ابوالفضل ابوترابی، عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تشریح موانع موجود بر سر راه تصویب لایحه حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان می‌گوید قرار است این لایحه به صورت آزمایشی اجرا شود بنابراین تا یك‌ماه و نیم آینده تبدیل به قانون می‌شود.

درخواست ٥٠ نماینده مجلس برای اجرای آزمایشی لایحه حمایت از حقوق كودكان

سلامت نیوز:ابوالفضل ابوترابی، عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تشریح موانع موجود بر سر راه تصویب لایحه حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان می‌گوید قرار است این لایحه به صورت آزمایشی اجرا شود بنابراین تا یك‌ماه و نیم آینده تبدیل به قانون می‌شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،وی افزود: «لایحه حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان از مجلس هشتم تاكنون در دستور كار قرار دارد و هنوز به سرانجام نرسیده است و اگر به همین رویه ادامه پیدا كند تا یك سال دیگر هم ممكن است رسیدگی به آن طول بكشد.

اگر بخواهیم لایحه مذكور در نوبت صحن علنی قرار بگیرد، بسیار طولانی می‌شود و شاید نوبت رسیدگی به آن در مجلس دهم نرسد اما با توجه به اینكه لابحه حمایت از حقوق كودكان بسیار اهمیت دارد حتما نیاز داریم تا این لایحه هرچه سریع‌تر قانون شود، بنابراین با توجه به حساسیت موضوع ٥٠ تن از نمایندگان مجلس درخواست كردند تا این لایحه به‌صورت آزمایشی در قالب اصل ٨٥ به تصویب برسد.»

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با تاكید بر اینكه اجرای لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان در وضع كنونی یكی از واجبات است، افزود: «یكی از مزایایی كه اصل ٨٥ برای اجرای لایحه حمایت از كودكان دارد این است كه كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس سریعا لایحه را به شورای نگهبان ارسال می‌كند و تا یك‌ماه و نیم آینده تبدیل به قانون می‌شود.

با اجرای آزمایشی این لایحه می‌توانیم با یك ماده واحده آن را تبدیل به قانون كنیم و پس از آن ظرف مدت پنج سال معایب آن را شناسایی كنیم. قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی كیفری هم به صورت آزمایشی اجرا شدند.»

این نماینده مجلس درباره موانع موجود بر سر راه لایحه حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان گفت: «اولین مانعی كه بر سر راه این لایحه وجود دارد این است كه در صحن علنی نوبت بررسی به آن نمی‌رسد چرا كه حجم لوایح و طرح‌های در دستور كار مجلس بالاست و فرصت بررسی لایحه مذكور در این دوره از مجلس نمی‌رسد.

دومین مانع این است كه تعداد ماده‌های این لایحه زیاد است و سوم اینكه اگر به شورای نگهبان ارسال شود و این شورا به لایحه ایراد بگیرد، روند تصویب آن بسیار طولانی می‌شود.

قطعا در وضع فعلی كه شاهد اتفاقات زیادی پیرامون كودك‌آزاری هستیم كه اجرای لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان می‌تواند برای حفاظت و تامین امنیت كودكان و نوجوانان تاثیرگذار باشد. انتقاداتی به اجرای آزمایشی این لایحه شده اما باید گفت این موضوع به نفع كودكان و نوجوانان است و اجرای آزمایشی و دایمی آن باهم تفاوتی ندارد چرا كه در هر دو حالت قانون است و ضمانت اجرای یكسانی دارد.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha