اگر دوز بالایی از آنتی‌بیوتیک را برای مدت طولانی مصرف کنید، احتمالا حالت تهوع، سوء‌هاضمه، استفراغ، اسهال و نفخ سراغتان می‌آید و ممکن است از معده‌درد یا بی‌اشتهایی هم شکایت کنید.

آنتی‌بیوتیک نقل‌ونبات نیست!

سلامت نیوز: اگر دوز بالایی از آنتی‌بیوتیک را برای مدت طولانی مصرف کنید، احتمالا حالت تهوع، سوء‌هاضمه، استفراغ، اسهال و نفخ سراغتان می‌آید و ممکن است از معده‌درد یا بی‌اشتهایی هم شکایت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، وقتی پای عفونت‌های باکتریایی به میان می‌آید، چاره‌ای جز کمک‌گرفتن از آنتی‌بیوتیک برایتان باقی نمی‌ماند و عوارض بی‌شمار این داروها، نمی‌تواند شما را از مصرف‌کردنشان منصرف کند. با این وجود، سال‌هاست که متخصصان در مورد مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها هشدار می‌دهند و تاکید می‌کنند که برای دور ماندن از عوارض زیر، تا زمانی که مجبور نشده‌اید، نباید سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها بروید.


مشکلات گوارشی
یکی از عوارض شایع مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک، ناراحتی سیستم گوارشی است. اگر دوز بالایی از آنتی‌بیوتیک را برای مدت طولانی مصرف کنید، احتمالا حالت تهوع، سوء‌هاضمه، استفراغ، اسهال و نفخ سراغتان می‌آید و ممکن است از معده‌درد یا بی‌اشتهایی هم شکایت کنید. این مشکلات، معمولا با قطع مصرف دارو، کم‌رنگ شده یا از بین می‌روند.


عفونت‌های قارچی
شما برای کشتن باکتری‌های خطرساز سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها می‌روید، اما ممکن است باکتری‌های خوب بدنتان هم در جریان مصرف داروها از بین بروند و گرفتار عفونت‌های قارچی شوید. اغلب کسانی که به دلیل مصرف این داروها دچار عفونت می‌شوند، رشد قارچ‌ها در اندام‌های جنسی، دهان یا گلو را گزارش می‌کنند. اگر شما هم به مشکلات مشابهی دچار شدید، بدون وقت تلف‌کردن، پزشکتان را در جریان بگذارید، چراکه برای خلاص‌شدن از این وضعیت، به داروهای تازه‌ای نیاز خواهید داشت.


تداخلات دارویی
اگر در کنار مصرف آنتی‌بیوتیک، داروهایی مثل رقیق‌کننده‌های خون، داروهای جلوگیری از بارداری، ضداسیدها، آنتی‌هیستامین‌ها، مولتی‌ویتامین‌ها و بعضی از مکمل‌ها (به‌ویژه آن‌هایی که دارای روی، آهن و کلسیم هستند) را مصرف کنید، می‌توانید انتظار ایجاد تداخل دارویی و عوارض ناشی از آن‌ها را هم داشته باشید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، داروهای پسوریازیس، داروهای آرتریت روماتوئید، دیورتیک‌ها، ضدقارچ‌ها، داروهای دیابت، آرام‌بخش‌ها، داروهای بیماری پارکینسون‌، داروهای کلسترول از جمله استاتین‌ها، داروهای میگرن، داروهای ضدالتهابی و برخی از داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی از جمله مواردی هستند که احتمال ایجاد تداخلات دارویی را تشدید می‌کنند.


حساسیت به نور
هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها پوست شما در برابر تابش نور خورشید حساس‌تر می‌شود. به همین دلیل لازم است در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض نورخورشید پرهیز کنید.


لکه‌های دندان
برخی از کسانی که آنتی‌بیوتیک‌هایی از قبیل تتراسایکلین را مصرف می‌کنند، از پیداشدن لکه‌هایی روی مینای دندان‌شان شکایت دارند. این لکه‌ها که اغلب برگشت‌ناپذیر است، یکی از عوارض مصرف طولانی‌مدت برخی از آنتی‌بیوتیک‌هاست. البته در مواردی به مرور زمان، می‌توان انتظار از بین رفتن لکه‌ها را داشت.


عوارض نادر
عارضه‌های شایع گفته‌شده، تنها بخشی از مشکلاتی هستند که با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها سراغ شما می‌آیند. متخصصان از بروز برخی عوارض نادر و خاص با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خبر می‌دهند و می‌گویند که در صورت مشاهده این موارد، فورا باید با پزشکتان مشورت کنید:
-آلرژی شدید
-التهاب شدید روده و اسهال
-ابتلا به بیماری‌های پی‌درپی ویروسی و باکتریایی
-نارسایی کلیه
-مشکلات قلبی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha