یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 243791

نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که روشی ساده برای جوانسازی رگ های خونی به میزان 15 تا 20 سال و محافظت از انسان در برابر حملات قلبی و سکته مغزی وجود دارد.

آنتی اکسیدانی برای جوانسازی رگ‌های خونی

سلامت نیوز: نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که روشی ساده برای جوانسازی رگ های خونی به میزان 15 تا 20 سال و محافظت از انسان در برابر حملات قلبی و سکته مغزی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، اندکی سفتی و تنگ شدن رگ های خونی به عنوان بخشی عادی از روند افزایش سن انسان در نظر گرفته می شود. این شرایط تقریبا برای همه ما رخ می دهد. البته برای برخی شرایط وخیم‌تر است.

به گزارش "ایزی هلث آپشنز"، یک سبک زندگی ناسالم می تواند موجب آترواسکلروز (تصلب شرایین)، شرایطی که در آن رسوب چربی در دیواره رگ ها به طرز خطرناکی موجب باریکی آنها می شود، جریان خون به سمت مغز و/یا قلب را کاهش می دهد و شما را در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی قرار می دهد.

سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن احتمال تضعیف شرایط رگ های خونی را هرچه بیشتر افزایش می دهند.

اما نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که روشی ساده برای جوانسازی رگ های خونی به میزان 15 تا 20 سال و محافظت از انسان در برابر حملات قلبی و سکته مغزی وجود دارد.

آنتی اکسیدان CoQ10؛ درمانی برای رگ های خونی

یک آزمایش بالینی جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه کلرادو بولدر انجام شد، نشان داد که آنتی اکسیدانی به نام کوآنزیم Q10 (CoQ10) می تواند تغییرات مرتبط با افزایش سن در رگ های خونی را طی تنها شش هفته به میزان 15 تا 20 سال معکوس کند.

در این آزمایش 20 شرکت کننده مرد و زن سالم که در بازه سنی 60 تا 79 سال قرار داشتند، حضور داشتند. نیمی از آنها برای شش هفته مکمل CoQ10 دریافت کردند و گروه دیگر دارونما مصرف می کردند.

پس از شش هفته، پژوهشگران عملکرد رگ های خونی شرکت کنندگان را بر اساس این که تا چه اندازه می توانند گشاد شوند، بررسی کردند. گشاد شدن رگ های خونی به معنای پهنای بیشتر آنها و در نتیجه جریان خون بهتر به سمت اندام های حیاتی و کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی است.

سپس، شرکت کنندگان به مدت دو هفته مصرف مکمل و دارونما را متوقف کردند و پس از آن جای دو گروه با یکدیگر عوض شد. اعضای گروهی که دارونما مصرف می کردند، اکنون به مدت شش هفته مکمل CoQ10 دریافت کرده و اعضای گروه مصرف کننده مکمل برای شش هفته دارونما دریافت کردند. پس از اتمام این دوره نیز وضعیت رگ های خونی همه شرکت کنندگان بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگران دریافتند پس از هر دو دوره شش هفته ای افرادی که مکمل CoQ10 مصرف کرده بودند از رگ های خونی سالم‌تر و گشادتری برخوردار هستند. در حقیقت، رگ های خونی افرادی که مکمل دریافت کرده بودند 42 درصد گشادتر بود که چیزی شبیه به شرایط رگ های خونی فردی 15 تا 20 سال جوان‌تر است.

به گفته پژوهشگران، این بهبود در سلامت رگ های خونی در صورت تداوم این روند می تواند خطر حمله قلبی را 13 درصد کاهش دهد.

چرا این آنتی اکسیدان برای رگ های خونی مفید است؟

به گفته پژوهشگران، بسیاری از تغییرات مرتبط با افزایش سن در رگ های خونی به دلیل فعالیت رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو - دو عامل که به پیری در بخش های دیگر بدن نیز منجر می شوند - رخ می دهند. از آنجایی که CoQ10 یک آنتی اکسیدان است به مبارزه با رادیکال های آزاد و پیشگیری یا معکوس کردن برخی آسیب های ناشی از آنها کمک می کند.

آیا باید مکمل CoQ10 مصرف کنید؟

ممکن است پس از آنچه به آن اشاره شد برای خرید و مصرف مکمل CoQ10 وسوسه شوید، اما باید توجه داشت که این مطالعه در مقیاسی کوچک انجام شده است، از این رو همچنان تضمینی برای کسب نتایج مشابه در شما وجود ندارد. البته مطالعات بسیاری نشان داده اند که CoQ10 می تواند برای قلب و سطوح فشار خون مفید باشد، که رابطه نزدیکی با سلامت رگ های خونی انسان دارند.

در این مطالعه شرکت کنندگان 20 میلی گرم مکمل CoQ10 از نوع MitoQ دریافت می کردند. این نوع به گونه ای طراحی شده است تا CoQ10 طبیعی به میتوکندری در سلول ها متصل شود. میتوکندری نیروگاه سلول محسوب می شود. با افزایش سن، آنها هنگام تامین انرژی برای سلول ها رادیکال های آزاد بیشتری تولید می کنند. در نهایت، بدن شما نمی تواند با میزان رادیکال های آزاد تولیدی توسط میتوکندری همگام شود که این شرایط به پیری و بیماری منجر می شود. هدف قرار دادن میتوکندری شاید دلیل موفقیت این مکمل در مطالعه بوده است.

شما می توانید مکمل های CoQ10 دیگر را نیز خریداری کنید، اما توجه داشته باشید که از Ubiquinol، شکل طبیعی CoQ10 تهیه شده باشند زیرا جذب آن برای بدن آسان‌تر است. شما همچنین می توانید با مصرف مواد غذایی زیر مقداری CoQ10 دریافت کنید:

- گوشت گاو تغذیه شده با علف

- مرغ

- شاه ماهی

- بادام زمینی

- بروکلی

- گل کلم

- توت فرنگی

- پرتقال

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha