چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 245960

جوانه ها كامل ترین و حیات بخش ترین خوراك انسان هستند.

همه چیز درباره جوانه ها

سلامت نیوز: جوانه ها كامل ترین و حیات بخش ترین خوراك انسان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، برای افراد فقیر و غنی هیچ غذایی پر ارزش تر از جوانه ها نیست. جوانه ها شامل اسیدهای آمینه ممتاز و متعادل، اسیدهای چرب، كربوهیدرات ها، قندهای طبیعى، املاح معدنی و ویتامین های گوناگون لازم و ضروری برای بدن اند. با مصرف جوانه ویتامین ها و پروتئین ها و مواد دیگر به طور شگفت‌انگیزی افزایش مى یابند. جوانه ها همچنین در نجات بدن از رخوت و سستی و ناتوانی معجزه می كنند و مصرف آنها برای كلیّه ی سنین مناسب است.


طرز استفاده از جوانه ها:

یك یا دو استكان جوانه را در ظرفی ریخته، روی آن عسل یا كشمش یا خرما و مقداری روغن زیتون بریزید و به عنوان یك وعده غذای مقوی و پرانرژی برای صبحانه مصرف كنید. همچنین می توانید جوانه ها را در سالاد ریخته، از آن استفاده كنید.
لازم به ذكر است كه جوانه ها را هنگام مصرف باید آرام‌آرام بخورید و به طور كامل بجوید تا خوب هضم شود و جذب آن بهتر صورت گیرد.


طرز نگهداری جوانه ها:

برای نگهداری و جلوگیری از رشد زیاد جوانه ها می توان آنها را در سبدی ریخته، خوب با آب سرد شسته، سپس آنها را در كیسه متقالی ریخته، درِ آن را بسته و در نایلونی بپیچیم تا بیش از آن رشد نكنند. كیسه حاوی جوانه را در یخچال بگذارید و كم كم از آن استفاده كنید. بهترین جوانه ها، جوانه یونجه و گندم می باشد كه در اینجا طرز تهیه ی بعضی جوانه های رایج را می‌آوریم:


طرز تهیه ی جوانه گندم:

گندم را با پوست سالم و بدون عیب خریداری كرده، پس از تمیز كردن و شستن، آن را در ظرفی بگذارید، آنقدر آب روی آن بریزید تا به میزان نیمسانتیمتر آب روی گندم ها بایستد.
ظرف را در محل مناسب بگذارید (زمستانها در جای گرم) و آب آن را (برای جلوگیری از بد بو شدن آب) هر روز عوض كنید.
پس از چند روز، گندم ها نرم شده، شروع به جوانه زدن خواهند كرد.
آب اضافی داخل ظرف را خالی كرده، مجددآ یكی دو بار گندم ها را با آب شست‌وشو دهید. سپس دستمال تمیزی روی آن انداخته، بگذارید طول جوانه های سفید به 5/3 سانتیمتر برسد.


طرز تهیه ی جوانه ی یونجه (جوانه الفاالفا):

ابتدا دستمال تمیز و خیس كرده‌ای را در قسمت ته سبد مشبكی پهن نموده، تخم یونجه یا شوید قبلاً پاك و شسته شده را روی دستمال ذكر شده به طور یكنواخت بپاشید. بعد پارچه خیس و تمیز دیگری را به اندازه دستمال قبلی روی آن بیندازید و هر روز چند مرتبه به صورت آب پاش روی آن آب بریزید؛ به طوری كه همیشه مرطوب باشد. وقتی جوانه ها به اندازه 5/3 سانتیمتر رشد كردند، می توانید آنها را مصرف كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha