در سه روز گذشته که برخی رسانه ها تعطیل بودند، خبر ایجاد فروچاله ای دیگر در کبودرآهنگ استان همدان، مجدد این استان را در صدر اخبار فروچاله ای قرار داد و زنگ خطر محیط زیست دوباره به صدا درآمد.

نهمین گودال عمیق در دشت های کبودرآهنگ همدان ایجاد شد

سلامت نیوز: در سه روز گذشته که برخی رسانه ها تعطیل بودند، خبر ایجاد فروچاله ای دیگر در کبودرآهنگ استان همدان، مجدد این استان را در صدر اخبار فروچاله ای قرار داد و  زنگ خطر محیط زیست دوباره به صدا درآمد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،با این گودال عمیق یا فروچاله هزار متر مربعی، به قطر ۶۰ متر و عمق ۴۰ متر که در نزدیکی روستای کردآباد شهرستان کبودرآهنگ ایجاد شد، تعداد فروگودال‌ها در استان همدان در سال‌های اخیر به ۲۵ رسید و این نهمین فروگودال در دشت کبودرآهنگ است. ایسنا در خبری آورده است: آخرین فروچاله در استان همدان سال 89 و در  اطراف روستای بابان کبودرآهنگ ایجاد شده بود.رئیس محیط زیست شهرستان کبودرآهنگ به مهر گفته است، این فروچاله  روبه روی نیروگاه خورشیدی که به تازگی به بهره‌برداری رسیده، ایجاد شده است.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران دلیل به وجود آمدن فروگودال را  برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های مجاز دارای برداشت بیش از حد مجاز و استفاده بیش از حد از این منابع در بخش‌های کشاورزی و صنعت  دانسته‌است.اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست با تاکید بر این مسئله که نگرانی از فرو نشستن دشت ها در ایران مدت هاست که توسط کارشناسان مطرح می شود، به قرار گرفتن ایران در منطقه آب و هوایی خشک اشاره می کند و می گوید: یکی از راه ها برای تامین آب که به شکل غیر معمول از آن استفاده شده، برداشت از سفره های زیر زمینی است؛ اما مسئله این است که این آب های زیر زمینی هم پایان پذیرند.

آب های زیر زمینی ستون های زیر زمین هستند
کهرم با اشاره به از بین رفتن سفره های آب زیرزمینی گفته است این تخریب ها سبب شده قنات هایی با قدمت چند صد ساله از بین بروند. به گفته او، آب های زیر زمینی مثل ستون عمل می کنند و سطح خاک بالای سر را نگه می دارند. در نتیجه اگر مقدار زیادی از آب زیر زمینی مصرف شود، سطح فوقانی خاک فرو می ریزد و این رویداد در بسیاری از دشت های پهناور کاملا دیده شده است .
مدیرکل محیط ‌زیست استان همدان هم با اشاره به بازدیدش از فرو چاله ایجادشده در نزدیکی روستای کردآباد کبودرآهنگ،  به مهر بیان کرد: فرو چاله روبه روی شهرک صنعتی ویان ایجادشده و در آن منطقه مشخص است که آب حاصل از بارندگی به دریاچه تبدیل‌شده و نفوذ نکرده که این موضوع نشان‌دهنده آن است که خاک فشرده‌شده و اجازه عبور آب به داخل لایه‌های خاک را نمی‌دهد.
به فکر معیشت جایگزین هستیم
 عربی با تأکید بر این که زمینی که دچار فرو چاله شده از دست می‌رود و غیرقابل استفاده است، افزود: دشتی که دچار فرونشست شده به دلیل فشردگی خاک و نفوذ نکردن آب به داخل خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد و خاکی که اجازه نفوذ آب را ندهد عملاً ازدست‌رفته است. وی با اشاره به پیشنهاد محیط‌زیست برای جلوگیری از تکرار این فاجعه بیان کرد: باید با برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ضمن جلوگیری از استفاده بیش‌ازحد از منابع آبی، برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد و برای معیشت مردم منطقه و دشت‌ها جایگزین تعریف کنیم تا به‌نوعی مدیریت زیست بومی برای آن دشت حاکم شود.
بحران منابع آب، خاک و هوا
عربی بابیان این که منابع آب، خاک و هوا در دشت کبودرآهنگ دچار بحران شده است، افزود: باید به نحوی مدیریت کنیم که اجزای اصلی حیات به روند اصلی خود برگردند.وی تأکید کرد: فرو چاله ایجادشده نتیجه استفاده بیش‌ازحد از منابع آبی در کشاورزی و صنعت و نتیجه عملکردها طی سه دهه گذشته است.
پهنه‌بندی فروچاله‌ها تهیه شده است
ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا نقشه پهنه‌بندی فروچاله‌های شمال استان تشکیل شده است؟ گفت: سازمان زمین‌شناسی پهنه‌بندی فروچاله‌های استان را مطالعه و تهیه کرده است. اودر این باره توضیحات بیشتری ارائه نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha