با گذشت حدود7 ماه از زلزله کرمانشاه هنوز منطقه سر و سامان نگرفته و کار ساخت و ساز با کمبودها ادامه دارد به گفته فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی شرایط بازار ارز و گرانی مصالح ساختمانی باعث کندی فرآیند ساخت و سازها در منطقه شده که در این شرایط اگر کمک‌های جمع‌آوری شده توسط چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) به دست مردم می‌رسید، شاهد پیشرفت قابل توجهی در ساخت و سازهای منطقه بودیم.

کمک ها ی مردمی به زلزله زدگان باید شفاف سازی شود

سلامت نیوز:با گذشت حدود7 ماه از زلزله کرمانشاه هنوز منطقه سر و سامان نگرفته و کار ساخت و ساز با کمبودها ادامه دارد به گفته فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی شرایط بازار ارز و گرانی مصالح ساختمانی باعث کندی فرآیند ساخت و سازها در منطقه شده که در این شرایط اگر کمک‌های جمع‌آوری شده توسط چهره‌های شناخته شده (سلبریتی‌ها) به دست مردم می‌رسید، شاهد پیشرفت قابل توجهی در ساخت و سازهای منطقه بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،این نماینده مجلس در نشستی خبری با عنوان «سرپل ذهاب هفت ماه پس از زلزله»، گفت بیش از 30 میلیارد تومان کمک‌های مردمی توسط هنرمندان و ورزشکاران و برخی چهره‌های سیاسی کشور جمع‌آوری شده است. برخی از این چهره‌ها معتقدند بخش عمده‌ای از کمک‌های جمع‌آوری شده را صرف کمک به مردم زلزله زده کرده‌اند اما تاکنون هیچ مستنداتی در این زمینه ارائه نکرده اند.

 وی با اشاره به اینکه سلبریتی‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما حساب‌های شخصی خود را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند، مدعی شد : این رویه باعث شد تا بخشی از کمک‌های مردمی جذب حساب‌های شخصی شود که متأسفانه در حال حاضر مقدار زیادی از آنها بلوکه شده است، همچنین برخی از آنها نیز نسبت به خدمات اندکی که در مقابل دریافت حجم وسیعی از کمک‌های مردمی انجام داده‌اند شفاف‌سازی لازم را انجام نداده‌اند.


وی گفت: به موجب قانون بر تمامی حساب‌ها و هزینه‌های انجام‌گرفته در جریان زلزله سرپل ذهاب باید جمعیت هلال‌احمر نظارت داشته باشد و این جمعیت متولی شرایط بحرانی است. به‌همین خاطر سلبریتی ها باید پاسخگو باشند که به چه شکل کمک‌های مردمی را هزینه کردند.
نماینده سرپل ذهاب در مجلس افزود: دادستانی و وزارت اطلاعات باید به این مسأله وارد شود و از این اشخاص مطالبه کند تا متوجه شویم این کمک‌ها که برای استفاده مردم زلزله‌زده در نظر گرفته شده بود، به چه سرنوشتی دچار شده است.


تجری ادامه داد: تعداد زیادی از افراد وجود داشتند که با عنوان خیر و با حضور در کنار کانکس‌های بدون نام ارتش و سپاه و عکس گرفتن در کنار آنها توجیهی برای مبالغ جمع‌آوری شده پیدا  و به نوعی با نیرنگ بهانه‌ای برای هزینه‌ها پیدا کردند. وی در زمینه پیشرفت بازسازی مناطق حوزه روستایی سرپل ذهاب، گفت: به خاطر طولانی نبودن سیستم اداری و تشریفاتی در مناطق روستایی، بازسازی در این مناطق با روند مناسبی پیش می‌رود اما تبعات زلزله شرایط جدیدی ایجاد کرده که باید در زمینه بنیاد مسکن بازنگری جدی صورت گیرد.

همچنین لازم است مسأله وجود معارضان دستگاه‌های مختلف را در این مناطق حل کنیم تا روند بازسازی تسریع شود. تجری در زمینه روند بازسازی مناطق شهری این منطقه زلزله‌زده نیز افزود: ساخت و سازهای شهری باید با موافقت دستگاه‌های مختلف صورت گیرد و به علت اینکه سیستم اداری و فنی برای صدور مجوز مدت زمان طولانی‌تری عمل می‌کند، روند بازسازی‌ها در این مناطق کندتر انجام می‌شود. این نماینده مجلس ادامه داد: از همان روزهای اول وضعیت کانکس و اسکان با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، برخی دستگاه‌ها از حداکثر توان خود در امدادرسانی استفاده کردند لذا بخش‌هایی وجود داشتند که زحمات قسمت‌های دیگر را زیر سؤال بردند.


وی در خصوص بازسازی اماکن مذهبی و مساجد پس از زلزله سرپل ذهاب نیز اظهار نگرانی کرد و اظهار داشت: از آنجایی که مساجد و اماکن مذهبی معمولاً مأوا و مأمن مردم هستند انتظار می‌رفت این اماکن سریع‌تر بازسازی و ساماندهی شود اما متأسفانه از وقتی این مسأله به سازمان متولی آن یعنی سازمان اوقاف واگذار شده، بازسازی مساجد به شکل احسن انجام نمی‌شود. تجری افزود: با وجود تذکرات داده‌شده و امکان بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای بازسازی این اماکن، سازمان اوقاف مساجد را رها کرده و می‌گوید ما اعتبار نداریم.

وی با اشاره به تهدیدات بهداشتی شامل نخاله و زباله به‌دلیل عدم جمع‌آوری از محل وقوع زلزله افزود:‌ بیماری سالک و بیماری های واگیردار به‌دلیل تهدیدات بهداشتی شامل نخاله و زباله در حال اپیدمی شدن است. همچنین، اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است و نخاله‌ها در حال جمع‌آوری هستند.
این نماینده مجلس گفت: در همان بحبوحه زلزله 6 جانباز قطع نخاع و نابینا وجود داشتند که بنیاد شهید هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی وضعیت آنها نداشت. به همین علت ما مجبور شدیم از بهزیستی کمک گرفته تا برای آنها کانکس تهیه کنیم.

بیش از 30 میلیارد تومان کمک‌های مردمی توسط هنرمندان و ورزشکاران و برخی چهره‌های سیاسی کشور جمع‌آوری شده است
به موجب قانون بر تمامی حساب‌ها و هزینه‌های انجام‌گرفته در جریان زلزله سرپل ذهاب باید جمعیت هلال‌احمر نظارت داشته باشد و این جمعیت متولی شرایط بحرانی است. به‌همین خاطر سلبریتی ها باید پاسخگو باشند که به چه شکل کمک‌های مردمی را هزینه کردند
تعداد زیادی از افراد وجود داشتند که با عنوان خیر و با حضور در کنار کانکس‌های بدون نام ارتش و سپاه و عکس گرفتن در کنار آنها توجیهی برای مبالغ جمع‌آوری شده پیدا  و به نوعی با نیرنگ بهانه‌ای برای هزینه‌ها پیدا کردند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha