یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 243172

رئیس انجمن روماتیسم ستون فقرات (A.S) گفت: این بیماری در دسته بیماری های صعب العلاج قرار دارد. این بیماری از سن 16 سالگی دیده می شود و تا 30 سالگی عوارض آن مانند تاری چشم، مشکلات کبد، کلیه، روده و ریه آشکار می شود و شیوع آن در مردان 5 برابر زنان است.

شیوع روماتیسم ستون فقرات در مردان 5 برابر زنان است

سلامت نیوز:  رئیس انجمن روماتیسم ستون فقرات (A.S) گفت: این بیماری در دسته بیماری های صعب العلاج قرار دارد. این بیماری از سن 16 سالگی دیده می شود و تا 30 سالگی عوارض آن مانند تاری چشم، مشکلات کبد، کلیه، روده و ریه آشکار می شود و شیوع آن در مردان 5 برابر زنان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فرزانه فتاحی ، افزود: بیماری روماتیسم ستون فقرات یا (A.S) یک بیماری ژنتیکی است و با درد در ناحیه کمر شروع می شود.
وی با بیان اینکه کمردرد یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا است، افزود: در اکثر نقاط دنیا افراد برای درمان کمردرد به جای مراجعه به روماتولوژ به ارتوپدها و جراحان مغز و اعصاب مراجعه می کنند و به خاطر همین مساله بیماری به درستی تشخیص داده نمی شود و جزو بیماری های ناشناخته محسوب می شود.


مدیر عامل انجمن بیماری روماتیسم ستون فقرات ایران با اشاره به عوارض این بیماری گفت: این بیماری علاوه بر ستون فقرات و مفاصل در مراحل بعدی موجب تاری چشم، و درگیر کردن کبد، کلیه، کیسه صفرا و به خصوص روده و ریه می شود.


وی یکی از راه های تشخیص این بیماری را مراجعه به انجمن (AS) ذکر کرد و افزود: افراد با مشاوره های رایگان و آموزش نرمش های مناسب و آب درمانی می توانند راه صحیح متوقف کردن این بیماری را یاد بگیرند چرا که این بیماری هیچ وقت خاموش نمی شود و جزو بیماری های صعب العلاج است.

* 150 هزار مبتلا به روماتیسم ستوان فقرات در ایران
وی ادامه داد: در ایران در حدود 150 هزار نفر درگیر بیماری روماتیسم ستون فقرات هستند و در تحقیقی که با کمک یکی از بیمارستان های تهران انجام شد در یک روستا توانستیم 11 نفر عضو یک خانواده را شناسایی کنیم که همگی به این بیماری مبتلا هستند.
موسس انجمن (AS) گفت: بیماری روماتیسم ستون فقرات منشا ژنتیک دارد و اگر ژن 27 B مثبت باشد از طریق پدر به پسر منتقل می شود ولی به دلیل اینکه این بیماری بالینی هم هست اگر این ژن منفی هم باشد احتمال دچار شدن به این بیماری وجود دارد.
وی گفت: متاسفانه خیلی از بیماران روماتیسم ستون فقرات با تشخیص نادرست دیسک کمر مورد عمل جراحی قرار گرفتند و معلول شدند.
فتاحی افزود: در صورتی که این افراد اگر به پزشک روماتولوژ مراجعه می کردند یا از طریق رسانه ها از وجود این انجمن آگاهی داشتند می توانستند به راحتی بیماری را تشخیص دهند و از دولا شدن یک دست و یکپارچه شدن ستون فقرات خود جلوگیری کنند.
مشاور انجمن بیماری های روماتیسم ستون فقرات افزود: اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود، علاوه بر ستون فقرات سایر مفاصل را هم درگیر می کند.
وی گفت: اکثر این بیماران برای درمان خود استراحت می کنند در صورتی که افراد مبتلا به این بیماری باید نرمش ها مناسب، آب درمانی به همراه تغذیه مناسب و مصرف داروهای ضد التهاب را دستور کار خود قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه اکثر افراد تصور می کنند روماتیسم از کار کردن زیاد در رطوبت ایجاد می شود، گفت: رطوبت می تواند این بیماری را تشدید کند ولی عامل این بیماری نیست.
فتاحی در مورد بالینی بودن بیماری روماتیسم ستون فقرات گفت: امکان دارد ژن این بیماری در بدن شخص به صورت نهفته وجود داشته باشد و بر اثر یک استرس روحی و فیزیکی خود را نشان بدهد.
مدیر عامل انجمن (AS) در باره راه های تشخیص بیماری روماتیسم ستون فقرات توسط پزشک گفت: اولین راه، معاینه روماتولوژ است و مراحل بعدی تشخیص توسط عکس و آزمایش است و در مرحله بعد تشخیص وجود ژن مربوط به این بیماری است.
وی ادامه داد: مهمترین مرحله تشخیص بیماری روماتیسم ستون فقرات شرح حال توسط بیمار است که عبارت است از خشکی صبحگاهی، افزایش درد در زمان استراحت، خوردن غذاهای سرد و استرس.

* انجمن AS دخالتی در تجویز دارو ندارد
فتاحی با بیان اینکه انجمن (A.S) هیچ گونه دخالتی در تجویز دارو به مراجعه کنندگان به این انجمن را ندارد، گفت: داروهای ضدالتهاب باید توسط پزشک متخصص تجویز شود و وظیفه انجمن مشاوره، آشنایی بیمار با این بیماری، آموزش انواع نرمش های مناسب و معرفی به روماتولوژ است.
وی با بیان اینکه بیماری روماتیسم ستون فقرات گاهی ریه بیمار را هم درگیر می کند، افزود: مصرف دخانیات و مشروبات الکلی شدت این بیماری را افزایش می دهد و بیمار باید یک برنامه غذایی خاص را داشته باشد.
فتاحی با اشاره به میزان درمان مراجعه کنندگان به انجمن بیماری روماتیسم ستون فقرات گفت: با آماری که از این مراجعه کنندگان به دست آورده ایم این افراد بعد از گذشت یک هفته یا 10 روز از درمان اذعان داشته اند که 50 تا 60 درصد از دردهایشان بهبود یافته و خوشبختانه افرادی که این بیماری را دارند توانسته اند به زندگی عادی خود برگردند.
وی اظهار کرد: چند روز قبل فردی که ساکن تهران است و بیش از 41 سال این بیماری را داشته، سه ماه پیش تشخیص داده شد که بیماری او روماتیسم ستون فقرات است با وضعیتی به موسسه مراجعه کرد که دیگر نمی شد برای او کاری انجام داد و می بایست با عمل جراحی مفاصل وی عوض شود تا بتواند ستون فقرات خود را از حالت هلالی خارج کند.

* هیچ نهادی از بیماران صعب العلاج AS حمایت نکرد
فتاحی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته برای بیماری روماتیسم ستون فقرات سمینارهای متعدد برگزار می شود و دولت و مردم به این موسسات کمک می کنند، گفت: انجمن (A.S) از طرف هیچ نهاد دولتی و مردمی حمایت نشده است و این انجمن حتی جای مناسبی ندارد.
وی افزود: ما در کشور 2 بنیاد بیماری های خاص و نادر داریم در صورتی که برای بیماری های صعب العلاج بنیادی وجود ندارد و ضرورت دارد برای کمک به این بیماران این بنیاد تشکیل شود.
به گفته رئیس انجمن روماتیسم ستون فقرات ایران، این انجمن از سال 1372 با مجوز رسمی شروع به کار کرد و تا کنون سه هزار بیمار را عضوگیری کرده و روز گذشته (شنبه) همزمان با روز جهانی بیماری (A.S) مراسم بیست و هفتمین سال تاسیس این انجمن را برگزار کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha