش‌آموزان مهیا نشد، بنابراین مجوز تعطیلی یا دیر و با تأخیر شروع شدن را به دانش‌آموزان دادیم.» مشاور توضیح می‌دهد: «مدیران مدارس هم در همین راستا با تمام امکاناتی که داشتند، به اولیا خبر تعطیلی مدارس را اعلام کردند.

این مدارس اجازه موردی از رییس منطقه گرفته‌اند و بنابراین به خاطر مجوزی که داشتند، هیچ‌گونه خلافی را انجام ندادند. بیشتر این مدارس در مناطق روستایی و حاشیه‌ای تهران اتفاق افتاده است. تعداد محدودی از مدارس داخل سطح شهر تعطیل اعلام‌شده‌اند.» راه‌پیما درباره قانون تعطیلی بعضی از مدارس توضیح می‌دهد: «در بعضی از مواقع در شرایطی از سال، بعضی مدارس امکان دایر شدن کلاس‌ها وجود ندارد. مسوولیت این کار به مدیرکل و رییس منطقه است. در این شرایط به صورت موردی مجوز تعطیلی داده می‌شود. امروز همه مدارس ما دایر بودند، به جز مواردی که ما خودمان به آ‌نها مجوز دادیم.» اما سؤال اصلی درباره تعطیلی مدارس این است که سر آخر چه کسی مسوول تعطیل اعلام کردن مدارس است. برای آلودگی هوا، محیط‌زیست مدارس را تعطیل اعلام می‌کند و در بعضی از زمان‌های دیگر استانداری و مسوولان شهری تصمیم بر تعطیلی مدارس می‌گیرند. رییس اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به قانونی که درباره تعطیلی مدارس وجود دارد، می‌گوید: «چه به لحاظ آب و هوایی، چه به لحاظ بحرانی دیگری که استانداری تشخیص می‌دهد که استان دچار بحران شده، طبیعی است که استاندار ورود پیدا می‌کند و به تابعیت و تصمیم استانداری تمام کسانی که در جلسه بحران شرکت می‌کنند، تصمیم را اجرا می‌کنند. در روزهای ابتدایی بارش برف، بعد از جلساتی که برگزار شد، تصمیم استاندار به تعطیلی بود.» راه‌پیما تأکید می‌کند: «موضوع تعطیلی در مواردی که از بحران خارج می‌شود، از تصمیم استانداری خارج می‌شود. بر طبق آیین‌نامه اجرایی ماده 96 فصل 7 مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش در این

شرایط تصمیم تعطیلی بر عهده رییس‌کل و منطقه خواهد بود.»  این بار مدارس تهرانی‌ها به خاطر بارش برف به تعطیلی کشیده شد؛ اما در روزهای دیگر سال تحصیلی، دانش‌آموزان به خاطر آلودگی هوا و تعطیلی‌های بی‌شمار تعطیل می‌شوند. سه روز از بارش برف سنگین در تهران می‌گذرد، اما شرایط بسیاری از مدارس با افت گاز و سرما، یخبندان در جلوی معابر مدارس و قطع آب و برق همراه است. بعد از سه روز انتظار می‌رفت که با مدیریت درست، دانش‌آموزان سر کلاس‌های درس حاضر شوند تا در کمتر از 5 ماه سال تحصیلی که برای آ‌نها وجود دارد، بتوانند بیشتر از محیط مدرسه استفاده کنند. اتفاقی که البته به خاطر برف، نیمکت‌های برخی از مدارس را خالی کرد. پیش‌بینی‌های هواشناسی از ورود بارشی بزرگتری در هفته‌های آینده به کشور خبر می‌دهد، باید منتظر ماند و دید که باز هم با بارش برف قرار است مدارس روزهای بی‌شماری تعطیل شوند و محرومیت دانش‌آموزان از مدرسه ادامه پیدا کند یا خیر؟

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha