موضوع تصویب قانونی مبنی بر کاهش سن ازدواج در دختران به 15 سال ماه‌هاست در کشمکش نمایندگان محلس و روحانیون قم، راهروهای مجلس را طی می‌کند‌.

مخالفت‌های پنهان در برابر افزایش سن ازدواج/هنوز وزارت بهداشت مستندات خطرناک بودن بارداری در سنین کودکی را به مجلس ارائه نداده

سلامت نیوز: موضوع تصویب قانونی مبنی بر کاهش سن ازدواج در دختران به 15 سال ماه‌هاست در کشمکش نمایندگان محلس و روحانیون قم، راهروهای مجلس را طی می‌کند‌.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: نمایندگان فراکسیون زنان چندی قبل در سفر به قم و حضور در دفاتر مراجع تقلید درصدد رایزنی و گفت‌وگو با آنها برآمدند تا بتوانند در کودک‌آزاری‌های وسیعی که هنگام ازدواج کودکان به آنها وارد می‌شود و عینا نقض حقوق کودکان طبق پیمان‌نامه حمایت از حقوق کودکان است، سن ازدواج را کمی بالاتر ببرند که نتوانند دختر 10 ساله و 12 ساله را به اجبار و به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، فقر و الزامات سنتی دیگر شوهر دهند‌.

این لایحه همچنان در پیچ و خم مخالفت‌ها و انتقادات و روال پیچیده بوروکراسی مانده و تبدیل به قانون نشده است‌ در حالی که در اکثر نقاط دنیا ازدواج زیر 18 سال برای کودکان ممنوع شده است اما اینجا ما همچنان سال‌ها پس از آنکه ایران به مفاد پیمان‌نامه حمایت از حقوق کودکان آری گفت و عضو آن شده است، باید در مجلس با انرژی زیاد و رایزنی‌های گسترده تلاش کنیم تازه بتوانیم سن ازدواج را به 15 سال برسانیم‌؛ ازدواجی که زیر این سنین بسیار به دختران آسیب می‌رساند‌. از ارتباط جنسی زودهنگام گرفته تا بارداری زیر 18 سال‌. از اجبار کودک به برقراری رابطه جنسی که هنوز باید عروسک‌بازی و شور و نشاط در مدرسه با همسالان خود را تجربه کند و هیچ آگاهی و آموزشی در خصوص کم و کیف رابطه جنسی ندارد تا زمانی که ناچار می‌شود در کودکی خود کودکی دیگر را به این دنیای پررنج بیاورد و از او مراقبت کند‌.

از آسیب‌هایی که به لحاظ فیزیکی و روحی به کودکان سنین پایین وارد می‌شود تا طلاق‌هایی که برای همین کودکان رخ می‌دهد و به گفته برخی کارشناسان و فعالان حوزه حقوق کودک، همین حالا حداقل 10 هزار پدیده طلاق کودک را شاهد هستیم‌. همه اینها موارد و آسیب‌هایی است که به کودکان وارد می‌شود و سال‌هاست در خصوص آنها می‌نویسیم و اتفاق مثبتی برای تغییر این وضعیت رخ نداده است‌. اما با همه این اوصاف فعالان حقوق زنان و کودکان و جامعه مدنی معتقد است زمانی که لایحه افزایش سن ازدواج به 15 سال تصویب شود باز هم اتفاق مهمی در حوزه ازدواج کودکان رخ داده است‌ هر چند برخی‌ هم معتقدند ازدواج در کودک 12 ساله با 15 ساله تفاوتی ندارد و هر دو نقض حقوق کودک محسوب می‌شود‌. طیبه سیاوشی نماینده مجلس که یکی از معدود پیگیران قوی کاهش سن ازدواج توسط مجلس است، به تازگی بار دیگر اعلام کرد‌: طرح اصلاح قانون ازدواج در اداره قوانین مجلس در حال بررسی است‌. وی عنوان کرد‌: طرح اصلاح قانون ازدواج برای طرح آخرین مراحل بررسی به اداره قوانین ارسال شده است‌. سیاوشی در خصوص آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون سن ازدواج گفت‌:‌ پس از طی مراحل اداری در مجلس، برای اعلام وصول به صحن علنی ارجاع می‌شود، سه پیشنهاد از سوی موسسه تحقیقات اسلامی قم به عنوان بازوی فکری و پژوهشی مجلس برای اصلاح این قانون در نظر گرفته شده بنابراین اداره قوانین مجلس پس از بررسی این سه پیشنهاد و مستندات فراکسیون زنان و گذر از مراحل قانونی خود برای طی مراحل نهایی، به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود‌.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در صحن طرح‌های فراکسیون زنان از جمله اصلاح قانون ازدواج در دستور کار و بررسی قرار می‌گیرد، بیان کرد‌:‌ طرح کاهش میانگین سن ازدواج پس از اتمام بررسی لایحه بودجه همانند سایر طرح‌های دیگر حوزه کودکان و زنان مانند لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دستور و بررسی قرار می‌گیرد‌. وی با بیان اینکه سن ازدواج در طرح اصلاح قانون ازدواج 15 سال پیشنهاد شده است، تصریح کرد‌: ‌بر اساس آخرین آمارها بالاترین میزان خشونت در ایران نسبت به زنان مربوط به خشونت خانگی است و معمولا از بین زنان آسیب‌دیده کمتر کسی راضی می‌شود درباره این خشونت صحبت کند چراکه فکر می‌کنند این کار به استحکام خانواده آسیب می‌زند‌. عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه قوانین زیادی درباره زنان داریم، گفت‌: ‌این لایحه خلا قانونی نسبت به جامعه زنان را پر خواهد کرد. البته در این لایحه تعریفی از خشونت ارائه شده و این تعریف سابقه‌ای در قوانین ما ندارد و این خشونت به صرف خود تعریف نشده و مهم‌تر اینکه انواع و اشکال خشونت در این لایحه ذکر شده است‌.


عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید‌: در حال حاضر برای افزایش سن ازدواج با مخالفت رو‌به‌رو شدیم، البته هنوز دلایل مخالفت را نمی‌دانم‌. سیاووشی پیش از این نیز تاکید کرده بود‌: این طرح با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است‌. البته هنوز دلایل مخالفت را نمی‌دانم، فقط به من اطلاع دادند با اصلاح سن ازدواج مخالفت شده است‌. ولی ما سنی که مطرح کردیم در قانون مدنی قبل از انقلاب ایران نیز وجود داشته است‌. در واقع به گفته او، در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان موضوع سن ازدواج نیز مطرح شد. در حال حاضر درصدد تغییر از 13 به 15 سال برای دختران و 15 به 18 سال برای پسران هستیم‌. در قانون مدنی هم آمده است اما قانون نیازمند اصلاح است‌. وی در گفت‌وگوی چندی قبل خود با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا موفق شده‌اند نظر مراجع تقلید را در خصوص افزایش سن ازدواج تغییر دهند گفته بود‌: فقط توانسته‌ایم یک حکم فقهی از آیت‌الله مکارم‌شیرازی در نقد ازدواج کودکان در سنین پایین دریافت کنیم‌. آیت‌الله مکارم‌شیرازی فتوا داد که با توجه به موقعیت مکان و زمان غیرعاقلانه است که دختر 9 یا 13 ساله ازدواج کند ولی نیاز به فتواهای بیشتری داریم‌.

این نماینده فراکسیون زنان همچنین خاطرنشان کرده بود‌: ماده نهم لایحه حمایت از حقوق کودکان مربوط به ولایت مطلق والدین نسبت به کودکان است که حساسیت زیادی دارد اما در نهایت باید به مساله ورود کنیم‌. اگرچه ما نیز معتقدیم حریم خانواده باید حفظ شود اما وقتی پدری مرتکب قتل فرزند می‌شود، باید چه کرد؟ این موضوع باید در جایی از قانون تعیین تکلیف شود‌. اگرچه قوانین در این زمینه ضعف دارد و پدر بر فرزند خود حق دارد و پیگیری قتل فرزند توسط پدر بسیار دشوار است اما در مرحله اجرا سازمان بهزیستی نیز با اشکالاتی مواجه است‌.

او همچنین در خصوص اینکه آیا درباره کودکان بی‌هویت نیز تلاشی شده است یا خیر، بیان کرد‌: با توجه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان اتباع خارجی باید این موضوع در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گنجانده شود‌. سیاوشی به صورت واضح در خصوص اینکه وزارت بهداشت خطرات بارداری در سنین پایین را مورد بررسی قرار داده یا خیر صحبتی نکرد اما عنوان کرد‌: با انجمن مامایی زنان صحبت کردیم و معتقد بودند بارداری زنان در سنین پایین خطرات زیادی دارد. باید از وزارت بهداشت یکسری مستندات را بگیریم و با آن برای مذاکره با مراجع قم برویم‌.

این اظهار نظر به آن معنی است که هنوز وزارت بهداشت تاییدیه و مستندات خطرناک بودن بارداری در سنین کودکی را به نمایندگان مجلس ارائه نداده تا بتوانند به استناد آن در میان تلاش‌های خود از مراجع قم نظرخواهی کنند و به اطلاع آنها برسانند که ازدواج در سنین پایین چه خطراتی برای کودک و نقض حقوق او دارد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha