آمارها نشان می دهد که بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولید داخل تامین می شود، اما ۵ درصد داروهای وارداتی، ارز بری زیادی به دنبال دارد.

وضعیت بازار دارویی ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام

سلامت نیوز:آمارها نشان می دهد که بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور از طریق تولید داخل تامین می شود، اما ۵ درصد داروهای وارداتی، ارز بری زیادی به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به دنبال خروج آمریکا از برجام، ابهاماتی در زمینه تامین داروهای وارداتی ایجاد شده است که دست اندرکاران نظام سلامت، متفق القول بر این عقیده اند که تصمیم آمریکا، تاثیری در بازار دارویی کشور ندارد. بطوریکه علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تمهیدات دولت و مجلس برای برخورد با متخلفان بازار دارو خبر می دهد و می گوید: بر اساس مذاکراتی که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، مشخص شده که هیچگونه نگرانی از بابت تأمین ارز مورد نیاز برای دارو وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات بازار ارز هیچ تأثیری بر قیمت دارو ندارد، می افزاید: پیش‌بینی‌های لازم از سوی دولت برای تأمین ارز مورد نیاز دارو انجام شده و در حال حاضر دارو با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار خرید و فروش می‌شود.

نوبخت حقیقی، معتقد است که سودجوایان از نوسانات موجود در بازار ارز سوء‌استفاده می‌کنند.

در همین حال، حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛ معتقد است که قطعا تحریم‌ها بر حوزه دارو بی‌تاثیر نخواهد بود، کما اینکه تعدادی از داروها در داخل کشور تولید می‌شود که باید مواد اولیه آن از خارج تامین شود، همچنین تعدادی از شرکت‌های دارویی مجبورند از طریق واردات برخی اقلام داروی بیماران خاص نیاز آنها را تامین کنند.

[quote-left]تحریم‌ها بر حوزه دارو بی‌تاثیر نخواهد بود، کما اینکه تعدادی از داروها در داخل کشور تولید می‌شود که باید مواد اولیه آن از خارج تامین شود [/quote-left]
وی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار دارو ، می گوید: هم‌اکنون ما به التفاوت نرخ دلار دولتی که ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است با نرخ دلار دربازار آزاد بر وضعیت بازار دارو تاثیرگذار خواهد بود و قطعا قیمت دارو متاثر از آن خواهد بود.

عابدی ادامه می دهد: البته ما با سیاست‌های آمریکا به طور مستقیم مرتبط نیستیم، اما متاسفانه در دنیا سایر کشورها به دلیل مراوداتی که با آمریکا دارند وقتی با شرکت‌های بزرگ دارویی به این صورت وارد مذاکره شود که در معاملات خود تحریم‌ها را در نظر بگیرند به دلیل اینکه با این کشور معاملات گسترده‌تری دارند قطعا منافع خود را نادیده نمی‌گیرند.

وی می افزاید: ما باید در این شرایط برای ممانعت از تاثیر تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز بر وضعیت داروی کشور، شرکت‌های دارویی خود را به سرعت تقویت کنیم، همچنین مطالبات آنها پرداخت شود تا بتوانند روی پای خود بایستند و ذخایر دارویی به ویژه مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

این در حالی است که محمد حسین قربانی عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است که دارو به عنوان محصول استراتژیک در لیست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به رویکرد اخیر آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، می گوید: در کنوانسیون‌های بین‌المللی حتی در بدترین شرایط همچون جنگ بسیاری از اقلام و محصولات استراتژیک اعم از دارو شامل تحریم‌ها نمی‌شود، ضمن اینکه ما واردات دارو از آمریکا نداریم و اگر هم باشد مانعی نیست، چرا که اگر نیاز به دارویی خاص باشد که باید از این کشور وارد شود، شرکت‌های دارویی به سازمان غذا و دارو اعلام نیاز می‌کنند سپس واردکنندگان دارو پروفایل آن را باز کرده، ثبت سفارش می‌کنند و با کسب مجوز، داروهای مورد نیاز وارد کشور می‌شود، اما اینکه به طور مشخص یک نوع دارو را به صورت مداوم از آمریکا به کشور وارد کنیم، وجود ندارد.

[quote-right] ایران هیچگونه مراودات دارویی با آمریکا ندارد که بخواهد نگران باشد
[/quote-right]

قربانی ادامه می دهد: البته داروهای آمریکایی در بازار جهانی از جمله داروهای برتر نیستند و بسیاری از کشورهای دنیا  مطابق با استانداردهای جهانی که برای تولیدات دارویی تعریف شده دارو تولید می‌کنند، کما اینکه در ایران نیز برای تولید دارو این استانداردهای جهانی رعایت می‌شود. هم‌اکنون بسیاری از کشورها حتی در آسیا در زمینه تولید دارو توانایی رقابت با آمریکا را دارند، بنابراین ما در تامین داروی مورد نیاز کشور مشکلی نداریم.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به خرج آمریکا از برجام و تاثیرپذیری بازار دارویی کشور، می گوید: ایران هیچگونه مراودات دارویی با آمریکا ندارد که بخواهد نگران باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۹۶ درصد داروهای مصرفی در کشور تولید داخل است، که از این میزان، ۵۰ درصد داروها یعنی از ماده اولیه تا بسته بندی نهایی، تولید داخل است. و ۵۰ درصد مواد موثره دارو نیز وارداتی است، که البته فرمولاسیون و محصول نهایی در داخل تولید شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، می گوید: ممکن است در مواردی انحصار تولید دارویی در اختیار شرکت های امریکایی باشد که با سیاست های سلامت و تلاش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه نمی دهیم مسائل انسانی و جان و سلامت افراد را گروگان گیری کنند و از طریق نهادهای بین المللی و با دیپلماسی مناسب، راهکارهایی پیش بینی شده تا مشکلی در حوزه دارو ایجاد نشود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha