دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 252058

معاون هماهنگی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با اشاره به رصد روزانه و ساعتی کمبود دارو در کشور تأکید کرد: با وجود سامانه ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند حتی اگر یک داروخانه کوچک در یک شهرستان با کمبود دارویی روبه‌رو شود از آن مطلع می‌شویم و سعی می‌کنیم تا پیش از ایجاد آسیب به هر تدبیری آن را جبران کنیم.

رصد روزانه کمبود دارو در کشور

سلامت نیوز: معاون هماهنگی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با اشاره به رصد روزانه و ساعتی کمبود دارو در کشور تأکید کرد: با وجود سامانه ای که در این زمینه فعالیت می‌کنند حتی اگر یک داروخانه کوچک در یک شهرستان با کمبود دارویی روبه‌رو شود از آن مطلع می‌شویم و سعی می‌کنیم تا پیش از ایجاد آسیب به هر تدبیری آن را جبران کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،علی اکبر حق دوست در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: ما امروز در شرایطی که بادهای مخالف کم نیستند وظیفه داریم برای حفظ سلامت مردم جوانمردانه با همه آن‌ها که در عرصه بین المللی نیز وجود دارند ،مبارزه کنیم. شرایط اقتصادی نیز بخشی از این بادهای مخالف است. با وجود اینکه بدهی‌ها به پرسنل و بخش دارو و تجهیزات پزشکی زیاد است اما این روند کاهنده است و در برخی استانها مطالبات این بخش‌ها از بالای ۱۴ ماه به کمتر از ۶ ماه رسیده است. در مجموع می‌توان گفت که نسبت به سال گذشته پرداخت‌ها در حوزه پرستاری و نیروهای غیر پزشک بهتر شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال اتفاقاتی خوبی در حوزه پرونده الکترونیک سلامت خواهد افتاد، ادامه داد: از آنجا که گستره کیفیت و دسترسی این خدمات زیرساختی برای اقدامات موثر دیگر است. این موضوع در اولویت بالایی قرار گرفته است. با تلاش معاونت بهداشت و معاونت آی تی وزارت بهداشت از ۲۷ اسفندماه سال گذشته هر کسی که برای دریافت خدمت به پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کند پیامکی دریافت می‌کند تا به واسطه آن میزان رضایت او از خدمات مشخص شود.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی وزارت بهداشت در ادامه اظهارکرد: ارتباط پرونده الکترونیک در سطح ۱ و ۲ همچنین راه‌اندازی نظام ارجاع در این بستر در چند استان به صورت آزمایشی در حال انجام است.

حقدوست با بیان اینکه تلاطم بازار به دلیل مشکلات ارزی در حوزه سلامت نیز تاثیر گذار بوده است،گفت: با وجود این مشکلات ادعا داریم که این تلاطم ها در حوزه سلامت کمتر بوده است. با وجود افزایش قیمت‌ها تا این لحظه تلاش کردیم تا تعرفه‌ها حفظ شوند البته این کار آسیب‌هایی نیز به دنبال داشته و بخش خصوصی تحت فشار قرار گرفته است و با سازمان نظام پزشکی صحبت‌های جدی در این زمینه داشته‌ایم. در عین حال سعی کرده‌اید خدمت رسانی در سطح کشور کمتر آسیب ببینند و با هر سختی تلاش می‌کنیم که بیماری روی زمین نماند.

وی تاکید کرد: ما دوران سختی را پشت سر می گذاریم و با ارز چند نرخی دست به گریبان هستیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی برای موضوعات مختلف مانند روش‌هایی که مانع از قاچاق دارو شود، دشوار است. برای مثال کنترل ورود و جلوگیری از قاچاق ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار قطعه تجهیزات پزشکی در کشور که هر کدام مسیر خرید خود را دارد کاری دشوار است در عین حال همزمان فکر کردن به مدیریت فضای عمومی نیز اهمیت دارد.

حقدوست در ادامه با بیان اینکه امروز طرح تحول محدود به بسته هایی که قبلا طراحی شده نیست،اظهارکرد: ما در زمینه طرح تحول با توجه به شرایط جدید سعی کرده که نگاهی به گذشته داشته و اصلاحات ایجاد کنیم و برای آینده گام‌هایی برداریم. چند راهبرد کلی در وزارت بهداشت به همین منظور در نظر گرفته شده است. اولین راهبرد این است که تلاش کنیم غوغاسالاری نشود ، کارها انجام شود ، تبعات آن به حداقل برسد و فعالیت‌ها بیشترین اثر گذاری‌ها را داشته باشد.

وی با اشاره به ورود طرح تحول به فاز سوم برنامه‌های خود اظهار کرد: مشخصه این فاز ارتقای کیفیت و کارایی است. ما به دنبال آن هستیم که هم برنامه‌های گذشته و هم فعالیت‌های جدید با این دو رویکرد صورت گیرد. به همین دلیل به بسته‌های خدمتی قبلی نگاه کردیم اینکه محکم بگوییم فعالیت‌های قبلی عالی بودند عاقلانه نیست. در عین حال شرایط و مقدمات بسته‌های پیشین با شرایط فعلی متفاوت است و فضا انقباضی شده است شاید اگر با این تنگناها عاقلانه برخورد کنیم فرصت‌های جدیدی نیز خلق شود و فاز سوم طرح تحول را راحت‌ترمی‌توانیم پیش ببریم.

معاون هماهنگی و برنامه ریزی وزیر بهداشت با اشاره به ابلاغ ۱۷ سیاست کلی به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: برخی از بسته‌های طرح تحول مانند ماندگاری، مقیمی در بیمارستان‌ها، کاهش فرانشیز و... تغییراتی خواهند داشت و سعی می کنیم منابع محدود به صورت بهینه هزینه شوند بعضی از خدمات از لیست خارج شدند چون در قبال هزینه‌ای که برای آنها صورت می‌گیرد رضایت مورد انتظار حاصل نشد. در حال حاضر در فاز پیاده سازی بسته های جدید با رویکرد ارتقای کیفیت و کارایی هستیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha