به گفته محققان، افراد مبتلا به «اختلال استرس پس از حادثه» (PTSD) در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلال ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

استرس پس از حادثه موجب افزایش ضربان نامنظم قلب می شود

سلامت نیوز: به گفته محققان، افراد مبتلا به «اختلال استرس پس از حادثه» (PTSD) در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلال ضربان قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

به گزارس سلامت نیوز به نقل از مهر، این اولین بار است که رابطه بین فیبریلاسیون دهلیزی و اختلال استرس پس از حادثه مشخص شده است؛ فیبریلاسیون دهلیزی معمولا با افزایش سن بروز کرده و شایع ترن نوع مشکل تپش قلب است. فیبریلاسیون دهلیزی احتمال سکته را افزایش داده و در مطالعات قبلی با فشارخون بالا، دیابت، چاقی و اختلال در خواب مرتبط شده است.

«لیندزی راسمن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یل آمریکا، در این باره می گوید: «یافته های جدید بیانگر این مطلب است که می توان با تشخیص زودهنگام و درمان بموقع اختلال استرس پس از حادثه، ریسک ابتلا فرد به فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش داد.»

در مطالعه جدید، تیم تحقیق سابقه سلامت بیش از یک میلیون کهنه سرباز آمریکایی را که هیچ سابقه ابتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی را نداشتند بررسی کرد. در طول میانگین ۵ سال پیگیری وضعیت این سربازان، حدود ۲۵۰۰ تن از این شرکت کنندگان مبتلا به این عارضه تشخیص داده شدند.

محققان بعد از بررسی برخی از فاکتورهای دیگر دریافتند تشخیص PTSD با افزایش خطر تپش نامنظم قلب مرتبط است.

به گفته راسمن، «این داده ها نشان می دهد که PTSD فاکتور پرخطر قابل اصلاحی در مورد فیبریلاسیون دهلیزی است.»

به گفته محققان، سوابق پزشکی بازماندگان سیل و زلزله نشان می دهد که استرس روانی حاد می تواند موجب تحریک بسیاری از فاکتورهای تاثیرگذار بر بروز مشکلات قلبی از جمله ضربان نامنظم قلب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha