در حالی که اعلام شده بود لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان این هفته در صحن علنی مجلس، مطرح خواهد شد «محمدرضا بادامچی» نماینده مردم تهران در مجلس از بازگشت مجدد آن به کمیسیون قضایی خبر داد.

تغییر روند بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس

سلامت نیوز:در حالی که اعلام شده بود لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان این هفته در صحن علنی مجلس، مطرح خواهد شد «محمدرضا بادامچی» نماینده مردم تهران در مجلس از بازگشت مجدد آن به کمیسیون قضایی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،او گفت هفته گذشته چند تن از نمایندگان درخواست کردند تا روند رسیدگی به این لایحه تغییر کند. این در حالی است که در ماه های اخیر به‌دنبال ماجرای تعرض به دانش‌آموزان مدرسه غرب تهران و کودک افغان در خمینی شهر، موضوع لایحه حمایت از حقوق کودکان، مورد توجه کارشناسان آسیب‌های اجتماعی قرار گرفت، اما دیروز برخی از نمایندگان مجلس  اعلام کردند، «تغییر روند رسیدگی به لایحه، این هفته درمجلس مطرح خواهد شد.»

«محمدرضا بادامچی»، نماینده مردم تهران در مجلس، درگفت‌و‌گو با «ایران »می‌گوید: متأسفانه، در حال حاضر لایحه به کمیسیون قضایی بازگشته تا در جمعی کوچک و در سکوت خبری و به‌صورت آزمایشی اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه پس از بازگشتِ لایحه به کمیسیون قضایی مجلس، شاهد تغییر روند رسیدگی به آن خواهیم بود، می‌افزاید: لایحه حمایت از حقوق کودکان از سال 81 در مجلس مانده است. به همین علت، ما منتظر بودیم در هفته‌های اخیر در صحن علنی مطرح شود اما متأسفانه چهارشنبه هفته گذشته، با جمع‌آوری امضای توسط برخی از نمایندگان مجلس دوباره به کمیسیون قضایی بازگشت.

بادامچی می‌گوید: حدود 2 هفته است که لایحه توسط هیأت رئیسه در دستور کار قرار دارد اما هنوز برای طرح در صحن علنی در دستور کار قرار نگرفته است، وی می‌افزاید: ما از هیأت رئیسه مجلس انتظار داشتیم که با توجه به طولانی شدن رسیدگی به لایحه، آن را در صحن علنی مطرح کنند تا مردم و رسانه‌ها در جریان جزئیاتش قرار بگیرند.

احتمال تغییر روند رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان
«طیبه سیاوشی عنایتی»، نماینده مجلس نیز با اشاره به اینکه احتمال اینکه با جمع‌آوری امضا روند رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان تغییر یابد وجود دارد،  علت این موضوع، اعمال اصل 85 قانون اساسی در لایحه است. البته، باید منتظر باشیم تا ببینیم چه تعداد از نمایندگان، موافق این موضوع هستند.

جمع‌آوری امضا برای بازگشت لایحه به کمیسیون قضایی
«فاطمه ذوالقدر»، نماینده مجلس هم با اشاره به اینکه لایحه هنوز از دستور هیأت رئیسه خارج نشده است، می‌گوید: برخی از نمایندگان درحال جمع‌آوری امضا برای بازگشت لایحه به کمیسیون قضایی هستند.
البته احتمال اینکه لایحه، طی روزهای آینده در مجلس بررسی شود، وجود دارد اما ممکن است این موضوع به‌دلیل جلسات پیرامون وضعیت اقتصادی کشور به تعویق بیفتد.ذوالقدر با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در لایحه به آن اشاره شده، تکدی گری و کار کودک در خیابان‌ها است، ادامه می‌دهد: کار کودکان در خیابان‌ها مصداق بارز کودک آزاری است واین روزها، در چهارراه‌ها و میادین شهر شاهد کار کودکان، 8 تا 10 سال هستیم که به جای برخورداری از رفاه و امکانات تحصیلی در این مکانها دست فروشی می‌کنند.
قابل رصد و پیگیری بودن خرید و فروش نوزادان در لایحه حمایت
«فریده اولادقباد»، نماینده مجلس نیز مطرح نشدن لایحه در صحن علنی را احتمالی می‌داند و می‌گوید: این هفته به طور جدی پیگیر وضعیت لایحه هستیم و اجازه نمی‌دهیم آن را از دستور کار صحن علنی خارج کنند.
وی با اشاره به اینکه برای جرایم خرید و فروش، بهره کشی و به کار‌گیری کودکان در لایحه حمایت از کودکان مجازات تعیین شده است، می‌گوید: وادار کردن کودکان به فحشا و نشان دادن تصاویری که صور قبیحه باشد، همچنین هرزه انگاری کودک با استفاده از تولید مضامین مستهجن، از مفاد مهم لایحه حمایت از کودکان هستند که برای هر یک از آنها مجازات تعیین شده است.
حال باید منتظر ماند که مجلس این هفته این لایحه حمایتی از کودکان را در صحن علنی مطرح می‌کند یا نه؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha