دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 252617

یک چشم‌پزشک با اشاره به علائم ابتلا به آب مروارید گفت: دیابت، ضربه به چشم، مصرف برخی داروها و کهولت سن از دلایل عمده بروز این بیماری است.

تغییرات نمره چشم نشانه چیست؟

سلامت نیوز:یک چشم‌پزشک با اشاره به علائم ابتلا به آب مروارید گفت: دیابت، ضربه به چشم، مصرف برخی داروها و کهولت سن از دلایل عمده بروز این بیماری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید جواد هاشمیان در ارتباط با بیماری آب مروارید اظهارداشت: این بیماری از نظر علمی ایجاد هرنوع کدورت در عدسی چشم است. بةصورت طبیعی در داخل چشم انسان درپشت عنبیه عدسی شفافی قرار دارد که به متمرکز کردن شعاع‌های نورانی بر روی شبکیه کمک می‌کند. همچنین عدسی عنصر اصلی در تطابق برای دید نزدیک بوده و علت پیدایش کدروت در عدسی، تغییر در ساختار پروتئین‌های آن است.

وی افزود: آب مروارید به‌صورت مادرزادی یا در اثر ضربه، مصرف بعضی از داروها و سموم، در معرض تشعشعات قرار گرفتن، ابتلا به بیماری دیابت و مهمتر از همه به‌علت تغییرات سنی رخ می‌دهد.

این چشم پزشک با بیان اینکه آب مروارید سنی شایع‌ترین نوع آب مروارید است، عنوان کرد: ایجاد کدورت در عدسی چشم را شاید بتوان به یخ زدگی شیشه پنجره در زمستان شبیه کرد فقط با این تفاوت که پس از ذوب شدن یخ، شیشه دو مرتبه شفاف می‌شود اما برای رفع کدورت از عدسی به‌جز خارج کردن و جانشین کردن آن با یک نوع مصنوعی راهی دیگری تا کنون برای شناخته نشده است.

هاشمیان اضافه کرد: البته باید توجه داشت که صرف وجود کدورت در عدسی چشم حتما به معنی نیاز فوری به عمل جراحی نیست. بعضی ازانواع کدورت‌های عدسی یا خیلی خفیف هستند و یا در قسمت‌هایی از عدسی واقع شده که مانع از رسیدن نور به داخل چشم نمی‌شوند و بنابراین نیاز به درمان نخواهند داشت.

وی افزود: به هنگام ایجاد کدورت در عدسی، به‌علت ایجاد مانع بر سر راه عبور نور به‌داخل چشم، بینایی مختل می شود که با یک یا چند تا از علائم از جمله تاری آرام و تدریجی دید در طی مدت چندین ماه و یا سال در یک یا هر دو چشم، تاری دید در شرایط نوری کم مخصوصا در غروب، دو بینی در یک چشم و یا سایه دار دیدن، تغییرات مکرر نمره عینک از دیگر علائم این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha