چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 244629

«آب هست ولی کم است». این هشدار را سال‌هاست می‌شنویم اما هنوز عده زیادی از مردم آن را جدی نگرفته‌اند و منتظر روزی هستند که ساعت‌های طولانی شیرهای آب خانه‌شان را باز کنند و ببینند که حتی یک قطره آب هم ندارند.

كارواش در خانه!

سلامت نیوز:«آب هست ولی کم است». این هشدار را سال‌هاست می‌شنویم اما هنوز عده زیادی از مردم آن را جدی نگرفته‌اند و منتظر روزی هستند که ساعت‌های طولانی شیرهای آب خانه‌شان را باز کنند و ببینند که حتی یک قطره آب هم ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون،مدیریت آب در ایران از سوی مسئولان با مشکلات بسیاری مواجه است. دیگر فریاد کشاورزان هم بلند شده که محصولات‌شان از بی‌آبی در حال از بین رفتن است. در چنین شرایطی باید همه تلاش کنند تا هر چه بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

شستن ماشین‌ها در کوچه و خیابان آن هم با استفاده از شیلنگ آب همواره در تهران و دیگر شهرهای ایران رواج داشته؛ دیدن چنین تصویری آن هم در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان برای هر بیننده‌ای ناراحت کننده است. اما رفتن به کارواش‌ها هم کمتر از این نیست.

به هر حال کارواش‌ها هم برای شستن ماشین از مقدار زیادی آب استفاده می‌کنند که آن هم برای کشوری که در بحران بی‌آبی به سر می‌برد، درست نیست. حال در این شرایط کارواش‌هایی در ایران مشغول به کار شده‌اند که با استفاده از فناوری نانو، برای تمیز کردن خودروها از یک قطره آب هم استفاده نمی‌کنند.

كارواش را به خانه ببرید!

این کارواش به صورت سیار کار می‌کند و شما می‌توانید در ساعت‌های کاری با آن‌ها تماس بگیرید تا همان لحظه یا چند ساعت بعد یا یک روز بعد بیایند و جلوی در خانه یا محل کارتان ماشین‌تان را تمیز کنند.

با یکی از این کارواش‌ها تماس گرفتیم و دریافتیم كه هزینه شست‌وشوی یک ماشین پراید در منطقه خیابان ولیعصر(عج) با تکنولوژی نانو، 35هزارتومان است و زمان تمیز کردن آن نزدیک به یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

اما برخلاف اینکه روی آگهی نوشته‌اند«سریع‌السیر» او دو ساعت بعد را نزدیک‌ترین زمانی اعلام می‌کند که همکارانش می‌توانند برای تمیز کردن ماشین بیایند. این کارواش تازه چند ماه است که از تکنولوژی نانو استفاده می‌کند و صاحب آن می‌گوید که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. او می‌گوید:« یکی از مهم‌ترین دلایلی که صاحبان خودروها به ما مراجعه می‌کنند، این است که رفتن به کارواش برای‌شان آسان نیست.

برای مثال شخصی در ساعتی ازشب در حال رفتن به خانه است، ماشینش نیاز به کارواش دارد و وقتی هم برای رفتن به کارواش ندارد. در حالی كه در خانه‌اش نشسته با ما تماس می‌گیرد؛ ما نیروی خدماتی را می فرستیم و کارش را انجام می‌دهیم». در شست‌وشوی ماشین‌ها با تکنولوژی نانو، از ماده‌ای به نام «واکس کارنابا» که به «واکس نخل» نیز مشهور است، استفاده می‌شود.

این سخت‌ترین واکس طبیعی موجود در دنیاست و از برگ‌های نخل که بومی شمال شرقی برزیل هستند، تهیه می‌شود. واکس نخل با پر کردن خط و خش‌های سطحی روی رنگ بدنه، آن‌ها را از دید محو کرده و با کاهش اصطکاک بین بدنه خودرو و اجسام مضر، مثل سنگریزه‌های موجود در جاده که به آن برخورد می‌کنند، از آسیب به رنگ بدنه خودرو و ورقه شدن و بد قیافه شدن آن جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه با ایجاد سطح بسیار صاف و صیقلی و درخشندگی آینه‌ای رنگ بدنه، خودرو را از اشعه فرابنفش خورشید که علت اصلی آفتاب سوختگی و مات شدن رنگ بدنه است، محافظت می‌کند.

اما کار کردن با این واکس‌ها برای هر کسی امکان‌پذیر نیست چون پارچه‌هایی را که آغشته به واکس می‌شوند و ماشین را تمیز می‌کنند، بعد از چند بار استفاده، باید تعوض کرد زیرا باعث سرایت آلودگی به دیگر بخش‌های بدنه خودرو می‌شود. از سویی تمیز کردن چرخ‌ها در این روش بسیار سخت است. یکی از کارگران این کارواش می‌گوید:« ما برای تمیز کردن یک ماشین باید ساعت‌ها مشغول به کار باشیم در حالی که کار کردن در یک کارواش با تکنولوژی آبی بسیار راحت‌تر است».

یکی از مشتریان این کارواش‌ها می‌گوید:«من چند بار از این کارواش‌ها استفاده کرده ام. ماشینم سانتافه سفید است و الان لکه‌ایی روی آن افتاده که دیگر قابل تمیز شدن نیست. آن هم به ‌دلیل اینکه از موادی غیر از واکس نخل استفاده کرده‌اند یا اینکه واکس‌ها کیفیت خیلی پایینی داشتند.بدنه ماشینم آب گریز شده؛ یعنی انگار که روی آن روغن ریخته باشند، آب را جذب نمی‌کند. استفاده از این واکس‌ها برای مدت زمان طولانی سبب جذب آلودگی و درنتیجه آسیب رساندن به رنگ می‌شود. با شست‌وشوی خودرو، این واکس از بین می‌رود اما نتایج زیان‌بار این مواد روی ماشین باقی می‌ماند. تمیز کردن خودرو با تکنولوژی نانو را خود شخص صاحب ماشین هم می‌تواند انجام دهد. اسپری آن به راحتی در بازار یافت می‌شود و شخص می‌تواند بهترین نوع آن را انتخاب كند».

کارواش های اینترنتی همان سیار هستند

برای استفاده از خدمات کارواش‌های سیار، کافی است در سایت های مختلف جست‌وجو و فرم ثبت‌نام را پر کنید. در بعضی مواقع شما پول شست‌وشو را پرداخت می‌کنید و نیروهای خدماتی شرکت مورد نظر سراغ ماشین‌تان می‌روند و آن را تمیز می‌کنند اما باید از صحت خدمات فروشگاه آنلاین مطمئن باشید.

از طرف دیگر تبلیغات دروغین هم باعث شده عیب‌های این روش به چشم نیاید و شما بعد از استفاده کردن از خدمات یک شرکت، به معایبش پی می‌برید. به طور مثال در تبلیغ یک شرکت آمده است:« از آنجایی که کارواش نانو با کمک مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کند، یک لایه محافظتی را روی بدنه خودرو ایجاد می‌کند، تمیزی ماشین ماندگارتر شده و در نتیجه تعداد دفعات نیاز به شستن خودرو کم خواهد شد. در این روش، با توجه به عدم نیاز به رفتن تا کارواش و در نتیجه در امان ماندن از ترافیک، وقت مشتری هدر نرفته و این نكته بسیار اهمیت دارد».

این متن تبلیغاتی، متعلق به یکی از شرکت‌هایی بود که کاربر آن بعد از خواندن تبلیغات درخواست استفاده از خدمات آنجا را کرد و در نهایت چون نیروهای شرکت متخصص نبودند، خودرویش دیگر به ظاهر اصلی بازنگشت و لکه‌های روی ماشین او دیگر هیچ‌گاه از بین نمی‌روند.

شاید روزی معایب کارواش‌های نانو کم و بر مشتری‌های آن‌ها افزوده شود. همین که این فناوری باعث شده تا در مصرف آب صرفه جویی كنیم، قدم بزرگی برای محیط‌زیست است. از آنجا که در کارواش سنتی برای هر خودرو حداقل 200 لیتر آب را با روغن و شامپو مخلوط می‌کنند و مستقیم به آبراه‌های زیرزمینی و در نهایت به تالاب‌ها، نهرها و دریاچه‌ها هدایت می‌شود،کارواشی که بدون هدر دادن آب و با کارآمدی بسیار بالا برای محیط‌زیست فعال است، بی‌شك ایمن‌تر و بی‌خطرتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha